  • 11. Data: 2013-04-23 15:08:03
    Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-04-23 15:06, Michoo pisze:
    > On 23.04.2013 14:56, bartekltg wrote:
    > [...]
    >
    > Próbowałem mu to wczoraj napisać w bardziej zrozumiałej formie.

    Ojtam, trzeba promować podejście matematyczny;-)

    Nie widzę Twojego innego posta w tym wa?ku... to znaczy,
    że jest ich więcej! Oj:]

    pzdr
    bartekltg

  • 12. Data: 2013-04-23 15:08:56
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, April 22, 2013 10:37:42 PM UTC+2, firr kenobi wrote:

    > i tak nie wiem czy taki model z liniowymi przyspieszeniami -
    > spowolnieniami jest
    > najlepszy do jakiegos w miare wygladajacego
    > obrotu - zwlaszcza ze od idealnego modelu
    W grze, czy w jakim slideshow zdjeci, to mozna po prostu wpisac
    do 2/3 drogi przyspieszenie kwadratowe z malym wspolczynnikiem i
    1/3 hamowanie z wiekszym wspolczynnikiem. Nikt nie zwroci uwagi
    na to.

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2013-04-23 15:17:01
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 23.04.2013 15:08, bartekltg wrote:

    > Ojtam, trzeba promować podejście matematyczny;-)

    Pisałem po pijaku jak byłem zmęczony - liczyłem, ze skoro efekt podobny
    w formie do fira to lepiej trafi ;) Bałem się używać takiego "żargonu"
    jak trapez, czy równanie kwadratowe. Ale równania powinny być ok.

    > Nie widzę Twojego innego posta w tym wa?ku... to znaczy,
    > że jest ich więcej! Oj:]

    Michoo

  • 14. Data: 2013-04-23 16:27:44
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 22 Apr 2013 05:30:52 -0700 (PDT), firr kenobi

> [...]
    >
    >wiezyczka wykonuje obroty w dyskretnych krokach
    >(ramkach) i ma zadana 'predkosc' maksymalna
    >(np +-10 stopni krok max) oraz 'przyspieszenie'
    >np +- 3 stopnie przyspieszenia max
    >
    >napisac prosty algorytm ktory optymalnie obracalby
    >wieżyczką - chodzi o to ze gdy wieżyczka rozpedzi sie
    >do jakiejs predkosci np swojej maksymalnej to
    >przed koncem obrotu musi zaczac zwalniac (bo
    >poniewaz ma ograniczone przyspieszenie to moglaby
    >nie zdarzyc wychamowac w okreslonym ustawieniu
    >
    >napisac prosty algorytm dla zadanego kata
    >X, predkosci maxymalnej v, przyspieszenia a

    To jest problem znany w automatyce jako "time-optimal control".
    Stwrowanie czasooptymalne. Zostal postawiony w latach 60 a rozwiazany
    przy pomocy Zasady Maksimum Pontriagina. Dzis problem klasyczny.

    Opisany w podrecznikach sterowania optymalnego; w Polsce dostepny jest
    podrecznik Athans i Falb, Sterowanie Optymalne. Wydane pzred laty.

    Mimo zlozonosci teorii ktora umozliwila rozwiazanie problemu, sam
    algorytm jest zadziwiajaco prosty. Jednak nei na tyle prosty aby mi
    sie chcialo go tutaj opisac

    A.L.

  • 15. Data: 2013-04-23 17:17:27
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-04-23 16:27, A.L. pisze:

> [...]
    > podrecznik Athans i Falb, Sterowanie Optymalne. Wydane pzred laty.
    >
    > Mimo zlozonosci teorii ktora umozliwila rozwiazanie problemu, sam

    Przy jednostronnych więzach na współrzędne (u nas ograniczona
    prędkość) nadal tak ładnie to wygląda?

    > Jednak nei na tyle prosty aby mi
    > sie chcialo go tutaj opisac

    To może jakaś literaturę online (lepszą niż wiki i linki z niej,
    zakładam, że zainteresowani tam dotarli) podrzucisz;>

    pzdr
    bartekltg

  • 16. Data: 2013-04-23 17:31:26
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 23 Apr 2013 17:17:27 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

    >Przy jednostronnych wi?zach na wspó?rz?dne (u nas ograniczona
    >pr?dko??) nadal tak ?adnie to wygl?da?

