  • 1. Data: 2016-02-28 20:10:49
    Temat: Re: sklepienia
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-02-26 o 12:38, J.F. pisze:

    > No i nie wiem co bardziej podziwiac - murarza, czy zaprawe ...

    Tego typu sklepienia były kiedyś standardem.
    Warto zobaczyć jak budowano w 19 wieku warszawskie filtry:
    http://www.warszawa1939.pl/zdjecia/koszykowa/old/fil
    try_album_wodociag.jpg
    http://www.warszawa.pl/wp-content/uploads/2014/06/33
    8028-620x427.jpg
    http://fotopolska.eu/foto/338/338041.jpg
    http://fotopolska.eu/foto/338/338024.jpg
    Działają dzięki użytym wtedy doskonałym materiałom do dzisiaj:
    https://youtu.be/9jhCIlFSNkQ

    http://mpwik.com.pl/download/0000-NP/Krtki%20przewod
    nik%20po%20zabytkach.pdf

  • 2. Data: 2016-02-28 21:14:13
    Od: 4...@g...com

    Tam wszystko bylo robione z wzornikami. A na filmie gosc lepi z podparciem zrobionym
    z powietrza czystego.

  • 3. Data: 2016-02-29 19:20:47
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-02-28 o 21:14, 4...@g...com pisze:
    > Tam wszystko bylo robione z wzornikami. A na filmie gosc lepi z podparciem
    zrobionym z powietrza czystego.

    Za ładnie im to wychodzi, zapewne coś ściemniają dla lepszego efektu.
    Oni sobie zwykle pomagają sznurkiem, w ten sposób:
    http://www.dwf.org/en/content/vault

    Tego na filmie celowo nie pokazali.

  • 4. Data: 2016-02-29 19:56:15
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 lutego 2016 19:20:56 UTC+1 użytkownik WM napisał:
    zrobionym z powietrza czystego.

    > Za ładnie im to wychodzi, zapewne coś ściemniają dla lepszego efektu.
    > Oni sobie zwykle pomagają sznurkiem, w ten sposób:
    > http://www.dwf.org/en/content/vault

    Sznurek wiele nie pomaga. Bez końcowej, pionowej ściany nie zbudowaliby w powietrzu
    łuku. Muszą pierwszy rząd cegieł do czegos przylepić. Następne rzędy lepią do
    poprzednich. Te kopuły też nie są budowane w powietrzu, tylko zaczynane od rogu,
    gdzie nie ma problemu podpierania, a kolejne rzędy cegieł klei się do poprzednich.
    Zdaje się że główna sztuczka w tej kopule to pod jakim kątem kładzie się pierwszą
    cegłę w rogu, bo to określa nachylenie wszystkich rzędów. Zauważ że taką kopułę
    stawia się albo na ścianie zbrojonej, albo wzmocnionej na górze wylanym betonem (też
    zapewne zbrojonym). Inaczej taka kopuła rozepchałaby pionowe ściany na boki.

    Warszawskie filtry to łuki bez ścian końcowych; to przeciez jasne że nie da się tego
    zbudować bez podpór.