  • 1. Data: 2013-10-19 21:03:21
    Temat: Zalany HDD, problem z RAID
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    Mam dwa dyski Samsunga HD103SJ spięte w RAID0 na płycie ASUS P8p67
    Deluxe, na nich dwie partycje (nie systemowe).
    Niesamowicie sprytnym sposobem udało mi się chlapnąć płynem na pracujący
    komp. Po wyłączeniu, osuszeniu, okazało się, że ich nie ma. Ekran który
    pokazuje się przed POST i dotyczył RAID pokazywał tylko jeden z dwóch
    dysków. Odkręciłem elektronikę okazało się, że od środka zalana, i
    troszkę przypalona na stykach. Doczyściłem i po operacji pierwszy ekran,
    oraz wejście w menu RAID wygląda ok. RAID działa, oba dyski widać.
    Niestety po podłączeniu, Windows ładuje się kilkanaście minut, po
    uruchomieniu działa jak mucha w smole, partycji albo nie widać, albo
    albo widać (bez nazw) i nie ma do nich dostępu, wszystko niesamowicie muli.
    Po odpaleniu Ubuntu, widać obie, widać ich nazwy. Na jedną nawet udało
    się dostać i zgrać sporo rzeczy, drugiej nie da się zamontować.

    Kupiłem trzeci taki dysk, podmieniłem elektronikę (najpierw z tym lekko
    przypalonym, potem z drugim dyskiem) niestety nic to nie zmieniło.
    Okazało się przy okazji, że ta podejrzana elektronika podpięta do nowego
    dysku funkcjonuje normalnie, dysk działa.

    Jakieś sugestie co dalej? Czy da radę czymś zrobić obrazy obu dysków i
    spiąć je jakoś wirtualnie?
    Na jednej z partycji są zdjęcia (akurat na tej do której nie udało się
    dostać) więc raczej mi zależy :)

    Marcin

  • 2. Data: 2013-10-19 21:24:04
    Temat: Re: Zalany HDD, problem z RAID
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2013-10-19 21:03, Chocobo pisze:
> [...]
    > Po odpaleniu Ubuntu, widać obie, widać ich nazwy. Na jedną nawet udało
    > się dostać i zgrać sporo rzeczy, drugiej nie da się zamontować.

    Poczekać aż się odbuduje a nie na siłę męczyć dyski jak pracuje RAID nad
    odbudową.
    ...chyba że to nie jest RAID-1...

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2013-10-19 21:28:39
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2013-10-19 21:24, Irokez pisze:

    > Poczekać aż się odbuduje a nie na siłę męczyć dyski jak pracuje RAID
    > nad odbudową.
    > ....chyba że to nie jest RAID-1...

    Sorki... jakoś umknęło.

    No cóż. RAID0 jest chyba najbardziej ryzykownym tworem.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2013-10-19 21:55:29
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w
    :W dniu 2013-10-19 21:24, Irokez pisze:
    : > (...)
    : > ....chyba że to nie jest RAID-1...
    : >
    :
    : Sorki... jakoś umknęło.
    :
    : No cóż. RAID0 jest chyba najbardziej ryzykownym tworem.
    :
    : --
    : Irokez
    :

    A to nie da się do tego dołożyć rozwiązania, które onegdaj nazywało się
    (jeśli czegoś nie pokręciłem!) - "mirror"? A może to jest to samo, co
    RAID-3, bo się na tym wszystkim nie wyznaję...

  • 5. Data: 2013-10-19 22:14:54
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2013-10-19 21:55, (c)RaSz pisze:
> [...]
    > (jeśli czegoś nie pokręciłem!) - "mirror"? A może to jest to samo, co
    > RAID-3, bo się na tym wszystkim nie wyznaję...

    RAID-5

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2013-10-20 00:06:31
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

> [...]

    > spiąć je jakoś wirtualnie?
    > Na jednej z partycji są zdjęcia (akurat na tej do której nie udało się

    Jak Ci bardzo zależy, to nie kombinuj tylko skontaktuj się z jakąś
    porządną firmą (puki co nie znam lepszej niż ONTRACK) do odzyskiwania
    danych, bo z twoich kombinacji widać, że za chwilę się wszystko rozleci
    i poleci w kosmos.

    Jak to mówią, są ludzie którzy robią kopie i ludzie którzy będą robić kopie.

  • 7. Data: 2013-10-20 00:36:09
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Chocobo" <b...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Okazało się przy okazji, że ta podejrzana elektronika podpięta do nowego
    > dysku funkcjonuje normalnie, dysk działa.

    Przynajmniej taki pożytek że jest potwierdzenie że w niektórych dużych
    dyskach można podmieniać elektronikę i dalej działają (są czasem pytania o
    to na grupie).

    > Na jednej z partycji są zdjęcia (akurat na tej do której nie udało się
    > dostać) więc raczej mi zależy :)

    Moją standardową odpowiedzią w takich przypadkach jest:
    Nie martw się, to napewno nie były ważne dane skoro nie miałeś kopii
    zapasowej.

  • 8. Data: 2013-10-20 01:01:38
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2013-10-20 00:06, BQB pisze:

> [...]
    > porządną firmą (puki co nie znam lepszej niż ONTRACK) do odzyskiwania
    > danych, bo z twoich kombinacji widać, że za chwilę się wszystko rozleci

    Jakby mnie było stać na takie rozwiązania to bym tu nie pisał, zapewne
    też miałbym mirror...

    Jakby ktoś jednak się zdecydował na konstruktywne rady, a nie "trzeba
    było robić backup", to tutaj

    http://ubuntuone.com/5KII7P9zmFCOgIS7Us6QPq
    http://ubuntuone.com/1tMuVInu8ABxpPgD93AlEQ

    Błędy jakie wyskakują przy próbie zamontowania na ubuntu. Ubuntu
    startuje i działa normalnie, ale to pewnie dlatego, że dyski nie są
    zamontowane

    Marcin

  • 9. Data: 2013-10-20 02:49:00
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2013-10-20 01:01, Chocobo pisze:

> [...]
    >
    > Błędy jakie wyskakują przy próbie zamontowania na ubuntu. Ubuntu
    > startuje i działa normalnie, ale to pewnie dlatego, że dyski nie są

    Teraz to przede wszystkim trzeba zgrać dyski 1:1 i się bawić w
    odzyskanie na kopiach.

  • 10. Data: 2013-10-20 10:56:32
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2013-10-19 22:14, Irokez wrote:

    > RAID-5

    Jesli mowa o dokladaniu mirrora do RAID-0, to raczej RAID-10 (1+0)

    --

    memento lorem ipsum