    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zaroka matowa a pierdolona UE
    Date: Sat, 18 Dec 2010 21:19:49 +0000 (UTC)

    Pan Pszemol napisał:

    > To jak już mamy iść w takie zakamarki elektroniki to niech mi ktoś
    > odpowie czym się różni dżem od konfitury, marmolady i powidła :-)

    Najprościej zacząć od marmolady. Ta musi być jednolita, to jest przecier
    z owoców robiony na gorąco. W zależności od zawarości pektyn może być
    twarda (da się kroić nożem w kostkę) albo miękka (da się nią coś
    posmarować). Dobrym źródłem pektyn są pigwy, dobrze jak taka pigwa
    jest składnikiem marmolady. W ostateczności jabłka też są niezłe.
    Robione przemysłowo zawierają pewnie jakieś żelatyny czy inne dodatki.

    Powidła przygotowywane są w długotrwałym procesie na gorąco, w trakcie
    którego nie tylko odparowuje woda, ale dalece zmieniają się właściwości
    pierwotnej brei -- całość ciemnieje i gęstnieje. Niektórzy twierdzą,
    że słowo "powidła" zarezerwowane jest dla przetworów śliwkowych. Ale
    jestem w stanie wyobrazić sobie na przykład morelowe. Powidła nie są
    tak jednolitą masą jak marmolada.

    Na drugim biegunie stoją konfitury. Te przyrządza się w syropie, w ten
    sposób, by owoce doznały jak najmniej zmian. Wrzuca się je surowe do
    przygotowanego wcześniej syropu, w którym nie powinny być prażone
    dłużej niż potrzeba. Powinny zachować kolor zbliżony do oryginalnego.

    Dżem, to właściwie wszystko inne. Jak sama nazwa (jam) wskazuje, owoce
    są w nim podziabane. Przestrzeń międzyowocową wypełnia gęsty syrop
    lub galaretka, której jednym ze składników jest sok powstały w trakcie
    wyrobu dżemu.

    > p.s. robię się głodny... ;-)

    Krakersa? Proszę śmiało nabierać ze słoiczków, próbować i porównywać.

    Jarek

    --
    Złapał dziadek kurczę blade:
    Zrobię z ciebie marmoladę!