  • 11. Data: 2010-08-23 22:59:54
    Temat: Re: obroty silnika a zmiana biegu
    Od: Olek Kwaśniewski <olek-kropka-kwasniewski-malpka-@gmail-kropka-com>

    W dniu 2010-08-22 11:07, Soulfixer pisze:
    > ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
    > maszynie :P

    graniczną wartością jest odcięcie zapłonu, jeżeli masz potrzebę tak jechać

    --
    Olek

  • 12. Data: 2010-08-24 00:38:01
    Od: Wieca <w...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-23 19:51, Soulfixer pisze:
    > Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)
    >
    > ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
    > na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i
    > maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak
    > teoretycznie ksiazkowo :)

    Teoretycznie to powinieneś dawać bieg w górę przy 9352 obrotach a w dół
    musisz przydusić maszynę aż na 8157 obrotów. Wtedy jest optymalnie i
    książkowo. Oczywiście o ile masz prawidłowo wyregulowane zawory i
    ciśnienie w kołach odpowiada zalecanemu 2,253 bar przód i 2,5213 bar tył.

    --
    Pozdr
    Wieca

    DL-1000 V-Strom Zjadacz wróbli

  • 13. Data: 2010-08-24 05:56:36
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2010-08-24 02:38, Wieca pisze:

> [...]
    > książkowo. Oczywiście o ile masz prawidłowo wyregulowane zawory i
    > ciśnienie w kołach odpowiada zalecanemu 2,253 bar przód i 2,5213 bar tył.

    Oszszsz ku... to ja mam 2.5214. To dlatego biegi nie wchodza....

    SERIO: zakres powyzej mocy maksymalnej, czy i na ile jest uzywalny?
    Klasyczna teoria mowi, ze już lepiej bylo byc na nastepnym biegu, lepsze
    dawkowanie itd.
    Czy bywa sie na nim tylko ze wzgledu na dynamike (np czas zmiany biegow)
    podczas intensywnego rozpedzania? Jednak w moto to sa sekundy lub ulamki
    sekund "przebywania" na jednym biegu.

    Pytam o tyle, ze instruckje samochodowe nie zaglebiaja sie w obroty mocy
    max a obroty maksymalne, te od mocy sa przedstawiane jako maksymalne i
    tyle, motocyklowe z upodobaniem to odrozniaja.

  • 14. Data: 2010-08-24 08:58:09
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Dnia 24.08.2010 Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał/a:

    > SERIO: zakres powyzej mocy maksymalnej, czy i na ile jest uzywalny?
    > Klasyczna teoria mowi, ze już lepiej bylo byc na nastepnym biegu, lepsze
    > dawkowanie itd.

    Jak chce się szybko, to się używa, i w autach i w motocyklach. Zwykle
    utrata mocy powyżej obrotów mocy maksymalnej jest mniejsza niż ta
    związana ze zmianą przełożenia. I dlatego zwykle warto ciągnąć pod
    odcięcie. Oczywiście zależy to od konkretnego silnika i reszty pojazdu.

    > Czy bywa sie na nim tylko ze wzgledu na dynamike (np czas zmiany biegow)
    > podczas intensywnego rozpedzania? Jednak w moto to sa sekundy lub ulamki
    > sekund "przebywania" na jednym biegu.

    I montuje się automaty pomagające zmieniać biegi.

    > Pytam o tyle, ze instruckje samochodowe nie zaglebiaja sie w obroty mocy
    > max a obroty maksymalne, te od mocy sa przedstawiane jako maksymalne i
    > tyle, motocyklowe z upodobaniem to odrozniaja.

    Instrukcje niestety zupełnie pomijają wiele możliwych zastosowań dla
    pojazdów, co nie znaczy że można tylko to co w instrukcji.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 15. Data: 2010-08-26 00:50:19
    Od: Sławo <s...@g...com>

    On 22 Sie, 10:54, Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote:
    > to optymalna zmiana biegu na wyzszy powinna nastepowac miedzy 8 000 a 1
    > 000 obrtow??? czyli kolo powiedzmy 8 000 ??? a czy zmiana biegu an wyzszy
    > w zakresie 4 000 - 6 000 obrotow tez nie bedzie bledem i nie bedzie
    > szkodzic maszynie ??? krotko mowiac jezeli ma sie takie obroty ze maszyna
    > nie szarpie to jest ok Very Happy??? bo ogolnie slyszalem ze zbyt male
    > obroty moga byc bardziej szkodliwe od tych wysokich (oczywiscie bez
    > przesadyzmu) :)

    Jezdze GPZ 750 (4 cylindry, ok 80 koni) i utrzymuje obroty w zakresie
    2-10 tys :) Z tym ze na niskich obrotach ledwo muskam manetke (wieksze
    odkrecenie i tak prawie nic nie zmieni, a wal dostanie w tylek), ze
    wzrostem obrotow odkrecam bardziej, stopniowo.
    Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale
    nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego
    momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
    wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.

    ---
    Sławo
    http://motokraina.pl

  • 16. Data: 2010-08-26 08:13:43
    Od: marider <m...@g...pl>

    Sławo pisze:
> [...]
    > momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
    > wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.

    Cholera wtedy nie wiem czy na miescie wrzucilbym 2ke jakbym tak jezdzil
    a na 1ce pociagnie 166km/h wiec przy 10 tys obr mialbym cos kolo
    120-140km/h a to ekonomiczne na pewno nie jest, przy wyzszych biegach
    tymbardziej..

    Wszystko zalezy od tego co chcesz osiagnac na drodze w danej chwili i
    warunkach oraz na danym motocyklu. Nie ma zlotej recepty.

    Pzdr
    --
    marider
    Wsciekla Rn20 + dodatki ( sprzedam )

  • 17. Data: 2010-08-26 19:23:15
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
    > wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.

    Ale to jest jakiś dziwny parametr i nie sposób go odnaleźć/oszacować.

    A mówienie, że powinno się jeździć na obrotach pomiędzy maksymalnym
    momentem a mocą to nieporozumienie, które jest tutaj nieraz powtarzane.
    Za niskie obroty się po prostu czuje i tyle. Jeśli motocykl nie bardzo
    reaguje przyspieszeniem na gaz oznacza, że obroty na pewno są już za niskie.
    Moja klasyczna Honda przykładowo ma max moment @ 6krpm, a max moc @
    7,5krpm. Czerwone pole od 8krpm.
    Silnik jest bardzo elastyczny, bez problemu jeździ się od 2krpm, ale
    fajnie i lekko silnik pracuje w granicach 3-4krpm, kiedy duże
    przyspieszenie nie jest konieczne.
    --
    Pozdr
    EdiM