  • 11. Data: 2020-10-29 02:09:40
    Temat: Re: Retuszowanie starego zdjęcia
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > A dajzesz spokoj - chcialem ostatnio ... juz nie pamietam co,
    > prostokat narysowac ?
    > Jakbym nie uzywal 20 lat temu i nie wiedzial, ze to jest mozliwe, to
    > bym sie chyba poddal.

    No bez żartów. Niektóre rzeczy są denerwujące, ale rysowanie prostokąta?

    Może chciałeś mieć ten prostokąt w .svg? To wtedy nie GIMP, tylko
    vi albo inny emacs.

    Eight Megabytes And Constantly Swapping - odpal teraz coś na maszynie
    z 8 MB RAM :-)

    Zamiast vi lub emacsa może być w ostateczności inkscape.

    > Trywialna sprawa - ustawianie koloru sie gdzies schowalo.
    > Szukam po tych menu, po ikonkach - nie ma.

    Pamiętam że był taki moment, że nie wiedziałem jak działa (wtedy nowe)
    przyklejanie toolkitów. No ale to nieco inna sprawa.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 12. Data: 2020-10-29 02:10:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > A swoja droga - jak oni ten wzor osiagali ?
    > Papier/emulsja fabrycznie taki, czy suszarka z jakim wzorkiem ?

    Papier. Swoją drogą, ciekawe jaka była oryginalna motywacja.
    Przykrycie wad?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 13. Data: 2020-10-29 10:46:44
    Od: collie <c...@v...pl>

    W czwartek, 29.10.2020 o 02:10, Krzysztof Halasa napisał:

    > Papier. Swoją drogą, ciekawe jaka była oryginalna motywacja.
    > Przykrycie wad?

    Utrudnianie "kradzieży własności intelektualnej". Każda odbitka była
    w zakładzie fotograficznym stemplowana na rewersie, a mora na awersie
    utrudniała kopiowanie bez negatywu. Przy oglądaniu oryginału jest
    praktycznie niezauważalna, wyraźnie widać ją dopiero przy kopiowaniu.

  • 14. Data: 2020-10-29 10:59:21
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 29.10.2020 02:10, Krzysztof Halasa wrote:

    > Papier. Swoją drogą, ciekawe jaka była oryginalna motywacja.
    > Przykrycie wad?

    Poczucie piękna. Mam zdjęcia ślubne rodziców (1956 rok) zrobione na
    takim papierze.

    A jeszcze były obcinarki do zdjęć robiące krawędzie we wzorek. Miałem
    taki w dzieciństwie: https://tinyurl.com/y49frth3

  • 15. Data: 2020-10-29 11:03:10
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 29.10.2020 10:46, collie wrote:

> [...]
    > utrudniała kopiowanie bez negatywu. Przy oglądaniu oryginału jest
    > praktycznie niezauważalna, wyraźnie widać ją dopiero przy kopiowaniu.

    Ale w tamtych czasach nie było skanerów, żeby ten wzorek doskwierał.
    Było to po prostu uważane za ładne (jak najbardziej zauważalne), sam w
    latach 70-ch od czasu do czasu robiłem odbitki na takim papierze.

  • 16. Data: 2020-10-29 11:56:18
    Od: collie <c...@v...pl>

    W czwartek, 29.10.2020 o 11:03, Uncle Pete napisał:

    > Ale w tamtych czasach nie było skanerów, żeby ten wzorek doskwierał.

    Do skopiowania zdjęcia nie trzeba skanera, wystarczy aparat
    fotograficzny. A efekt jest taki sam: uwydatnienie plastra
    miodu.

    --
    Miarą człowieczeństwa jest stosunek do zwierząt.

  • 17. Data: 2020-10-29 13:10:22
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 29.10.2020 11:56, collie wrote:

    > Do skopiowania zdjęcia nie trzeba skanera, wystarczy aparat
    > fotograficzny. A efekt jest taki sam: uwydatnienie plastra
    > miodu.

    Można przefotografować w rozproszonym świetle, skaner oświetla z jednej
    strony pod kątem tworząc cienie.

  • 18. Data: 2020-10-29 17:04:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >No bez żartów. Niektóre rzeczy są denerwujące, ale rysowanie
    >prostokąta?

    Tym bardziej denerwowalo :-)

    >Może chciałeś mieć ten prostokąt w .svg? To wtedy nie GIMP, tylko
    >vi albo inny emacs.

    >Eight Megabytes And Constantly Swapping - odpal teraz coś na maszynie

    Nie bylo to Eighty ?

    >z 8 MB RAM :-)

    Dzis to mi 8GB za malo :-(

    >Pamiętam że był taki moment, że nie wiedziałem jak działa (wtedy
    >nowe)
    >przyklejanie toolkitów. No ale to nieco inna sprawa.

    Moze nieco inna, ale odpalam GIMPa, szukam narzedzia "prostokat" ...
    nie ma. Linia ... nie ma.

    Nie ma, czy nie wiem ?

    Pencil ... jest, ale nie rysuje. No i zgaduj czemu nie rysuje.
    Moze warstwy jakies musze ustawic ?

    A moze rysuje, ale biale na bialym ?

    No i nie wiem, jak obslugiwac. A kiedys wiedzialem :-(

    J.

    --
    Krzysztof Hałasa

  • 19. Data: 2020-10-29 17:08:00
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Papier. Swoją drogą, ciekawe jaka była oryginalna motywacja.
    > Przykrycie wad?

    To ja zapytowanie mam:

    Papierów swego czasu różnych kupowałem multum celem sprawdzenia, czym
    się różnią. Mam ich jeszcze pewnie ze dwie półki w starej lodówce.

    Ale pamiętam jedynie rozróżnienie w kolorach pudełka (twardy-miękki),
    natomiast w wykończeniu gładkie, "jedwab", "płótno" czy jakoś tak.

    Jak były oznaczane takie "gwiezdne" papiery?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2020-10-29 18:29:06
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > natomiast w wykończeniu gładkie, "jedwab", "płótno" czy jakoś tak.
    >
    > Jak były oznaczane takie "gwiezdne" papiery?

    W tamtych czasach mieszkałem w kraju, którego od prawie 30 lat nie ma,
    tam taki papier nazywał się "tisnionyj", czyli "wytłaczany".