  • 21. Data: 2019-03-17 21:40:45
    Temat: Re: aplikacja do fotek
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Marek S w news:q6lv68$qs2$1@node1.news.atman.pl
    > Poczytałem Twoje posty w tym wątku i już wiem o co Ci chodzi. Ustosunkuję
    > się też to Twoich wypowiedzi z tych wątków tutaj - by się nie rozdrabniać.
    > Moim zdaniem walczysz z wiatrakami. Idąc tą drogą albo nie zyskasz nic,
    > albo jedynie zmiany na poziomie pomiarowym, a nie wizualnym.

    i tu sie mylisz, jak to mowia. Wspomnialem o tych ok 10 apps, ktore w tej
    chwili mam do dyspozycji i - nie kojarze w tej chwili ktora z nich...
    skojarze, jak zaczne niedlugo jeszcze raz testowac - zrobilem kiedys testowo
    foto i "prawie" to samo natywna app, i roznica w jakosci byla wiecej niz
    znaczna, na korzysc tej app zewnetrznej. Natywna nie ma regulacji jakosci
    jpeg, czyli robi, co robi, ta zewnetrzna app ma mozliwosc ustawienia, dalem
    "100% jakosci" - i, jak wspomnialem, efekt byl oczywisty na korzysc app
    zewnetrznej. Ten sam plan foto, to samo swiatlo, tylko w natywnej app
    pikseloza przy powiekszaniu wystepuje o wiele, wiele wczesniej niz dla
    zewnetrznej app.
    jesli chodzi o wage foto: ta lepsza byla troche wieksza wagowo. Bez
    znaczenia.

    Wiec, jesli o mnie chodzi, to algorytm zapisu (macierze kwantyzacji,
    probkowanie, etc.) app zapisujacej foto w komorkach ma latwo zauwazalne
    znaczenie.

    > Kompresja JPG zerowa (100/100) lub np 80-90/100 wnosi zmiany na poziomie
    > laboratoryjnym jedynie.

    dla 90% moze i bym sie zgodzil, ale dla 80% to ja bym polemizowal... Zauwaz,
    ze w ogole foto z komorek to sprawa "delikatna" i dlatego jesli mozna o cos
    zadbac w tym banalnym pstrykaniu fotek - to zadbajmy; najlatwiej, majac juz
    jakas konkretna komorke, zadbac o algorytm kompresji. Tym bardziej, ze jak
    wspomnialem, te roznice widac faktycznie.

    > A dlaczego tak jest? Obrazowo. Otóż każdy aparat zawsze robi foty w RAW.
    > Potem wbudowany mini-Photoshop konwertuje pliki z RAW do JPG, czy co tam
    > chcesz. I tu jest pole do popisu dla aplikacji: zdjęcia można bardziej lub
    > mniej wyostrzyć, podbarwić, można zastosować większą/mniejszą kompresję
    > świateł i/lub cieni, można w różnym stopniu i różnymi algorytmami
    > odszumiać, można gradienty poprawiać gdy przetwornik jest kiepski.
    !!!!!
    > Niektórzy nazywają to różną jakością zdjęć w różnych aplikacjach.

    w sumie - tak.
    a ja szukam app z mozliwie najlepszymi matrycami kwant i najlepszym
    probkowaniem, itd. - od czegos trzeba zaczac.

    > Co ciekawe, to samo zdjęcie może być inaczej interpretowane przez
    > użytkowników bo to rzecz gustu.

    jesli o mnie chodzi, to uwazam, ze szybko wystepujaca przy powiekszeniu foto
    pikseloza i pozniej wystepujaca - juz daje pojecie wstepne o klasie app
    zapisujacej. Niech app najpierw daje godziwa kompresje.

  • 22. Data: 2019-03-17 22:17:02
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-17 o 21:40, 1634Racine pisze:

> [...]
    > kiedys testowo foto i "prawie" to samo natywna app, i roznica w jakosci
    > byla wiecej niz znaczna, na korzysc tej app zewnetrznej.

    W jaki sposób wywnioskowałeś, że ta znaczna różnica wynika ze
    współczynnika kompresji a nie z lepsze obróbki RAW?

    Jest to oczywiście możliwe. Jeśli np. natywna aplikacja kompresuje
    40/100 a apka 90/100 to nic dziwnego. Jednakże nie spotkałem się z tak
    skrajną kompresją w żadnym Androidzie. Naprawdę nie robi wizualnej
    różnicy czy masz 90/100 czy 100/100. Spróbuj zapisać jakieś zdjęcie w
    sofcie na PC w wersji bez kompresji i z niewielką kompresją. Porównaj.

> [...]
    > swiatlo, tylko w natywnej app pikseloza przy powiekszaniu wystepuje o
    > wiele, wiele wczesniej niz dla zewnetrznej app.

    Ale to nie ma nic wspólnego z kompresją. Przesadna kompresja w JPG
    tworzy artefakty takie jak tu:

    https://goo.gl/images/vhki3z

    Artefakty powstają czasem w sporym oddaleniu od obiektu. Być może tego
    doświadczasz. Nie pokazałeś foty więc nie wiadomo o co chodzi.

    > jesli chodzi o wage foto: ta lepsza byla troche wieksza wagowo. Bez
    > znaczenia.

    ...a powinna być zasadniczo większa. Przykładowo w moim aparacie, plik z
    minimalną kompresją ma 12MB a z ciut większą np. 5MB. Wizualnej różnicy
    nie dostrzegam.

    > dla 90% moze i bym sie zgodzil, ale dla 80% to ja bym polemizowal...

    To popatrz na to zdjęcie w skali 1:1:

    https://drive.google.com/file/d/1sFe2cZ6k6aiq2ibbEiH
    v6qgMt4ZQUPHz/view?usp=sharing

    Ono właśnie ma 80% wg skali Photoshopa.

    Tu jest zdjęcie 100/100:
    https://drive.google.com/file/d/1ywLVe8kBC8zP2zetVOg
    SLeM19y1T2NIq/view?usp=sharing

    Widzisz zasadniczą różnicę? Poza znaczną różnicą wielkości pliku ja nie
    dostrzegam istotnych jakościowych zmian.

> [...]
    > najlatwiej, majac juz jakas konkretna komorke, zadbac o algorytm
    > kompresji. Tym bardziej, ze jak wspomnialem, te roznice widac faktycznie.

    Ale to nie kompresję chodzi moim zdaniem. Porówna zdjęcia z tej samej
    aplikacji w różnej kompresji.

    > jesli o mnie chodzi, to uwazam, ze szybko wystepujaca przy powiekszeniu
    > foto pikseloza i pozniej wystepujaca - juz daje pojecie wstepne o klasie
    > app zapisujacej.  Niech app najpierw daje godziwa kompresje.

    O klasie app tak, ale nie o kompresji! To są dwa różne aspekty!
    Destrukcja obrazu zapisana nawet z najmniejszą kompresją będzie nadal
    destrukcją obrazu. Brak kompresji tego nie naprawi.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 23. Data: 2019-03-17 22:40:46
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > O klasie app tak, ale nie o kompresji! To są dwa różne aspekty!
    > Destrukcja obrazu zapisana nawet z najmniejszą kompresją będzie nadal
    > destrukcją obrazu. Brak kompresji tego nie naprawi.

    Racin, ewentualne problemy z kompresją, niedoskonałością oprogramowania
    aparatu, wyjdą na kształtach, na ostrych liniach, nie na palecie
    barwnej, ani dynamice. Tak więc sfotografuj banknot, tak aby było go
    widać cały w kadrze. Dwoma "programami", tym który daje lepsze fotki i
    gorsze. wystaw dwa pliki do pobrania - zobaczymy czy też widzimy te
    problemy które Ty dostrzegasz czy na trzeźwo ich nie widać.

    ToMasz

    ( w dobrym świetle!!!!!)

  • 24. Data: 2019-03-17 22:53:03
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 17 Mar 2019 12:16:19 +0100, w <5c8e2ca1$0$510$65785112@news.neostrada.pl>,
    "1634Racine" <m...@...cbqebml> napisał(-a):

    > i mozesz wyznaczyc sobie poziom zapisu tzw 100% jakosci {jesli w ogole
    > mozesz to wyznaczyc, bo czesto/najczesciej jest to slepo fabrycznie
    > ustawione], to ja szukam aplikacji, ktora takze zapisujac do tzw 100%
    > jakosci jpeg, zapisze go w lepszej jakosci, bo ma lepszy algorytm zapisu,

    No to informuję, że tak naprawdę nie znam algorytmu w komórce, który
    skaszaniłby zdjęcie.

