  • 41. Data: 2009-04-21 14:36:06
    Temat: Re: jaka stałka do D80 ?
    Od: H5N1 <m...@t...aster.pl>

    Dnia Tue, 21 Apr 2009 10:40:18 +0200, rabin raczył(a) był(a) napisać:

    > witam,
    > chcia?bym mieae sta?ke do mojego D80. Jak? by?cie mi polecili?
    >
    > ?adne portrety, obraz ?yleta, jasne szk?o i fajnie by by?o gdyby by?a
    > funkcja makro.

    Makro i portrety? Ciekawe połączenie. Rozumiem, że interesujesz się
    dermatologią. ;)

  • 42. Data: 2009-04-21 15:05:22
    Temat: Re: jaka sta????????????
    Od: John Smith <u...@e...net>

    syriusz napisał(a):

    > "Nie, nie jest tak, jak piszę", czy "nie, nie uzyskam"? :)
    > Bądźżeż precyzyjny w stwierdzeniach! :P

    Uzyskasz otwór przysłony 1.8.
    Nie uzyskasz jednak GO jak z hipotetycznego obiektywu 75/1.8 przypiętego
    do cropa. Uproszczenie zawarte w pojęciu ekwiwalentnej ogniskowej
    prowokuje niektórych do błędnego założenia, że przypinając 50/1.8 do
    cropa 1.5 dostajemy obiektyw 75/1.8 a tak nie jest.

    W sensie ogniskowej jest f=50mm
    W sensie światła obiektywu jest f/1.8

    W sensie kąta widzenia jest 50mm na FF i eq 75mm na cropie
    W sensie GO jest f/1.8 na FF i eq 2.7 na cropie

    Tak już jaśniej?
    --
    Mirek

  • 43. Data: 2009-04-21 15:25:55
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

    > A właśnie...
    > Może więc Koledzy Mirek i Mateusz zapomnieli, że przy przejściu FF->crop
    > zmienia się EKWIWALENT ogniskowej, a nie fizyczna ogniskowa układu
    > optycznego.

    Koledzy Mirek i mateusz doskonale wiedzą co się zmienia a co nie, a ty nam
    odpowiedz czy obiektyw 50/1.8 na APS-C daje ten sam obraz co 75/1.8 na FF przy
    założeniu identycznego kadru i odległości od obiektu.

  • 44. Data: 2009-04-21 15:32:18
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    rabin wrote:
    > obraz żyleta czy miękki?

    Zawsze można zmiękczyć w sofcie... A masz ten komfort, że otwierasz na maksimum
    i nie przejmujesz się ostrością.

    > jakiej firmy polecasz?

    No jak D80 to Nikkor.

  • 45. Data: 2009-04-21 19:17:30
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    John Smith wrote:
    > Nie uzyskasz jednak GO jak z hipotetycznego obiektywu 75/1.8 przypiętego
    > do cropa.

    Błąd. Nie do cropa tylko do FF. Może mnie nie zrozumiałeś.
    50/1.8 na cropie uzyskasz TAKĄ SAMĄ GO jak _75/1.8_na_FF_ przy
    zachowaniu _tego samego kadru_.
    Podobnie: 50/1.8 na cropie uzyskasz TAKĄ SAMĄ GO jak _80/1.8_na_FF_ przy
    zachowaniu _tego samego kadru_ (o czym była mowa pierwotnie).

    > Uproszczenie zawarte w pojęciu ekwiwalentnej ogniskowej
    > prowokuje niektórych do błędnego założenia, że przypinając 50/1.8 do
    > cropa 1.5 dostajemy obiektyw 75/1.8 a tak nie jest.

    To nie jest żadne błędne założenie.
    50/1.8 na cropie jest odpowiednikiem 75/1.8 na FF ze wszystkimi tego
    konsekwencjami (odpowiednia zmiana GO).

    > W sensie ogniskowej jest f=50mm

    Tak. Jak pisałem wcześniej, układ optyczny nie zmienia się.
    Ogniskowa jest 50mm, ale jej EKWIWALENT na FF jest 75mm (i to jest
    zależne od wielkości matrycy w stosunku do FF).

    > W sensie światła obiektywu jest f/1.8

    Tak.

    > W sensie kąta widzenia jest 50mm na FF i eq 75mm na cropie

    Trochę zamotałeś, ale wiem co masz na myśli, więc też potwierdzam.

    > W sensie GO jest f/1.8 na FF i eq 2.7 na cropie

    Heheheh :D
    Bzdura :)
    Nie ma czegoś takiego jak ekwiwalent przysłony Kolego... :P

    > Tak już jaśniej?

