  • 21. Data: 2018-12-21 10:23:27
    Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-12-21 o 09:51, Queequeg pisze:
    [...]
    > Swoją drogą gdzieś czytałem, że akurat na śniegu ABS wydłuża drogę
    > hamowania (bo w sumie skrócenie drogi hamowania nie jest jego rolą,
    > jego rolą jest zapewnienie przyczepności).

    ABS zawsze wydłuża drogę hamowania, nie tylko na śniegu.

    Inaczej. ABS daje możliwość manewru (ominięcia przeszkody) bo wiadomo,
    że na _nie_ obracających się kołach przednich, nie skręcisz.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy>>>

  • 22. Data: 2018-12-21 11:10:43
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 20 Dec 2018 20:40:20 +0100, J.F.

    > Teraz testuje czy daje sie jezdzic po sniegu na calorocznych ... nie
    > jest zle :-)

    Na moich MCC jest bardzo dobrze, nawet na wyślizganym śniegu i pod górkę.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 23. Data: 2018-12-21 11:30:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu czwartek, 20 grudnia 2018 20:40:21 UTC+1 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Jak to się stało więc że przeżyłem jeżdżąc w latach 90-tych dużymi
    >Fiatami bez zimowych opon?

    Bo wtedy opony byly bez przymiotnika i uniwersalne.
    A odkad producenci zaczeli robic "letnie", to juz nie musza dbac
    wlasnosci zimowe.

    I tez sie kiedys dowiesz, ze istnieja opony naprawde letnie :-)

    >Silnik z przodu, napęd na tył, dupa lekka, worek żwiru czy dwa
    >pustaki do bagażnika i się spokojnie jeździło. A śniegu na Kaszubach
    >było sporo więcej jak w ostatnich latach.
    >Przez kolejne kilka lat jeździłem Audi 80b2(3szt), Ford Mondeo,
    >Renault Megane i coś tam jeszcze, raczej zimówek nie miałem a
    >kłopotów z jazdą nie kojarzę.

    Szczescie miales ... albo pecha, bo sie nie dowiedziales, a ta
    niewiedza moze duuuzo kosztowac ...

    >I taka ciekawostka- chyba przez 2 lata do dużego Fiata miałem
    >założone jakieś opony z wózka elektrycznego czy coś w tym stylu.
    >Wolnobieżne na nich pisało(bodajże do 20 czy 40km/h), a były tak
    >sztywne ze gumiarz miał duży problem je założyć.
    >Ale na śniegu były idealne. Pomimo że to duży Fiat z napędem z przodu
    >to szedł jak na gąsienicach.

    A ludzie mowia, ze jak letnia od zimna, czy zimowa od starosci
    stwardnieje, to sie slizga :-)

    >Normalne opony jak próbujesz ze śniegu wyjechać to robią warstwę
    >lodu/ubitego śniegu pod kołem
    >a te wolnobieżne co miałem to rwały ten ubity śnieg aż się dokopały
    >do "czarnego"

    IMO - normalne/letnie/kiepskie to sobie robia malutki dołek,
    a potem slizgaja sie w nim w najlepsze.
    Byc moze na warstewce wody, ktora wytopily.

    Zimowki lepsze, bo jakos ciagna, ale czemu ? Letnie tez maja bieznik.
    Te lamelki ? (drobne rowki)

    >Jakiś taki duży głęboki bieżnik miały jeśli mnie pamięć nie myli.

    Do wozka elektrycznego ? Moze to jakies od traktora na bloto ... ale
    taki bieznik tez sie IMO potrafi slizgac.

    J.

  • 24. Data: 2018-12-21 11:33:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup

    >W lutym jeździłem w niezbyt wysokie góry Focusem synowej z nowymi
    >całorocznymi chyba jakimiś Michleinami, nie odczułem różnicy z
    >dobrymi zimówkami. Było całkiem przewidywalnie.

    Pewnie CrossClimate ... jakies dziwnie rozbiezne opinie maja,
    haterzy sie objawiaja, czy konkurencja placi ?

    A moze sam Michelin po cichu takie opinie produkuje ?
    Kto im nie uwierzy i kupi - na tym zarobia.

    Kto uwierzy i kupi zimowki ... na tym tez zarobia :-)

    J.

