  • 1. Data: 2017-09-02 23:45:57
    Temat: Wpływ ciśnienia na indukcyjność
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    W trakcie zabawy z nowym przyrządem (mostek RLC) odkryłem
    taką oto ciekawostkę: wziąłem mój ulubiony rdzeń RTF6x3x3
    z materiału F938 i nawinąłem na nim 4 zwoje celem zmierzenia
    rzeczywistego, a nie deklarowanego AL. Rdzeń trzymałem
    w palcach i zaintrygowało mnie pływanie indukcyjności.
    Pierwotnie myślałem, że to wpływ temperatury ciała na
    przenikalność, albo jakieś sprzężenie z ciałem, wstrzykujące
    do miernika zakłócenia, ale nie. Okazało się, że indukcyjność
    zależy od tego, jak bardzo ściskam rdzeń. Mocno ściskając
    palcami byłem w stanie zmniejszyć indukcyjność z 67uH do
    ~40uH. Wyniki potwierdziłem imadłem modelarskim, efekt jest
    prawdziwy. Po usunięciu nacisku indukcyjność wraca do pierwotnej
    wartości. Rdzeń był daleki od uszkodzenia, do jego połamania
    trzeba kombinerek, a nie palców.

    Wychodzi więc na to, że z ferrytu da się zrobić wagę
    albo inny bardzo stabilny (choć niekoniecznie liniowy)
    wykrywacz nacisku.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-09-03 00:06:18
    Temat: Re: Wpływ ciśnienia na indukcyjność
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski w trakcie zabawy z nowym przyrządem (mostek RLC)
    odkrył taką oto ciekawostkę:

> [...]
    >
    > Wychodzi więc na to, że z ferrytu da się zrobić wagę albo inny bardzo
    > stabilny (choć niekoniecznie liniowy) wykrywacz nacisku.

    To się nazywa magnetostrykcyjny czujnik cisnienia i jak najbardziej
    jest stosowane. Nie musi być ferryt, może być stal.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2017-09-03 00:17:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > To się nazywa magnetostrykcyjny czujnik cisnienia i jak najbardziej
    > jest stosowane. Nie musi być ferryt, może być stal.

    Bardzo dziękuję za informację. Ku mojemu zdumieniu w Internecie
    piszą, że te czujniki są precyzyjne lub bardzo precyzyjne. Nie
    sądziłem, że taką jakość da się osiągnąć ferromagnetykami i ciekawostka
    znajdzie raczej zastosowanie jako bardzo trwały i tani czujnik
    binarny: jest nacisk albo go nie ma.

    No cóż, dobrze jest sobie coś od czasu do czasu odkryć.
    Nawet u kogoś na strychu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2017-09-03 01:28:36
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-09-03 o 00:17, Piotr Wyderski pisze:
    > No cóż, dobrze jest sobie coś od czasu do czasu odkryć.

    A mikrofony węglowe (pradawne) to nie na takiej właśnie zasadzie działały?

  • 5. Data: 2017-09-03 01:54:56
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-09-03 o 01:28, JaNus pisze:

    > A mikrofony węglowe (pradawne) to nie na takiej właśnie zasadzie działały?

    Raczej na zasadzie ciśnienie->rezystancja niż ciśnienie->indukcyjność.
    Gdyby były mikrofony ciśnienie->indukcyjność to mogłyby robić za
    modulator FM.

  • 6. Data: 2017-09-03 01:59:32
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "JaNus" <bez@adresu> napisał w wiadomości

    > A mikrofony węglowe (pradawne) to nie na takiej właśnie zasadzie działały?

    Działają.
    Proszek się ściska, tylko, że on raczej "Oporo-strykcyjny". Mam w starym
    telefonie.
    Pomyślałem nawet o odmianie organów Hammonda - zamiast koła tonacyjnego i
    cewki, zestaw szeregowy słuchawka-mikrofon-bateria, zestawiany w jakiejś
    tubie, aby odizolować od środowiska zewnętrznego, wzbudzamy, dostrajamy, od
    słuchawki odczep sygnału z dźwiękiem, a dalej obrabiamy jak oryginalny
    instrument...?
    Co do rdzeni - chyba mam pomysł na zrobienie komuś dowcipu z
    mikrofonowaniem... Miałem wzmacniaczyk tranzystorowy, który mikrofonował jak
    dobry lampiak.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 7. Data: 2017-09-03 02:41:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "SnCu" <t...@e...ca> napisał w wiadomości
    > Raczej na zasadzie ciśnienie->rezystancja niż ciśnienie->indukcyjność.
    > Gdyby były mikrofony ciśnienie->indukcyjność to mogłyby robić za modulator
    > FM.

    AM też bym się pokusił zrobić - przez zmianę indukcyjności uzyskujemy zmianę
    przepuszczanego poziomu..., no, iks el równa się omega el... A to z prawa
    Ohma i tak takich..., a z węglowego FM, nie powinny tam jakoś wektory
    zatańczyć, gdy go włączę w jakiś obwód RLC? Aby słychać było.
    Dobra, w dzień rozkminię, bom już mocno senny.

