  • 41. Data: 2019-06-17 18:31:21
    Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Iguan_007" <i...@g...com> wrote in message
    news:c5efec32-a488-4440-903e-96dacd12f700@googlegrou
    ps.com...
> [...]
    > baterii to wodor ma jak najbardziej sens. Baterie i elektrownie gazowe
    > maja zupelnie inny profil operacyjny. Elektrownia gazowa moze generowac
    > 365 dni w roku przez wiele lat. Obecnie operatorzy baterii reaguja jedynie
    > na ekstremalne zmiany cen czy niestabilnosc sieci ze wzgledu na
    > ograniczona ilosc cykli ladowanie/produkcja po ktorych baterie trzeba
    > wymienic.
    >
    > Bloomberg szacuje koszt produkcji ze wspolczesnych baterii na $187/MWh. To
    > ogromny spadek z $800/MWh w 2012, ale za drogo zeby byla to normalna

    Wydawało mi się że piszemy o sposobach na przeniesienie energii
    w czas gdy jest bardziej potrzebna. Wodór nie wydaje się tu dobrym
    nośnikiem energii ze względu na ogromne straty energii jakie są
    z jego produkcją związane.

    > Byc moze przeplywowe (tak sie to nazywa?) baterie cos tutaj zmienia, ale
    > na chwile obecna to raczkujaca technologia (poszukaj "flow battery" w
    > Google).

    Słyszałem o tych bateirach.

  • 42. Data: 2019-06-17 18:34:18
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "p0li" <p...@t...net> wrote in message

> [...]
    >
    > przykład - WAT razem z AGH zrobili hybrydę i wystawili na targach w 2016r
    > elementem innowacyjnym był zbiornik wodoru niskiego ciśnienia - wodór
    > wiązał się chemicznie z tajemniczymi związkami - odpadało ryzyko eksplozji
    > https://www.youtube.com/watch?v=RgakXw8nNU0
    > od 9 miesięcy kontaktuję się z rzecznikiem patentowym WAT w tej sprawie -
    > od 9 miesięcy "niedaś" - on nie wie, nie może, skontaktuje się itd
    > w maju w hanowerze widziałem już rozwiązania chińczyków w tej dziedzinie
    > dopracują technologię to chętnie od nich kupimy - a polska innowacyjność

    A coś w ramach komentarza do obliczeń jakie przedstawiłem wczoraj masz?
    Albo komentarz na temat "przydomowej stacji elektrolizy" która okazała
    się bujdą na resorach?

  • 43. Data: 2019-06-17 19:50:02
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    Ależ przecież napisał, że zacytuję:
[...]

    Ty żyjesz teraźniejszością, on jutrem...
    Niby postęp skąd się wziął?

    --
    Irokez

  • 44. Data: 2019-06-17 20:09:44
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    Pszemol,

> [...]
    w czas gdy jest bardziej potrzebna. Wodór nie wydaje się tu dobrym
    nośnikiem energii ze względu na ogromne straty energii jakie są

    Najwyrazniej nie czytales tego co napisalem w poprzednim poscie. Czy lepiej wylaczyc
    elektrownie sloneczne w ciagu dnia bo produkuja za duzo czy przeznaczyc ten nadmiar
    energii na wyprodukowanie czegos co mozna wykorzystac pozniej? I prawda jest taka, ze
    wlasnie ludzie znajacy temat pracuja nad tym drugim, wbrew Twoim "wydaje mi sie".

  • 45. Data: 2019-06-17 20:46:28
    Od: p0li <p...@t...net>

    T->Dnia 2019-06-17 19:50:02 niejaki Irokez napisał:
    > Ty żyjesz teraźniejszością, on jutrem...
    > Niby postęp skąd się wziął?

    z dzisiejszyj wiadomości

    tesla odłożyła temat SEMI na półkę bo nie dopięła tematu pojemności baterii
    i ich ładowania

    przypomnę że szumne zapowiedzi mówiły o 1000 km zasięgu
    z moich wiadomości wynika że 39t zestaw potrzebuje na pokonanie 100km ok
    240kWh netto

    pszem - odpal swój kalkulator i napisz:
    - jaką pojemność baterii brutto potrzebujemy na przejechanie 1000km
    - ile te baterie będa ważyć i o ile spadnie ładownośc zestawu
    - ile czasu potrzeba na naładowanie tego od 10 do 95%

    a teraz wyobraź sobie taki zestaw ze zbiornikami na 50kg wodoru gdzie przy
    podobnych parametrach zużycie jest ok 13kg/100km
    - policz zasięg na tym wodorze
    - policz czas tankowania przyjmując pesymistyczne 1kg/min

    i teraz policz czas pokonania trasy 1000km

    ja nie widze tutaj przyszłości w bateriach

    a temat baterii nanocell (z płynnym elektrolitem) trochę "wąchałem" - od
    2014 nie posunęli się z tematem o przodu i jedyny system jaki mają to 48V

    --
    P0zdrawiam
    p0li

  • 46. Data: 2019-06-17 21:18:01
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2019-06-17 o 20:46, p0li pisze:

> [...]
    > - policz czas tankowania przyjmując pesymistyczne 1kg/min
    >
    > i teraz policz czas pokonania trasy 1000km
    >
    > ja nie widze tutaj przyszłości w bateriach

    Swoją drogą, cofnijmy się do 1886 roku i jak by wyglądała ta dyskusja
    koń kontra trójkołowy "samochód" o mocy 2/3hp, prędkości maksymalnej
    16km/h i zasięgu... no właśnie, jaki to miało zasięg?

    --
    Irokez

  • 47. Data: 2019-06-17 21:23:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "p0li" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >przypomnę że szumne zapowiedzi mówiły o 1000 km zasięgu
    >z moich wiadomości wynika że 39t zestaw potrzebuje na pokonanie 100km

    Nie za duzo ? To by oznaczalo, ze silnik stale na pol mocy chodzi,
    albo i wiecej.

    A spalanie ponad rzedu 60l/100km ...

    >pszem - odpal swój kalkulator i napisz:
    > - jaką pojemność baterii brutto potrzebujemy na przejechanie 1000km
    > - ile te baterie będa ważyć i o ile spadnie ładownośc zestawu

    Ten diesel tam tez nie jest lekki.

    > - ile czasu potrzeba na naładowanie tego od 10 do 95%

    Akurat kierowca w Europie ma dluuuga obowiazkowa przerwe.

> [...]
    >podobnych parametrach zużycie jest ok 13kg/100km
    > - policz zasięg na tym wodorze
    > - policz czas tankowania przyjmując pesymistyczne 1kg/min

    Godzina. No - pasuje do obowiazkowej przerwy.

    Tylko ile tych stacji bedzie musialo byc ...

    >i teraz policz czas pokonania trasy 1000km

    Ale to i tak ponad dwa dni, chyba ze przepisy o czasie pracy w USA
    inne.

    >ja nie widze tutaj przyszłości w bateriach

    No, jeszcze moga byc wymienne.

    >a temat baterii nanocell (z płynnym elektrolitem) trochę "wąchałem" -
    >od
    >2014 nie posunęli się z tematem o przodu i jedyny system jaki mają to
    >48V

    Ale co - jest jakis problem polaczyc kilka szeregowo ?

    J.

  • 48. Data: 2019-06-17 21:29:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >"Iguan_007" <i...@g...com> wrote in message
    ups.com...
    > Pszemol

    >Tylko że produkcja i przechowywania wodoru jest koszmarnie
    >marnotrawna...

    Ale co ci szkodzi, jesli ta energia jest w zasadzie "za darmo" - tzn
    tej chwilowej nadwyzki i tak nie ma jak zuzyc.

    Hybrydy bateryjno-wodorowe ?
    Na codzien ladujemy baterie, a w trasie dotankujemy sobie wodor :-)

    J.

  • 49. Data: 2019-06-17 21:31:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-06-16 o 10:58, nadir pisze:

    >Ale się same nie ulatniają a wodór tak, wystarczy że się go gdzieś

    ten wodor to znow nie tak masowo ...

    >zgromadzi za dużo i
    >nieszczęście gotowe, popatrz na tą stację co wybuchła, myślisz że nie
    >wiedzieli jaki wodór jest i się nie zabezpieczyli? na pewno to
    >zrobili a jednak doszło do wybuchu czyli stracili kontrolę nad
    >wodorem, a teraz popatrz ile stacji jest lpg i ile ich wybuchło np w
    >polsce?

    Poczekaj na wyniki sledztwa, co tam zawiodlo.

    J.

  • 50. Data: 2019-06-17 21:43:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-06-14 o 13:24, J.F. pisze:

    >No o paliwowym myślałem, bo chyba nie ma spalinowych na wodór.

    O tym wodorze slyszalo sie od dawna, i poczatkowo to chyba jednak byly
    silniki spalinowe na wodor.

    Czyli porownujemy sprawnosc:
    wodor-ogniwo paliwowe-naped elektryczny
    LPG-silnik spalinowy ?

    To drugie ma sprawnosc mierna, pierwsze na pewno lepsze.

    Ale jak dorzucic sprawnosc elektrolizera to kto wie ...

    >Bo są z ropy i trzeba je wyrafinować :) a to zawsze kosztuje nawet
    >jak jest procesem
    >ubocznym jak benzyna.

    Gazu tez kiedys zabraknie.

    >Metanu jest przecież pełno przy ropie, masz go w rurach w domu, to
    >GZ50
    >wg naszej nomenklatury,

    pelno to go jest, poki zuzywam tyle, co na herbate :-)

    >można go też uzyskać z cięższych gazów, propan, butan.

    A to nie tak latwo, bo wodoru do bilansu brakuje.

    Akurat wiadomo, ze wodor najtaniej produkuje sie z metanu :-)

    >Ale jak się w sumie policzy to elektryki też do d..y bo nie ma skąd
    >uzyskać prądu
    >z dużą sprawnością poza elektrowniami wodnymi. Dlatego Norwegia ma
    >tyle elektryków bo mają tani prąd.

    Aby na pewno ? W Norwegii wszystko drogie :-)

    A najdrosze podatki na samochody ... elektryczne zwolnione. Chwilowo
    :-)

    >A po co?

    Bo energia ze Slonca bedzie, a metanu nie bedzie ...

    >No ale Przemol już Ci napisał, były, Toyota chyba się zwija z tego
    >rynku
    >wodorowego że tak szybko odpuścili dalszą sprzedaż.

    Poczekajmy miesiac czy dwa, az zobacza czemu wybuchlo i moze otworza
    stacje na nowi.

    J.