    No ja ciągle wiem o czym piszę, Ty jakby nie bardzo... motasz
    strasznie... ;P

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 46. Data: 2009-04-21 19:24:42
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    John Smith wrote:
    > Przy porównaniu 85mm/1.8 na FF vs 50/1.8 na cropie (a od tego się
    > zaczęła dyskusja) zmienia się zarówno ogniskowa, jak i rozmiary matrycy.

    Dla ścisłości, porównując te dwa zestawy, o których piszesz, mamy:
    - 2 różne ogniskowe
    - dwa różne krążki rozproszenia (powiązane z rozmiarem matrycy)
    - różne odległości od obiektu (aby zachować ten sam kadr)
    - tę samą przysłonę 1.8

    Odpowiednio dobierając wartości, aby zachować _ten sam kadr_ na obu
    zestawach uzyskamy tę samą GO.

    > Podobnie jak jian masz rację,

    Dziękuję.

    > tyle że nie w temacie sporu.

    Jak najbardziej w temacie.
    Od początku czepiam się tylko stwierdzenia Mateusza, że "Do tego na FF
    daje dużo mniejszą GO przy tym samym kadrze."

    (z kontekstu: 85/1.8 na FF daje dużo mniejszą GO przy tym samym kadrze
    niż 50/1.8 na cropie)

    A jest to bzdurą. :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 47. Data: 2009-04-21 19:28:15
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    John Smith wrote:

    > Tyle, że to układ równań bez rozwiązań :-)

    Hehehe :)
    Nie układ tylko jedno równanie, w którym występują 4 parametry:
    - krążek rozproszenia (pośrednio rozmiar matrycy)
    - ogniskowa
    - przysłona
    - odległość od obiektu

    A całość nazywa się wzorem na GO :)
    Poczytaj :P

    > Ale policz sam.

    A to już zostawiam teoretykom ;-P

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 48. Data: 2009-04-21 19:31:01
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    John Smith wrote:
    > Nie pisałem o jasności ani o świetle.
    > Pisałem o "ekwiwalentnym" świetle.

    Nie ma czegoś takiego jak ekwiwalent światła.
    Jeśli obiektyw ma f/1.8 na FF to będzie miał f/1.8 i na cropie.
    A ekwiwalent przysłony to Twoja "radosna twórczość" według mnie... ;-P

    > Pojęcie analogiczne do
    > "ekwiwalentnej" ogniskowej. Jeśli nie zrozumiałeś poprzednich moich
    > tłumaczeń, to nic więcej nie poradzę.

    Na "radosną twórczość" też nic więcej nie poradzę... ;-P

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 49. Data: 2009-04-21 19:39:33
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Koledzy Mirek i mateusz doskonale wiedzą co się zmienia a co nie, a ty
    > nam odpowiedz czy obiektyw 50/1.8 na APS-C daje ten sam obraz co 75/1.8
    > na FF przy założeniu identycznego kadru i odległości od obiektu.

    Hehehe... :D
    Spryciarz jesteś ;-)
    A dlaczego zmieniasz założenia? :P

    W pierwotnej dyskusji założyłeś tylko _identyczny kadr_, a wtedy oba
    obiektywy mogą dać ten sam obraz (tę samą GO) - wystarczy nieco podejść
    do obiektu (aby zrównoważyć różnicę między 85mm a 75mm)

    Po zmianie Twoich założeń, czyli twierdzenie powyżej, "identyczny kadr"
    i "identyczna odległość od obiektu" wzajemnie się wykluczają :)
    Przy użyciu 50mm na cropie nie uzyskasz identycznego kadru jak dla 85mm
    na FF jeśli nie zmienisz odległości od obiektu - trzeba nieco podejść -
    pisałem o tym, ale może nie zrozumiałeś...

    No i tak się tworzą bzdury na grupach dyskusyjnych ;P
    "Jak ktoś wytknie błąd w rozumowaniu, to szybko zmieniam założenia,
    zamotam i tak wyjdzie na moje..." - tak mniej więcej działa kolega
    Mateusz ;-P

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 50. Data: 2009-04-21 19:56:37
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze syriusz:

> [...]
    > Nie układ tylko jedno równanie, w którym występują 4 parametry:
    > - krążek rozproszenia (pośrednio rozmiar matrycy)

    Masz mistrzuniu, jak chłopu na roli, przy pomocy ulubionego kalkulatorka
    każdego teoretyka-hobbysty:

    50/1.8 na D300:

    Depth of field
    Near limit 8.76 m