eGospodarka.plGrupypl.comp.wwwTypeScript - jak uzyskać zmienne prywatne? Gdzie korzyści z TS? › Re: TypeScript - jak uzyskać zmienne prywatne? Gdzie korzyści z TS?
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: TypeScript - jak uzyskać zmienne prywatne? Gdzie korzyści z TS?
    Date: Sun, 8 Sep 2019 00:07:37 +0200

    W dniu 2019-09-07 o 16:12, Roman Tyczka pisze:

    > To, że w jakichś językach jest to tak czy inaczej nie jest dowodem,
    > że tak powinno być.

    Chwila, ale nie rozmawiamy tu o postępowaniu sądowym, czy rozkminianiu
    zagadek matematycznych by o jakichś dowodach wspominać.

    Jeśli chcesz bawić się w dowody zachowania się zmiennych prywatnych w
    JS, to z natury rzeczy stoisz na przegranej pozycji, bo czegoś takiego w
    JS nie ma ... przynajmniej do momentu gdy zastosujemy sztuczek, jakie
    opisałem. Wtedy można je wykrzesać nawet w natywnym JS i zachowują się
    one dokładnie tak samo jak w innych językach.

    Jeśli natomiast mówimy o zachowaniu się zmiennych prywatnych w TS to
    może warto wrócić do podstaw i przeczytać definicję zmiennej prywatne.
    Jej definicja jest jedna i wspólna dla wszystkich języków:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zmienna_prywatna

    lub tu:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zmienna_(informatyka)

    "Zmienne zadeklarowane w module mogą być zmiennymi prywatnymi modułu -
    dostępnymi wyłącznie z jego wnętrza - lub zmiennymi publicznymi
    (eksportowanymi) - dostępnymi tam, gdzie moduł jest wykorzystywany.
    Podobnie jest ze zmiennymi w klasie - mogą być dostępne:
    tylko dla danej klasy (zmienna prywatna),"

    https://www.p-programowanie.pl/cpp/klasy-c/

    "private - dostęp do składników klasy jest zabroniony z poza ciała klasy"

    Nie chcę już cytować linków na ten sam temat w kontekście PHP czy Java.
    Sposób zachowania zmiennych prywatnych jest tam również zgodny z definicją.

    TS łamie tą definicję. Zdefiniowana przez niego zmienna prywatna w
    klasie, w kodzie wynikowym będzie podlegać nadpisywaniu przez klasę
    potomną. Owszem, powstanie podczas transkompilacji absurdalny błąd,
    który nie ma prawa zaistnieć, a wadliwy kod wynikowy i tak wygeneruje się.

> [...]
    > to obiekt klasy Test2 to dla tego typu this._message jest czymś innym
    > niż dla typy Test, prawda? Dla mnie to sprawa oczywista jak
    > oddychanie ;-) Jest tu wyraźna niejednoznaczność i punkt sporny,
    > który warto wywalić na twarz chociażby ostrzeżeniem.
    >
    > To, że Java czy C# zwraca bezrefleksyjnie (czy są jakieś ostrzeżenia
    > kompilatora?) wcale nie jest fajne, bo łatwo o masę głupich błędów,
    > które transpiler TS wyłapuje jak zeznałeś. Mnie to bardzo cieszy, bo
    > nie uważam, że taka praktyka jak identyczna nazwa prywatnego pola w
    > dziedziczeniu to dobra praktyka. Ot wszystko.

    Hmmm... wydaje mi się, że taki sposób rozumowania i obawy o to, co jak
    mają się zachowywać zmienne prywatne (niezależnie od języka
    programowania) wynikają z Twojego niezrozumienia czym w ogóle są zmienne
    prywatne. Zapewniam Cię, że ani w C ani w PHP obecność zmiennej
    prywatnej w klasie bazowej nie będzie podlegać nadpisaniu w klasie
    potomnej bo to są dwa oddzielne byty w dwóch różnych obszarach RAM.
    Żadne ostrzeżenia o używaniu zmiennych prywatnych w obu klasach nie
    powstaną w trakcie kompilacji C lub używania PHP bo ... nie ma o czym
    ostrzegać. Nie ma w tym żadnego błędu jak i obie zmienne nie będą w
    konflikcie. Jedynie TS się wyłamuje i nadużywa terminu prywatności.
    Przypuszczam, że jest to zwyczajny błąd twórców TS.

    Spytam jeszcze: czy Ty w ogóle programujesz z użyciem OOP? Masz
    wątpliwości co do najbardziej podstawowych pojęć w tej technice.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek