  • 141. Data: 2018-01-11 00:17:41
    Temat: Re: ile autko pali na wolnych obrotach?
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 10 Jan 2018 11:07:27 -0800, Zenek Kapelinder wrote:
    > Malo kto wie ze silnik 126p byl doladowany. Wolnossacy nie byl bo
    > powietrze bylo w gaznik pchane wentylatorem od chlodzenia. Lichutkie
    > bylo to doladowanie ale bylo.

    Mi to się najbardziej w maluchu i tak podobał filtr oleju. Nie to co
    teraz te wynalazki "załóż, po 5Kkm zdejmij i wyrzuć" -- tam wystarczyło
    obskrobać raz na 50Kkm to co się dookoła puszki poprzyklejało i po
    sprawie. Taka ekologia, zanim w ogóle ktokolwiek o niej słyszał.

    Mateusz

  • 142. Data: 2018-01-11 00:43:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jasne ze co 50 tysiecy jaka co 15-20 tysiecy trzeba bylo rozrzad wymienic. Nie
    powtarzaj glupot zaslyszanych od glupich ludzi.

  • 143. Data: 2018-01-11 07:53:36
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 10 Jan 2018 21:36:37 +0100, j...@i...pl napisał(a):

    > Znam jedno auto z taką sprężarką. No moze jest ich wiecej, ale... To
    > Vectra :)

    Jaki zbieg okoliczności ;)

  • 144. Data: 2018-01-11 09:18:34
    Od: "Axel" <n...@s...mu>

    > wrote in message
    ps.com...

    > troche teorii

    > https://pl.bosch-automotive.com/pl/parts_and_accesso
    ries/motor_and_sytems/start_stop_system/overview_sta
    rt_stop_sytem_1

    Nic tam nie tłumaczy, dlaczego rozrusznik zupełnie inaczej pracuje przy
    odpalaniu z kluczyka niż przez ss.

    --
    Axel

  • 145. Data: 2018-01-11 09:34:53
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 10 Jan 2018 15:43:51 -0800, Zenek Kapelinder wrote:
    > Jasne ze co 50 tysiecy jaka co 15-20 tysiecy trzeba bylo rozrzad
    > wymienic. Nie powtarzaj glupot zaslyszanych od glupich ludzi.

    Rozrząd co 15 tysięcy to chyba przesada... Szczególnie że tam łańcuch
    był. Aczkolwiek nie znam oficjalnych, ówczesnych zaleceń producenta. Ja
    sam nie przypominam sobie bym kiedykolwiek wymieniał rozrząd, za to
    skrobanie tego "filtra" przerabiałem.

    Mateusz

  • 146. Data: 2018-01-11 15:29:46
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Z koniem kopal sie nie bede. Mialem w czasach 126p warsztat to wiem co ile wymienialo
    sie rozrzad w 126p.

  • 147. Data: 2018-01-11 16:05:11
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 11 Jan 2018 06:29:46 -0800, Zenek Kapelinder wrote:
    > Z koniem kopal sie nie bede. Mialem w czasach 126p warsztat to wiem co
    > ile wymienialo sie rozrzad w 126p.

    Ale ja wcale tego nie podważam - nie znam się, pamiętam tylko że przy tym
    filtrze odśrodkowym grzebałem, ale rozrządu nigdy nie wymieniałem, a
    przejechałem znacznie więcej niż 15Kkm, dwoma maluchami... Ty to nazywasz
    głupotami, a to po prostu moje doświadczenie. Całkiem możliwe że miałem
    szczęście.

    Mateusz

  • 148. Data: 2018-01-11 17:04:08
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 11 Jan 2018 06:29:46 -0800, Zenek Kapelinder wrote:
    > Z koniem kopal sie nie bede. Mialem w czasach 126p warsztat to wiem co
    > ile wymienialo sie rozrzad w 126p.