  • 8. Data: 2017-09-03 02:51:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

> [...]
    > i ciekawostka znajdzie raczej zastosowanie jako bardzo trwały
    > i tani czujnik binarny: jest nacisk albo go nie ma.

    Jedną z większych zalet tej techniki mierniczej jest to, że
    nie wymaga ona specjalnie przygotowanego elementu pomiarowego.
    Można zatem wziąć tęgiego wała przenoszącego napęd, obłożyć
    go odpowiednio cewkami i mierzyć jakim momentem obrotowym
    silnik pokręca maszyną.

    > No cóż, dobrze jest sobie coś od czasu do czasu odkryć.
    > Nawet u kogoś na strychu.

    Ja niedawno odkrycia dokonałem będąc w połowie pisania szkicu
    zgłoszenia patentowego. Zaglądam na strych do Urzędu, patrzę:
    leży i się kurzy. Myśl ludzka podąża utartymi ścieżkami, takie
    sytuacje nie są niczym nadzwyczajnym. Przyzwyczaiłem się.

    Jarek

    --
    -- Tutaj wisiał niegdyś obraz najjaśniejszego pana, akurat tam, gdzie teraz
    wisi lustro.

  • 9. Data: 2017-09-03 03:07:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Działają.
    > Proszek się ściska, tylko, że on raczej "Oporo-strykcyjny".

    Za to koherer już jest bliżej. To znaczy pole magnetyczne wpływa tam na
    opiłki żelazne, te zmieniają od tego położenie i porządkują swoje szyki,
    a to wpływa na oporność całego tego przemyślnego diwajsu -- całkiem jak
    w mikrofonie węglowym.

> [...]
    > od słuchawki odczep sygnału z dźwiękiem, a dalej obrabiamy jak oryginalny

    Hmm... "odmianie organów Hammonda"... Organy Hammonda znamienne są tym,
    że półtony determinowane są przekładnią zębatą, która uosabia liczbę
    wymierną opisująca ułamek zwykły przybliżający pierwiastek dwunastego
    stopnia z dwóch. A nie tym, że zęby koła indukują coś w cewce.
    Powyższy opis dotyczy wykorzystania dodatniego sprzężenia zwrotnego w
    układzie mechanicznym (pneumatycznym). Były takie pomysły na instrumenty.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2017-09-03 07:57:07
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-09-03 o 01:59, HF5BS pisze:
    > (---)
    > Pomyślałem nawet o odmianie organów Hammonda
    > (--)
    Dobre skojarzenie. Na zasadzie: ciekawe spostrzeżenie --> nietypowe
    zastosowanie. Myślę, że dałoby się na tym zarobić, jakiś patent. Nie
    wiem (może kto podpowie?) jakie zjawiska są wykorzystywane w tzw.
    klawiaturze dynamicznej (nie od kompa, lecz muzycznej, takiej jak np. w
    typowym, acz lepszym zestawie MIDI).
    Najtańsza klawiatura ma po prostu styki, i działają one identycznie jak
    te, przy PC-cie. Nieco lepszą ma fortepian elektryczny: tam są
    wykorzystywane "krótkie struny", tzn. nie struny, tylko blaszki /
    sztabki. Mieszczą się pod każdym z klawiszów, i wciśnięcie (a raczej
    uderzenie) któregoś z nich, skutkuje tym, że uderzana jest ta blaszka, i
    wpada w wibrację. Zdaje się, że ta wibracja jest podtrzymywana
    elektromagnetycznie, ale może to już "dzieje się" dalej *bez* udziału
    blaszki? Lecz objawy wskazują, że raczej z nią. Bowiem gdy się zwolni
    (puści) klawisz, to dźwięk ustaje.
    Z wibrującej blaszki / sztabki dźwięk jest odbierany, czy to
    mini-mikrofonem, czy też cewką indukcyjną (kto wie, niech sprostuje), i
    wysyłany dalej, do dalszej obróbki (pominę, bom laik). Chodzi mi w tym o
    to, że taki fortepian elektryczny jest wrażliwy na siłę uderzenia, w
    przeciwieństwie do klawiatury pierwszego typu.
    Jeszcze lepsze są takie, gdzie istotna jest nie tylko siła uderzenia,
    ale możliwe jest rozróżnianie intencji pianisty (keyboard-zisty?) po
    głębokości wciśnięcia key'a (że się tak wyrażę). Czy to działa na
    zasadzie kondensatorów o zmiennej pojemności? (bo tak mi się wydaje).
    Czy siła uderzenia gra wtedy jakąś rolę? Bo może z uderzanych klawiszy
    sczytywana jest stromość narastania?

    Tak pytam, choć nie umiem grać na pianinie, czego bardzo żałuję. Ale
    może dzieciakom kupię jakiś MIDI, niech sobie potrenują! Od jakiej kwoty
    można nabyć instrument, z klawiaturą dynamiczną? Czy jakieś z nich są
    szczególnie lepsze / gorsze / nie mam zdania ;-)