  • 1. Data: 2011-03-08 11:55:41
    Temat: [tech] Rozrząd i luzy zaworowe
    Od: wsk125 <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    Próbuję ustawić rozrząd - silnik 3 cylindry, 2 wałki, 12V, rozrząd na
    płytkach.

    Zgrywam znaki na wale korbowym i wałkach. Tłok 1 cylindra w GMP.

    Niby wszystko OK, ale...

    Krzywki walków (EX i IN) 1 cylindra zwrócone są czopami do siebie i
    lekko naciskają na zawory?

    Tak powinno być?

    Zawsze myślałem, że przy zgraniu wszystkich znaków (plus tłok w GMP)
    zawory powinny być zamknięte - czyli krzywki "prostopadle" do
    płaszczyzny płytek zaworowych... ????

    I druga pytanie - ściśle powiązane z pierwszym.

    Czytałem, że luzy zaworowe powinno regulować się w GMP. U mnie w GMP
    wałki skierowane są czopami do siebie i lekko naciskają na płytki
    zaworowe. W taki przypadku regulacja luzów w GMP zupełnie nie ma sensu.

    Pomiar luzów zaworowych wykonałem ustawiając krzywki prostopadle do
    płaszczyzny płytki zaworowej, czopem do góry.

    Czy prawidłowo?

    A może mam przesunięte koła pasowe na wałkach?

    pozdrawiam,

    ---
    Marcin
    TT900
    Wrocław

  • 2. Data: 2011-03-08 13:32:13
    Temat: Re: [tech] Rozrząd i luzy zaworowe
    Od: Michał V-R <m...@o...pl>

    W dniu 2011-03-08 16:25, wsk125 pisze:

    > Próbuję ustawić rozrząd - silnik 3 cylindry, 2 wałki, 12V, rozrząd na
    > płytkach.
    >
    > Zgrywam znaki na wale korbowym i wałkach. Tłok 1 cylindra w GMP.
    niepotrzebnie

    > Niby wszystko OK, ale...
    >
    > Krzywki walków (EX i IN) 1 cylindra zwrócone są czopami do siebie i
    > lekko naciskają na zawory?
    >
    > Tak powinno być?

    nie

> [...]
    >
    > Pomiar luzów zaworowych wykonałem ustawiając krzywki prostopadle do
    > płaszczyzny płytki zaworowej, czopem do góry.

    ustawiaj jak krzywki sa pionowo w gore ustawione i nie zwaracaj uwagi na
    znaki, no chyba, ze lancuch bedziesz wymienial. Krzywka stoi pionowo w
    gorze i masz pewnosc, ze luz bedzie prawidlowo zmierzony(czubek krzywki
    w gorze)

    Michal V-R
    gg 9409047
    żyje sie raz, pozniej sie tylko straszy

  • 3. Data: 2011-03-08 14:37:46
    Od: "Hinek" <h...@a...pl.invalid>

    Użytkownik "wsk125" <m...@p...onet.pl> napisał

    > Czytałem, że luzy zaworowe powinno regulować się w GMP. U mnie w GMP wałki
    > skierowane są czopami do siebie i lekko naciskają na płytki zaworowe. W taki
    > przypadku regulacja luzów w GMP zupełnie nie ma sensu.

    To ma być w GMP kiedy nastepuje zaplon. Wtedy ustawiaj luzy.
    Ty mierzysz natomiast w GMP miedzy wydechem a ssaniem - wtedy
    wystepuje t.zw. przekrycie zaworow.
    Pozdr

    --
    Hinek

  • 4. Data: 2011-03-08 15:18:06
    Od: "JK" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wsk125" <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:il55ft$tsi$1@news.onet.pl...
> [...]
    > skierowane są czopami do siebie i lekko naciskają na płytki zaworowe. W
    > taki przypadku regulacja luzów w GMP zupełnie nie ma sensu.

    ============================
    Może w takim razie mała podpowiedź:
    1 cykl = 2 obroty wału.

    Pzdr - JK.

  • 5. Data: 2011-03-08 17:50:35
    Od: Gr4N4c1K <granacik@wy_ciac.poczta.onet-dot-pl>

    Dnia 08-03-2011 o 14:32:13 Michał V-R <m...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > znaki, no chyba, ze lancuch bedziesz wymienial. Krzywka stoi pionowo w
    > gorze i masz pewnosc, ze luz bedzie prawidlowo zmierzony(czubek krzywki

    ze tak powiem g.prawda... tak to mu mogą wyjść jakieś himbalajskie luzy...
    kolega dobrze ustawia na znaki tylko muszą krzywki być "od siebie"... z
    tej pozycji wystarczy zrobić pełen obrót wałem...

    btw: tłok masz dwa razy w gmp: raz na suwie pracy gdzie wałki mają
    skierowane krzywki od siebie i drugi jak sa do siebie i to jest koniec
    suwu wydechu a zaczyna sie ssanie...

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2011-03-09 09:24:40
    Od: wsk125 <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > btw: tłok masz dwa razy w gmp: raz na suwie pracy gdzie wałki mają
    > skierowane krzywki od siebie i drugi jak sa do siebie i to jest koniec

    oki, tylko tak, jak pisałem wcześniej:

    gdy tłok jest w GMP, to krzywki skierowane są czopami do siebie i lekko
    naciskają na płytki zaworowe.

    o tak:

    IN EX
    > <

    Mogę też ustawić wałki tak, że tłok będzie w GMP, a krzywki "od siebie"
    i zgrać znaki, ale sytuacja się powtarza - krzywki lekko naciskają na
    zawory.

    W takiej sytuacji to raczej luzów nie pomierzę.

    Pomierzyłem tak, jak pisze Michał V-R - czyli krzywki pionowo "w osi"
    zaworów. Wynik: 10 luzów w normie, 2 za duże.

    Dlaczego w GMP wałki skierowane są raz "do siebie", raz "od siebie" w
    zależności od suwu i lekko naciskają na zawory?

    Czy nie powinno być tak, że w GMP komora spalania powinna być szczelna,
    a więc zawory zamknięte (krzywki w górze - wtedy jest luz pomiędzy
    krzywką a płytką zaworową - a więc zawór zamknięty)

    ???

    HELP!

    ---
    Marcin
    TT900
    Wrocław

  • 7. Data: 2011-03-09 09:59:09
    Od: "Hinek" <h...@a...pl.invalid>

> [...]
    > zawory zamknięte (krzywki w górze - wtedy jest luz pomiędzy krzywką a płytką

    No to przeciez jest oczywiste. Co drugi obrot walu w GMP oba
    zawory sa zamkniete. Jesli jest inaczej - rozrzad jest zle zlozony.
    Pozdr

    --
    Hinek