  • 25. Data: 2018-12-21 11:45:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup

    >To się zgadza z moimi obserwacjami i dlatego na śniegu staram się nie
    >doprowadzać to zadziałania ABS. Pomaga hamowanie pulsacyjne.

    I pomaga ?
    Przeciez ABS wlasnie to robi - hamuje pulsacyjnie.

    Swoja droga to kiedys porownywalem dwa samochody na sniegu i mi
    wyszlo, ze pulsacyjnie potrafie sie zatrzymac na podobnym dystansie co
    ABS ... ale nie zawsze.
    Tylko niestety - samochody inne, opony inne, a i warunki nie sprzyjaly
    dokladnym pomiarom.

    J.

  • 26. Data: 2018-12-21 11:47:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2018-12-21 o 08:48, Kris pisze:

    >Po prostu jechało się wolnej.

    Szybciej !

    >Tyle, że kiedyś spowolnienie ruchu
    >przy znacznie mniejszej liczbie uczestników tego ruchu nie sprawiało
    >takich problemów.

    I wlasnie dlatego szybciej, dzis to zaraz mam dlugi korek za
    najwolniejszym.

    >No i wtedy większość nie miała zimówek, więc nikt nikogo nie
    >blokował.

    I jakos dojezdzali pod wyciagi narciarskie, mimo ze odsniezanie bylo
    gorsze ..

    J.

  • 27. Data: 2018-12-21 13:03:28
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 21 Dec 2018 11:45:37 +0100, J.F. wrote:
    > I pomaga ?
    > Przeciez ABS wlasnie to robi - hamuje pulsacyjnie.

    Może hamował wystarczająco mało pulsacyjnie, by koła jednak pozostały
    zablokowane :)

    ABS jest dobry na asfalcie. Na śniegu lub piasku już nie. Tam blokowanie
    kół sprzyja skróceniu drogi hamowania, bo materia (piasek/żwir/śnieg)
    gromadzi się przed oponą, pomagając wytracić prędkość. To pod warunkiem
    że tej materii jest wystarczająca ilość (czyli kilka cm śniegu, a nie
    oblodzona droga).

    Zachowanie sterowności to oczywiście całkiem inna para kaloszy.

    Mateusz

  • 28. Data: 2018-12-21 13:23:57
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2018-12-20 19:49, Myjk wrote:
    > Thu, 20 Dec 2018 10:00:34 -0800 (PST), Bolko

    > SRSLY? :P Nie, tak działa ABS.

    Swoją drogą, czy w autach z górnej półki ABS również wydaje takie dziwne
    dźwięki? I czy również daje się je usłyszeć w kabinie?

  • 29. Data: 2018-12-21 13:42:46
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2018-12-21 08:48, Kris wrote:

    > Jak to się stało więc że przeżyłem jeżdżąc w latach 90-tych dużymi
    > Fiatami bez zimowych opon?
    Ja zimówki po raz pierwszy założyłem właśnie do kredensa w połowie lat
    90. i jednak zdecydowanie było czuć różnicę w porównaniu do starych
    stomili z trochę zjeżdżonym bieżnikiem, ale przede wszystkim ze starą,
    stwardniałą gumą. Pamiętam to do dzisiaj, bo gdy jechałem do warsztatu
    na wymianę opon, to w sam raz spadło sporo śniegu i po wymianie
    natychmiast odczułem różnicę. :-)

> [...]
    > rwały ten ubity śnieg aż się dokopały do "czarnego" Jakiś taki duży
    > głęboki bieżnik miały jeśli mnie pamięć nie myli.
    Hyhy, kiedyś zajechałem tym kredensem do roboty, było sucho. W
    międzyczasie spadło z 5 (pięć) cm wilgotnego śniegu, który później
    jeszcze zamarzł no i po wyjściu z roboty nie dałem rady ruszyć na
    wstecznym z parkingu. Trzeba było odkopywać. :-) Aha, a opony to były
    właśnie te stare, twarde stomile.

  • 30. Data: 2018-12-21 14:02:06
    Od: p...@g...com

    --Swoją drogą, czy w autach z górnej półki ABS również wydaje takie dziwne
    dźwięki? I czy również daje się je usłyszeć w kabinie?

    W golfie iv słyszałem w Zafirze b już nie. Abs sprzed 30 lat też nie ma co porównywać
    z dzisiejszym Bosch przecież co chwilę wydaje nowe wersje sterownika no i pompy też
    są coraz lepsze.