    Subject: Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 13 Sep 2021 23:29:14 +0200

    W dniu 2021-09-13 o 21:21, Irek.N. pisze:

    > Czyli w jedną stronę ruch jest realizowany po przez popuszczenie
    > hamulca, a w drugą ciągnie silnik? Te hamulce to wytrzymują?
    > Kurcze, jakoś nie odczuwam takiego sposobu sterowania jak wsiadam do
    > windy. Mam wrażenie, że zawsze poruszam się tak samo, a więc na silniku.
    >
    > Miłego.
    > Irek.N.

    Może ustalmy o czym piszemy.

    "Winda" to jest powszechnie używane, ale niefachowe określenie urządzeń,
    które nazywają się fachowo "dźwigami szybowymi".

    Przypuszczam, że mylisz jak większość społeczeństwa "dźwigi" z "żurawiami".

    Wszystko przez to, że fachowo wszystkie te urządzenia czy to dźwigi czy
    żurawie to są dźwignice. Ludzie po prostu nie rozróżniają pojęć
    dźwignice i dźwigi.

    Ale mniejsza o nazewnictwo.

    Teraz pytanie o jakie dźwigi Ci chodzi? Z jakim napędem?

    Jeżeli chodzi o dźwigi elektryczne są dźwigi cierne i dźwigi śrubowe.

    Jak działa dźwig śrubowy możesz zobaczyć w warsztatach samochodowych
    oglądając samochodowe podnośniki śrubowe . Napęd napędza śrubę, która
    podnosi kabinę. Ale przypuszczam, że Tobie nie chodzi o taki typ
    dźwigów, a o dźwigi cierne.

    Jak działa dźwig cierny?

    Napęd posiada koło cierne poprzez które przechodzą liny lub pasy. Na
    jednym końcu lin lub pasów zawieszona jest kabina, a na drugim
    przeciwwaga. Dlaczego dźwigi nazywają się ciernymi? Ano dlatego, że liny
    lub pasy mogą się swobodnie ślizgać po kole ciernym, a kształt rowków
    tego koła jest tak dobrany, ze podczas normalnej jazdy kabiny nie ma
    prawa tam występować poślizg. Poślizg natomiast musi wystąpi tylko i
    wyłącznie wtedy, kiedy kabina lub przeciwwaga oprą się na słupku. Słupki
    są zarówno pod kabiną jak i pod przeciwwagą na dnie szybu (część tego
    szybu nazywamy podszybiem). Przy każdym badaniu dźwigów sprawdzana jest
    cierność. Kabinę gwałtownie się zatrzymuje podczas jazdy i sprawdza czy
    czasami liny nie ślizgają się na kole ciernym.

    Przy czym takie próby cierności przeprowadza się przy jeździe pustej
    kabiny w górę, kiedy znajduje się ona w górnej części szybu oraz przy
    jeździe kabiny w dół, obciążając kabinę masą 125% dopuszczalnej
    ładowności, kiedy znajduje się ona w dolnej części szybu.

    Po tych próbach najeżdża się kolejno kabiną oraz przeciwwagą na słupek i
    sprawdza się czy jest poślizg lin na kole ciernym.

    Co to jest przeciwwaga?

    Przeciwwaga to jest zestaw obciążników, którego zadaniem jest
    równoważenie kabiny z połową dopuszczalnego jej załadunku.

    Przykładowo pusta kabina ma masę 800kg oraz maksymalny udźwig 500kg to
    masa przeciwwagi = masa kabiny (800kg) + 1/2 maksymalnego dźwigu (250kg)
    = 1050kg.

    Jak zatem łatwo jest się domyślić silnik potrzebuje najmniej mocy, kiedy
    kabina jest załadowana połową dopuszczalnego załadunku.

    Kiedy załadunek ma masę mniejszą od połowy dopuszczalnego to przeciwwaga
    jako cięższa ciągnie kabinę w górę. Kiedy załadunek przekracza połowę
    dopuszczalnego wtedy kabina ciągnie przeciwwagę do góry.

    Każdy napęd dźwigu wyposażony jest w hamulce. Hamulce muszą być co
    najmniej dwa. Kiedy napęd się uruchamia obojętnie czy jazda kabiny do
    góry czy w dół, zostają zwolnione hamulce i cała rolę przejmuje silnik
    oraz falownik. Hamulce nie mają prawa hamować w trakcie jazdy. Wszystko
    odbywa się elektrycznie od płynnego startu aż do płynnego zatrzymania.
    Hamulce ponownie się zaciskają, dopiero wtedy, kiedy falownik całkowicie
    zatrzyma silnik.