  • 25. Data: 2019-03-17 22:57:07
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 17 Mar 2019 12:15:52 +0100, w <5c8e2ca0$0$510$65785112@news.neostrada.pl>,
    "1634Racine" <m...@...cbqebml> napisał(-a):

    > nie w idioten kamerach, a takimi sa komorki i tutaj calkowicie wystarczy mi
    > zapis do jpeg [pewnie, ze wolalbym zapis do tiff [lzw]/png...] - ale szukam
    > app zapisujacej do jpeg optymalnie tzn z mozliwie najlepszymi macierzami

    Już hurtowo tłumaczymy -- znajdując algorytm zapisu do jpg o 0,1% lepszy nie
    poprawisz jakości zdjęcia. To w ogóle nie rzutuje na jakość otrzymanego pliku.

    Zainteresuje się raczej jaka apka najlepiej obrabia zdjęcia z aparatu (bo to
    robią, a nie zrzucają proste dane z matrycy).

    Problem kompresji do jpg jest absolutnie wtórny i znikomy.

  • 26. Data: 2019-03-17 23:18:10
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Marek S w news:q6mdgn$8mj$1@node1.news.atman.pl
    > W jaki sposób wywnioskowałeś, że ta znaczna różnica wynika ze
    > współczynnika kompresji a nie z lepsze obróbki RAW?
    > Jest to oczywiście możliwe.

    i tak to potraktowalem. jako mozliwe. dostepu do (opisu) algorytmu obrobki
    raw - nie mam... Cos trzeba zalozyc. Poza tym: jednak ta zewnetrzna app (z
    ustawieniem "100%" jakosci jpeg) dala przy tym samym powiekszeniu znaczaco
    mniejsze ARTEFAKTY *) niz natywna. Wiec zalozylem, ze jesli cos obstawiac,
    to kompresje.

    *)
    sorry, myslalem o matrycy akurat w tym momencie, stad w poscie "pikseloza",a
    nie artefakty.

    > Jeśli np. natywna aplikacja kompresuje 40/100 a apka 90/100 to nic
    > dziwnego. Jednakże nie spotkałem się z tak skrajną kompresją w żadnym
    > Androidzie.

    tez tak sadze.

    > Naprawdę nie robi wizualnej różnicy czy masz 90/100 czy 100/100.

    cos takiego chyba napisalem w innym poscie...
    80 juz moze robic... W zwyklym irfan bierzesz jpeg-foto 100%, 90% i 80% -
    powiekszasz iles tam razy kazde foto i te sama zawartosc kadru
    (powiekszonego) przeklikujesz: wersje 100/wersje 90 --> dopiero przy
    naprawde duzym powiekszeniu zobaczy sie "ruch" artefaktowy, przeklikujac
    zas wersje 100/wersje 80 --> widac "ruch artefaktowy" juz przy mniejszym
    powiekszeniu. To tak na szybko i na pierwszej lepszej foto. Dla mnie 80%
    "poziom kompresji" to juz za duzo. W sumie.

    btw: jpeg-foto 100% zrobilem z png, powiekszam i powiekszam do max detalu i
    .... nie widze roznicy.

> [...]
    > Artefakty powstają czasem w sporym oddaleniu od obiektu. Być może tego
    > doświadczasz. Nie pokazałeś foty więc nie wiadomo o co chodzi.

    wyjasnilem wyzej zagalopowanie. Tak, chodzi o artefakty.

> [...]
    > dostrzegam istotnych jakościowych zmian.
    > Ale to nie kompresję chodzi moim zdaniem. Porówna zdjęcia z tej samej