    >To mo?e jaka? literatur? online (lepsz? ni? wiki i linki z niej,
    >zak?adam, ?e zainteresowani tam dotarli) podrzucisz;>

    Z ograniczeniami na predkosc (twardymi ograniczeniami) tak ladnie nei
    wyglada. Ale normalny silnik, jak sie go podlaczy do pradu, rozpedza
    sie, a potem dazy asymptotycznie do pewnej predkosci maksymalnej.
    Sterowanei czasooptymalne uzywano na przyklad do ustawiana anten
    radarowych, a to podobne do wiezyczki.

    Co do linkow - nei mam pod reka, ale popatrze w archiwum

    A.L.

  • 17. Data: 2013-04-23 22:22:33
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia Tue, 23 Apr 2013 10:31:26 -0500 po głębokim namyśle A.L. rzekł:

> [...]
    > radarowych, a to podobne do wiezyczki.
    >
    > Co do linkow - nei mam pod reka, ale popatrze w archiwum

    Ja zrozumiałem ten problem tak, sądząc po innych wątkach OPa,
    że to wieżyczka na statku, który się obraca i AI może zdecydować
    w dowolnym momencie o zmianie kursu.

    Czy wtedy time-optimal control się stosuje? Fuzzy logic na pewno,
    co kiedyś implementowano w metrze. Hierarchia kryteriów - bezpieczeństwo,
    zatrzymanie się przed końcem peronu, łagodne zmiany prędkości i
    optymalny czas przejazdu, a wszystko w zmieniających się warunkach.
    Wizualizując wybierało się albo rozwiązanie o najwyższym priorytecie,
    albo możliwie zadowalające różne kryteria czyli pokrywające się
    rejony.

    --
    Edek

  • 18. Data: 2013-04-23 23:10:43
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    > To jest problem znany w automatyce jako "time-optimal control".

    moze w ogolnym wypadku jest to bardziej
    skomplikowane tutaj to raczej prosty
    algorytm na poziomie mw szkoly , z tym ze
    - co mnie wlasnie zdziwilo -
    wymaga troche uwagi by to jako tako
    precyzyjnie napisac [i ciegle mi sie nie
    chce - trzasnalem bardzo uproszczoną [tzw nieprecyzyjna] wersję ktora patrzac po
    wykresach wydaje sie dzialac, (slowem zrobilo sie z tego cos odwrotnego 'algorytm
    steroania
    nieoptymalnego' - to chyba specyfika algorytmow
    iteracyjnych, nawet nieprecyzyjne potrafia
    wydaje sie w miare dobrze dzialac

  • 19. Data: 2013-04-23 23:36:03
    Od: A.L. <a...@a...com>

    wrote:

    >To mo?e jaka? literatur? online (lepsz? ni? wiki i linki z niej,
    >zak?adam, ?e zainteresowani tam dotarli) podrzucisz;>

    Mozna zaczac od tego; dosyc elementarne

    http://kssiz.freehost.pl/WZTS%203%20-%20Sterowanie%2
    0optymalne.pdf

    ale niekompletne. Ale jako pierwsza iteracja jest OK

    A.L.

  • 20. Data: 2013-04-23 23:42:25
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 23 kwietnia 2013 14:56:24 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:

> [...]
    >
    > I na prędkość od położenia, i na położenie od czasu.
    >

    > s = V0 t + 0.5 at^2
    >
    > v = V0 + a*t.
    >
    > z tego wszytko wynika.

    > Jeśli prędkość jest większa od przyspieszenia...
    >

    > Jasiu jest wyższy niż Zosia zjadła jabłek.

    > Tak, to głupi pomysł.
    >
    > Dlatego najpierw myśl o drodze i rozwiąż to jak zadanko
    >
    > ze szkoły.
    >
    > Wykres prędkości od czasu będzie albo trójkątem,
    >
    > albo trapezem, w zależności, czy uda się rozpędzić.
    >
    > Uda się, jeśli droga jest prędkość graniczna jest mniejsza

    to jest fizyka w ruchu dyskretnym,
    jaki jest wzor na droge w ruchu
    jednostajnie spowolnionym (o predkosci
    poczatkowej v i spowolnieniu a)?

    w wersji dyskretnej to mi wychodzi chyba

    int v = 17;
    int a = 4;

    int n = v/a;
    int r = v%a;
    int droga_hamowania = a*n*(n+1)/2+(n+1)*r;