  • Data: 2009-01-24 05:49:27
    Temat: Re: Zamknięta pętla
    Od: "bartekLTG" <b...@o...ciach.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Kiełpiński wrote:
    > Witam,
    >
    > Przejrzałem archiwum grupy, pogooglałem, ale wszystko wskazuje na to
    > że googlać nie umiem, bo nie wierzę żeby podobny temat nie był
    > poruszany :)
    > Szukam algorytmu albo wręcz metody matematycznej (mam cały czas
    > nieodparte wrażenie, że problem da się rozwiązać na poziomie
    > pierwszej klasy liceum) na sprawdzenie zamkniętej pętli. Chodzi o
    > jeden z elementów progamu rozwiązującego łamigłówki SlitherLink
    > (znane również jako Fences lub Pokropek)
    >
    > Mam daną tablicę dwuwymiarową, zawierającą informacje o każdym
> [...]

    Punkty siatki sa weirzcholkami grafu, oznaczone na 'tak'
    kreski są krawedziemi grafu.

    Zalozmy, ze dorysowujesz krawedz miedzy wierzcholkami
    a i b ( (n,m) --- [(n+1,m) lub (n,m+1)] )

    Kiedy zamykami petle? Wtedy, gdy _przed_ dodaniem
    naszej krawedzi istnieje polaczenie miedzy a i b.

    Wystarczy wiec, ze sprawdzisz, czy istnieje polaczenie
    miedzy a i b. Jest to dosc czesto spotykane zagadnienie;)
    Algorytm nazywa sie 'przeszukiwanie drzewa w szerz'
    (Breadth-first search, w skrócie BFS) jest dobrze
    opisany w ksiezkach i sieci. Dlaczego 'w szerz' a nie
    'w glab'? ze wzgledu na pesymistyczna ilosc operacji.
    Jesli najkrotsza sciazka ma dlugosc L, to odwiedzisz
    nie wiecej niz max(4L^2,M) a M to liczba wierzcholkow
    do ktorych mozesz dojsc;)
    Algorytm zybszy i prostrzy w implementacji niz proponowana
    obok Dijkstra, potrzebujesz jedynie kolejki fifo, czyli
    zwyklej listy.

    Bieresz element z kolejki i wrzucasz do kolejki
    wszyskich sasiadow (wierzcholki, do ktorych masz bezposrednie
    polaczenie krawedzią 'tak'), przy okazji sprawdzajac,
    czy to nie jest nasz cel i czy nie byl 'odhaczony' (tych
    nie wrzucasz). Wrzucane wierzcholki zaznaczamy jako 'odhaczone'

    W pierwszym kroku wrzucasz do kolejki wierzcholek startowy.

    BTW, Mozna to jeszcze zbic (do 2L^/2) idac na zmiane jedno
    pietro z wierzcholka 'a' - jedno pietro z wierzcholka 'b'
    i czekac na spotkanie, ale algorytm robi sie ciut bardziej
    skomplikowany.

    pzodrawiam
    bartekltg