  • Data: 2018-07-30 22:05:44
    Temat: Re: silnik krokowy czy 3 fazowy?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:5b5f5df5$0$594$65785112@news.neostrada.pl...

    > No coz, wspolczesny dysk twardy, nawet zakladajac ze ma tylko 500GB na
    > jednej powierzchni, co nam daje z grubsza 1300 bitow /um^2 ... to tak
    > strzelam, ze ma przynajmniej 20 sciezek/um, i jakos potrafia glowice
    > ustawic na okreslonej sciezce :-)

    Potrafi. 20 na um raczej aż tak nie (prawda, zanadto nie rozkminiałem, bo
    nie miałem potrzeby), bo powoli zaczynamy wchodzić już w wymiary
    cząsteczkowe.
    Do tego służy kilka rodzajów serwo, jedno, to dedykowana strona na dysku
    (embedded servo), gdzie są zapisane znaczniki dla serwo i wg tego
    pozycjonowane, inne, to (moja nazwa robocza, rzeczywista jest na pewno inna)
    serwo wplecione typ 1, gdzie serwo jest zapisane na wszystkich talerzach
    pomiędzy ścieżkami danych, a pozycjonowanie odbywa się na podstawie
    porównywania siły sygnału z sąsiednich ścieżej serwo (przypomnijmy -
    zapisanych POMIĘDZY ścieżkami danych). Trzecie, to serwo zabindowane, gdzie
    jest ono nagrane na tych samych ścieżkach, co dane, niejako razem z nimi.
    To tak bardzo pokrótce, w niesłychanym uproszczeniu i skrócie.
    Nie pomnę, czy stosuje się kombinacje poszczególnych metod. I ile pominąłem.

    Literatura: "Anatomia dysków twardych" (C) Piotr Metzger.

    PS. A na selsynach może coś?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.