  • Data: 2018-03-24 19:13:57
    Temat: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-03-24 o 16:53, J.F. pisze:

    > Pogratulowac, ale ja sie boje czego innego - ze komputer tym sterujacy
    > jakos "inteligentnie" obraca wskazowke, i przy przyspieszeniach troche
    > klamie.

    Może być. W końcu prędkość wyliczana jest z uśrednienia po "jakimś"
    czasie. No i ten "jakiś" czas zapewne jest bardzo osobniczy :-)

    Moje wnioski wzięły się natomiast nie z odczytów prędkościomierza lecz z
    własnych doznań, które - jak Tomek powiedział - mogą być bardzo
    zwodnicze. Przypomnę iż chodziło o to, że przy wciśniętym do dechy gazie
    odczucie przyspieszania narasta zauważalnie w punkcie 160km/h. Ten sam
    bieg, charakterystyka jakoś nie wskazuje na to. Tomek słusznie zauważył
    iż mogę odczuwać zmianę przyspieszenia bardziej niż samo przyspieszenie.
    Dlatego podczas środowej wyprawy do Poznania wielokrotnie obserwowałem
    prędkościomierz aby maksymalnie ograniczyć wpływ subiektywnych doznań.
    No i jest jak jest. Czas rozpędzania 140-160 > 160-180...

    > I to jest dziwne :-)

    No właśnie. Powiem Ci, że gdy już się przyzwyczaiłem do większego
    przyspieszenia traktując je jako jakieś słabe, podjechałem do innej
    firmy tuningowej niż ta, która mnie obsługiwała. Poprosiłem ich o
    wgranie fabrycznego programu (zachowałem go na HD), pomierzenie auta na
    hamowni plus moja własna przejażdżka a potem powrócenie do obecnego
    wariantu i znów pomierzenie. Niestety nie było można sprawdzić co
    dokładnie zmodyfikowany program realizuje gdyż jest zabezpieczony przed
    "debugowaniem" ale w/g odczytów z hamowni powiedziano mi, że modyfikacja
    jest idealna, sami nic by nie poprawili. Natomiast bardziej istotne było
    dla mnie to, co sam zaobserwowałem. Na fabrycznym sofcie przyspieszenie
    przy miejskich prędkościach podobne. Zapewne przez dużą masę auta.
    Jednakże przy wyższych - zasadnicza różnica na korzyść tuningu.

    Druga rzecz - pogorszyło się optymalne dopasowanie momentów zmian
    biegów, co absolutnie nie niweluje efektu końcowego.

    Trzecia rzecz - na fabrycznym programie auto zachowywało się
    "logicznie". Im większa prędkość tym mniejsze przyspieszenie - w tym
    sensie, że prędkościomierz coraz wolniej "przyrastał" na ostatnim biegu.
    A teraz jest jak napisałem. Dogodne prędkości do wyprzedzania to
    160-190. Przy nich jak depnę, to czuję efekt. Powyżej opory powietrza i
    spadek momentu (choć wzrost mocy) psują wszystko. Poniżej, też niefajnie.

    > Miedzy silnikiem a skrzynia bylo cos podobnego ?
    > https://revmaxconverters.com/product/zp-5hp24-torque
    -converter/

    Widziałem to coś w autach, w których skrzynie wyjęto. To jest ten owiany
    złą sławą dwumas? U mnie go nie ma. Może głupoty gadam, ale zasłyszałem
    iż głównie przy ręcznych skrzyniach go się stosuje bo są mniej
    wytrzymałe niż automatyczne. Ja mam automat.

    > A moze od silnika ida dwa wały ... niestety jeden w drugim, wiec
    > kiepsko widac.

    Nie od silnika :-D Wały są do napędzania kół przecież. U mnie jest tak,
    że krótki wał wychodzi do przodu i napędza przednie koła, a długi do
    tyłu. Ze skrzyni wychodzą oba, w przeciwnych kierunkach i asymetrycznie
    (nie w jednej linii).

    > A to sprzeglo to w skrzyni ?

    Te 3 sprzęgła stanowią integralną część skrzyni. Sterowane są 3ma
    oddzielnymi obwodami (w sensie hydraulicznym). Fizycznie położone są w
    różnych miejscach. Pierwsze jest zaraz od strony silnika (i to mi
    nawaliło - zerwały się materiały cierne na niektórych tarczkach). Dwa
    pozostałe są na dwóch innych zespołach zębatek. Może inaczej, skrzynia
    ma 3 zespoły zębatek i każdy z nich ma swoje sprzęgło na wałku. Biegi
    realizuje się łącząc ze sobą w różnej kombinacji te zespoły.
    Wykorzystywane są 2 lub 3 zespoły jednocześnie w zależności od biegu. Do
    tego zespoły te przesuwają się względem siebie. Pomijam mały "zespolik"
    dla biegu wstecznego (on jest bez własnego sprzęgła). Podziwiam
    inżyniera, który to zaprojektował. :-) Jednocześnie współczuję - bo gdy
    elektryki (wreszcie) nastaną, to pracę straci :-)

    > https://www.youtube.com/watch?v=gu7APi6dKP0
    > to staroc ... ale tu komputer ciagnie obroty do konca.

    U mnie jest podobnie, co nie znaczy, że optymalnie. Zwróć uwagę, że
    prędkościomierz tu spowalnia ~liniowo wraz z prędkością. U mnie tak nie
    jest.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek