    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zapaść systemu powiadamiania ratunkowego (crosspost)
    Date: Wed, 04 Nov 2020 02:28:41 +0100

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale to chyba wola lekarzy, i moze nawet uzasadniona.
    > Dla szpitala tez moze lepiej jak ma 10 lekarzy na ulamek etatu niz 3 -
    > chocby w razie choroby.

    Kto mówi o ułamkach? Lekarze potrafią pracować na kilku całych etatach.
    Zresztą, co tam lekarze. Dyrektorzy państwowych centrów medycznych
    także.

    > A przy ciaglym kontakcie z wirusem ... czy to sie liczy za "ponowny"

    Z założenia nikt nie ma mieć ciągłego kontaktu. Chociaż to się może
    zmienić.

    > Teraz mielismy Slowacje.
    > 2.5 mln testow w jeden dzien. Ale
    > -to chyba jakies proste testy na przeciwciala, o miernej skutecznosci
    > ... czy to cos da ?

    Nie znalazłem niestety nigdzie szczegółów. Wydaje się, że używali
    szybkich testów immunochemicznych (czy tylko?). Nawet przy miernej
    skuteczności (typu 20% fałszywych negatywów), powinno to dać dość dobry
    obraz rzeczywistości. Ale czy to wszystko nie ma jakiejś istotnej wady,
    która zaniża wyniki wielokrotnie? Nie wiemy.

    W Polsce ~ 1% to są potwierdzone przypadki (przez RT-PCR, nie żadnym
    chemicznym papierkiem), i przecież wiadomo, że to jest tylko czubek góry
    lodowej. Nie wiadomo tylko jak dużej. Stąd nieco dziwi mnie wynik
    słowackich testów, ale być może tam społeczeństwo zachowywało się
    inaczej (u nas też "nikt" nie chorował dwa miesiące temu, a teraz
    wszędzie ludzie chorują).

    > Ale ... we Francji dosc wczesniej zrobili izolacje, wiec sa obszary,
    > gdzie wirusa malo bylo ... wiec ciagle jest grozny.

    Nie wiem.

    [Niemcy]
    > No wlasnie - mieli bardzo duzo zarazonych i malo zgonow.
    >
    > Albo jakis czynnik powoduje, ze sa odporniejsi, albo ... mieli duzo
    > testow, ale kiepskich.

    Kiepskie testy raczej generują fałszywe negatywy. Poza tym pozytywy
    uzyskane niepewnymi testami powinny być weryfikowane PCRem, a tu pewność
    (pod warunkiem, że np. nikt nie zanieczyści próbki) jest bardzo duża.

    Teoretycznie mogą być odporniejsi, ale dlaczego? Bez konkretnego
    sensownego powodu należy założyć, że tak nie jest.

    > 99% czy wiecej nie umiera, wiec odpornosc jest spora.

    Śmiertelność jest mała (czy <1% to nie wiem), odporność to inna bajka.
    Utrzymywanie się odporności miesiącami spowoduje, że epidemia wygaśnie.
    Jeśli odporność będzie krótkotrwała (chociaż nie wiem czemu miałoby tak
    być), tego efektu może nie być.

    > Jakos tak ludzkosc przezyla wszystkie epidemie.

    Zapewne. Z drugiej strony, nie było samolotów itd, ale z trzeciej -
    ludzie byli niedożywieni, nie było praktycznie służby zdrowia
    (w porównaniu nawet do naszej obecnej).
    --
    Krzysztof Hałasa