    Sumienie mnie drążyło, więc przekopałem kartony na strychu w poszukiwaniu
    mojej ówczesnej "biblii". Żona podejrzliwie przyglądała się moim
    gorączkowym poszukiwaniom, ale jak wyjaśniłem że muszę coś sprawdzić dla
    Zenka z internetu to od razu się uspokoiła. Sprawa wszak poważna.

    I znalazłem: "Polski Fiat 126p", Z Klimecki i J. Zembowicz, rok 1984.
    Utwór ten posiada autoryzację FSM, domniemywam więc że jest to relatywnie
    oficjalne źródło.

    Tam, w rozdziale "czynności obsługowe samochodu" (str. 11) widzę:

    Silnik - filtr odśrodkowy oleju - czyszczenie co 30'000 km
    Silnik - zawory - sprawdzenie i regulacja luzów - co 10'000 km

    O rozrządzie ani słowa. Dopiero na stronie 49 znalazłem wzmiankę:

    "Po zdemontowaniu filtru odśrodkowego i pokrywy rozrządu można ocenić
    stan łańcucha i jego zwis (...) Jeżeli, wskutek zużycia, łańcuch w czasie
    pracy silnika ociera się o wewnętrzne powierzchnie pokrywy rozrządu, to
    należy wymienić go na nowy."

    Czyli ja to rozumiem tak, że filtr odśrodkowy skrobie się co 30Kkm
    (strzelałem z pamięci 50Kkm, czyli wcale nie takie odległe głupoty) a
    rozrząd wymienia się... po prostu kiedy się zużyje na tyle że łańcuch
    bije o pokrywę i grozi zerwaniem. Nie znalazłem żadnego formalnego
    zalecenia dot. prewencyjnej wymiany o której wspominasz, co 15Kkm.

    Ale ponownie podkreślę - ja tam się nie znam, czytam to co napisane -
    możliwe że warsztaty miały inne praktyki... a moje maluchy nie widziały
    nigdy mechanika, więc nie wiem :)

    Mateusz

  • 149. Data: 2018-01-11 18:20:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Lancuchy i kola byly w takiej jakosci ze po 15 tysiacach lancuch tlukl o obudowe.
    Auto oczywiscie jeszcze jezdzilo tylko glosniejszy silnik sie robil. Zerwanego
    lancucha ani ogolonego kola zebatego nie widzialem. W duzym fiacie rozrzad
    wytrzymywal troche dluzej ale regula bylo ze ok 50 tysiecy lancuch zrobi dziure w
    obudowie i sie bedzie lal dziura olej. Rzemieslnicy produkowali wynalazki pod
    postacia napinacza lancucha. Wytrzymywaly wynalazki krocej niz lancuch. Duzy fiat tez
    mial obok wymienianego filtra bocznikowego filtr odsrodkowy. Jedynie rozrzady z
    pewexu wytrzymywaly dluzej ale byly duzo drozsze bo zagraniczne ale i zawsze
    dostepne. Na tyle drozsze ze oplacalniejsze bylo zmienianie rometowskich czesciej o
    ile ktos mial farta albo znajomego co zalatwil rometowski rozrzad.

  • 150. Data: 2018-01-11 18:51:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Lancuchy i kola byly w takiej jakosci ze po 15 tysiacach lancuch
    >tlukl o obudowe.

    Imo dluzej, ale moze to byl lancuch z rometu, czy wloski ..

    >Auto oczywiscie jeszcze jezdzilo tylko glosniejszy silnik sie robil.
    >Zerwanego lancucha ani ogolonego kola zebatego nie widzialem.

    A ja widzialem. Wlasciciel byl umowiony na drugi dzien na wymiane, ale
    nie dojechal.
    Lancuch sie zerwal, zahaczyl o jakas srube ... i okazal sie na tyle
    mocny, ze drugiego zerwania nie bylo.
    Auto z piskiem opon stanelo na skrzyzowaniu, a zęby na kole zostaly
    pogiete.

    J.