    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    Date: Mon, 02 Nov 2020 02:48:09 +0100

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Nie wiem czy tak istnialo w panstwowych szpitalach.
    > Nie bylo prostego przelicznika lepszy lekarz -> wiekszy zysk, moze i
    > nie bylo nacisku na zysk :-)

    Oj tam oj tam. Nawet jeśli nie "lepszy", to "więcej lekarzy" = lepiej.
    Lekarze pracujący na kilku etatach itd.

    Kwestia pewnie specjalności.

    > Skoro niektorzy przeszli i maja przeciwciala .. to co przeszkadza ?

    Nie wiadomo, czy _na_pewno_ są odporni na ponowne zakażenie.
    _Na_pewno_ to niczego nie wiadomo, więc to nie powinno dziwić - ale nie
    ma jednoznacznych, formalnych badań. Za mało czasu upłynęło.

    > No ale mniej wypadkow drogowych, mniej zawalow ... moze i mniej gryp i
    > mniej powiklan ...

    A nie wiem czy mniej zawałów. Dlaczego? Trudności z dostępem do lekarzy
    powinny sugerować, że powinno być więcej. Grypa - tak.

    > Kiedys pisalem o Szwecji, zrobili po prostu troche testow na losowej
    > probce,
    > i wyszlo ze 1% mieszkancow ma, w Sztokholmie to 2.5%.
    > Ale to bylo juz pare miesiecy temu.

    To jest właśnie prosty test. Trzeba tylko dobrze ustalić próbkę,
    i powtarzać co jakiś czas. No ale tego nikt chyba nie robi, bo to
    przecież "kasa w błoto".

    > W takiej Francji to juz uzbierali 1.2 mln zarazonych (w/g WHO),
    > zakladajac, ze sporo osob bylo zarazonych nieoficjalnie ... no, na
    > razie troche malo, aby twierdzic ze juz cale spoleczenstwo odporne.

    Owszem. Nic nie wiadomo, nawet nie wiadomo, na ile określić
    śmiertelność (lepiej niż po przypadku Diamond Princess). Na tym etapie
    to IMHO lekka porażka jest. I żeby ktoś nie pomyślał, że u nas jest
    lepiej :-(

    > Co ciekawe - maja obecnie duzo zakazen, ale stosunkowo malo zgonow
    > https://covid19.who.int/region/euro/country/fr
    >
    > Wirus oslabl, nauczyli sie leczyc, czy tylko wiecej testow to wiecej
    > wykrytych ?
    > A moze testy jakies gorsze wprowadzili ?

    Nie wiemy czy uczciwie to wykazują. Co innego u nas, tu jest pewna
    wiedza :-(
    Myślę, że dopiero bilans ogólny zgonów (bez rozróżniania przyczyn) coś
    wyjaśni.

    > Moze po prostu musi u nas umrzec tyle samo osob co w innych krajach,
    > rzad pierwsza fale stlumil, ale lekarstwa ani szczepionki nadal nie
    > ma.

    Tzn. w ogóle jakieś metody leczenia istnieją, objawowe albo np.
    przeciwciałami od - jak to nazywają - "ozdrowieńców".

    > Ale znow Niemcy sa ciekawi, bo u nich smiertelnych ofiar jakos malo.

    Nie śledzę tego, ale oni dużo testowali - być może mają znacznie mniej
    naprawdę zakażonych (tzn. nie mniej niż pozytywów, ale mniej niż
    np. my). Też mogą zaniżać, kto ich tam wie.
    W Polsce pytanie nie jest o to, czy liczba przypadków jest zaniżona,
    tylko raczej ile razy. Co prowadzi do drugiego pytania - kiedy
    się to skończy? Systemy argentyńskie też nie są wieczne :-)
    Aczkolwiek oczywiście nie wiemy jak to będzie z odpornością.
    --
    Krzysztof Hałasa