    alez porownalem. W tej zewnetrznej app, ktora w przeciwienstwie do natywnej,
    ma ustawienie "poziomu kompresji", bralem 100% i jakas mniejsza wartosc (w
    zasadzie - kilka wartosci, krokowo) --> ewidentna roznica "artefaktowa". Do
    licha, wiem nad czym deliberuje, cudow z komorki nie wycisnie sie, ale jesli
    najprostsze przymierzenie pokazuje, ze "poziom kompresji" do jpega znaczaco
    roznicuje foto co najmniej w sprawie artefaktow, jesli wiadomo, ze to akurat
    dotyczy kwantyzacji,probkowania i ze roznie jest to w app zaprogramowane -
    to warto chocby o te kwantyzatory i probkowanie zawalczyc.
    czyli miec app, ktora optymalnie ma to ustawione. A zbadac, jak te akurat
    parametry ma ustawione app nie jest trudno: jest prosty soft, wart akurat
    tego poziomu fotografowania :)
    w sumie, to moje pytanie bylo tej natury: macie app zapisujaca w komorkach.
    czy natywna wymienialiscie? dlaczego? idac za tymi app, ktore reguluja
    poziom kompresji jpeg? ktora najlepiej wypada? itp,itd. Ale czuje, ze musze
    jednak potestowac "na piechote" te apps, ktore zebralem,a tu i tam opisywane
    sa jako calkiem calkiem (co-by-to-nie-znaczylo).

    > O klasie app tak, ale nie o kompresji! To są dwa różne aspekty! Destrukcja
    > obrazu zapisana nawet z najmniejszą kompresją będzie nadal destrukcją
    > obrazu. Brak kompresji tego nie naprawi.

    wyjasnilem moj galop myslowy: tak, tak chodzi mi o kompresje, ARTEFAKTY.

  • 27. Data: 2019-03-18 09:37:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2019 22:57:07 +0100, r...@k...pl napisał(a):

    > Już hurtowo tłumaczymy -- znajdując algorytm zapisu do jpg o 0,1% lepszy nie
    > poprawisz jakości zdjęcia. To w ogóle nie rzutuje na jakość otrzymanego pliku.

    Dlaczego ?
    Tam sa wspolczynniki rozne, mozna miec plik mniejszy albo lepszy.

    Przy starych telefonach mialem wrazenie, ze wlasnie kompresja duzo
    szkody wprowadzala.

    J.

  • 28. Data: 2019-03-18 11:33:17
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    r...@k...pl w news:oggt8e9udqublhp3i8024eorni5vn77as8@4ax.com
    > Sun, 17 Mar 2019 12:15:52 +0100, w
    > <5c8e2ca0$0$510$65785112@news.neostrada.pl>, "1634Racine"
    > Już hurtowo tłumaczymy -- znajdując algorytm zapisu do jpg o 0,1% lepszy

    dlaczego sprowadzasz rzecz do absurdu? skad wziales "0,1%"? wiesz "o ile %"
    lepsze foto otrzymasz zmieniajac w aplikacji, w jej algorytmie zapisu do
    jpeg, macierze kwantyzacji, probkowanie, etc.? znasz te zaleznosci?

  • 29. Data: 2019-03-18 13:13:16
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 18 Mar 2019 11:33:17 +0100, w <5c8f7406$0$491$65785112@news.neostrada.pl>,
> [...]

    > lepsze foto otrzymasz zmieniajac w aplikacji, w jej algorytmie zapisu do
    > jpeg, macierze kwantyzacji, probkowanie, etc.? znasz te zaleznosci?

    Tak. Niewiele na tym poziomie kompresji.
    O ile algorytm nie jest skopany całkowicie, niewiele tu ugrasz.

  • 30. Data: 2019-03-18 14:55:24
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    r...@k...pl w news:782v8eljqtro4imchleotdjc41ahibnenj@4ax.com
    > Mon, 18 Mar 2019 11:33:17 +0100, w
    > <5c8f7406$0$491$65785112@news.neostrada.pl>, "1634Racine"
    > Tak. Niewiele na tym poziomie kompresji.

    przyjmuje do wiadomosci. Ale mam podejrzenia, ze nie do konca masz racje TAK
    W OGOLE. Soft do badania macierzy kwantyzacji i probkowania (nie tylko w
    fotkach z komorek) pokazuje ewidentna zaleznosc miedzy/miedzy. Inna sprawa
    jest to - i moze to masz na mysli - czy apps do komorek o dobrych
    macierzach i probkowaniach istnieja, bo moze kazdy pisze apps "takie sobie"
    i roznia sie tyle co nic w sprawie parametrow kompresji (nazywam
    najogolniej)... Ja szukam app z max dobrymi macierzami.