    Ponieważ falownik musi wiedzieć, kiedy ma zacząć zwalniać, jak długo ma
    przyspieszać itd. to musi posiadać tzw. odwzorowanie szybu. Czyli musi
    wiedzieć, gdzie znajdują się drzwi przystankowe. Odwzorowanie szybu może
    być względne lub bezwzględne.

    odwzorowanie względne polega na tym, że falownik liczy impulsy z
    enkodera odmierzając odległości pomiędzy łącznikami krańcowymi lub
    pomiędzy rozmieszczonymi wzdłuż szybu magnesami, które współpracują z
    czujnikami hallotronowymi lub kontaktronami.

    Odwzorowanie bezwzględne realizowane jest zazwyczaj z użyciem specjalnej
    taśmy magnetycznej, na której zapisane są pozycje położenia - coś na
    zasadzie taśmy magnetofonowej.

    Ponieważ falownik raz musi silnikiem ciągnąć ciężar, a raz go hamować to
    wyposażony jest w specjalne rezystory hamujące. Do tego napędu stosuje
    się specjalne falowniki dźwigowe i nie zrobisz takiego napędu na
    pierwszym lepszym falowniku, właśnie ze względu na brak hamowania. Każdy
    napęd posiada impulsator, dzięki któremu falownik może bardzo
    precyzyjnie realizować ruch kabiny (przyspieszenie, jazda, zwalnianie).

    Każdy dźwig musi być wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa m.in. w
    ogranicznik prędkości oraz tzw. chwytacze. Ogranicznik prędkości posiada
    dodatkową linę przebiegającą wzdłuż całego szybu. Działa on bez użycia
    prądu. Jest to po prostu mechanizm działający na zasadzie siły
    odśrodkowej lub wahadła, który w przypadku przekroczenia nominalnej
    prędkości kabiny wyzwala chwytacze. Dzieje się to w taki sposób, że
    ogranicznik prędkości po przekroczeniu 115% prędkości nominalnej kabiny,
    blokuje koło z linką bezpieczeństwa, a linka ta jest przymocowana do
    dźwigni wyzwalającej chwytacze. Chwytacze to swego rodzaju hamulce,
    które zaciskają się na prowadnicach powodując zatrzymanie kabiny, nawet
    jakby zostały odcięte wszystkie liny nośne.

    Ogranicznik prędkości i chwytacze zadziałają także wtedy, gdyby uległy
    uszkodzeniu hamulce znajdujące się w napędzie lub gdyby dźwig utracił
    cierność, a z tego powodu kabina zaczęłaby się poruszać w górę lub w dół
    i przekroczyłaby 115% nominalnej prędkości.

    Jak chcesz się dowiedzieć w jakie systemy powinien być wyposażony taki
    dźwig, jakie muszą spełniać zadania i przy jakich wartościach zadziałać
    to wszystko nasz w aktualnych normach dźwigowych:

    PN-EN 81-20

    oraz

    PN-EN 81-21

    Mam wrażenie, że porwałeś się na samodzielny montaż dźwigu bez stosownej
    wiedzy i znajomości prawa.

    Niestety wszystkie dźwigi podlegają pod dozór UDT. Mogą być projektowane
    i produkowane przez firmy uprawnione. Muszą być pod stałym nadzorem
    konserwatora dźwigu, posiadającego stosowne uprawnienia i w zależności
    od typu urządzenia przechodzić systematyczne badania raz do roku lub raz
    na 3 lata prowadzone przez inspektora UDT.

    Przestrzegam przed tym, zwłaszcza jak chcesz tego używać w firmie i ma
    być obsługiwane przez pracowników. Raz, że grożą za to sankcje karne, a
    po drugie jak się wydarzy jakiś wypadek to nie wypłacisz się do końca
    życia, bo każdy ubezpieczyciel odmówi wypłacenia odszkodowania, a jeżeli
    nawet wypłaci takie odszkodowanie pracownikowi to regresem każdą
    złotówkę powiększoną o swoje koszty ściągnie od Ciebie.