  • 1. Data: 2016-05-26 07:54:39
    Temat: SSD w BIOSie
    Od: Trybun <C...@j...ru>

    Założyłem do laptopa dodatkowy dysk SSD, przeinstalowałem na niego
    system (Win 10). Wydaje się że jest lekki przyrost wydajności. Np.
    wyłącza się w 5 - wcześniej z HDD - 15sekund. Jednak samo uruchamianie
    to istna mordęga - 45 sekund przy prawie "gołym" systemie! Może problem
    leży w tym że BIOS nie widzi tego dysku. Tzn widzi, w sekcji SATA jest
    widoczny, ale w sekcji BOOT już go nie ma do wyboru. Może ktoś z Was co
    zrobić aby była możliwość ustawienia botowania na ten dysk?

  • 2. Data: 2016-05-28 01:00:45
    Temat: Re: SSD w BIOSie
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2016-05-26 07:54, Trybun pisze:
> [...]
    > widoczny, ale w sekcji BOOT już go nie ma do wyboru. Może ktoś z Was co
    > zrobić aby była możliwość ustawienia botowania na ten dysk?

    Co za płyta, w jakim trybie zainstalowany system i czy robiłeś
    aktualizację (jeśli są dostępne) firmware zarówno płyty głównej, jak i
    dysku SSD?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 3. Data: 2016-05-28 14:21:31
    Od: Trybun <C...@j...ru>

    W dniu 2016-05-28 o 01:00, Krystek pisze:

    > Co za płyta, w jakim trybie zainstalowany system i czy robiłeś
    > aktualizację (jeśli są dostępne) firmware zarówno płyty głównej, jak i
    > dysku SSD?
    >
    > K.

    Oj teraz nie potrafię powiedzieć jaka to płyta. Laptop firmy Asus, a
    więc płyta przypuszczalnie Asusa.

    Ponieważ nie dało się przenieść systemu zmuszony byłem przeprowadzić
    "czystą" instalację W10.

    Nie, nie robiłem aktualizacji firmware płyty.. A jak to się robi, i czy
    można to zrobić z poziomu Windows? Mam taki program do aktualizacji
    sterowników. W nim sporo elementów płyty głównej zaznaczone jako
    przestarzałe i wymagające aktualizacji, czy to jest to samo co
    aktualizacja firmware?

    SSD niby jest aktualny.

    Taka jeszcze ciekawostka - Windows też na początku nie widział tego
    dysku. Dopiero po kilku restartach nowy SSD zaczął być widoczny z jego
    poziomu.

  • 4. Data: 2016-05-28 22:02:38
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 28 May 2016 14:21:31 +0200
    doszła do mnie wiadomość <57498d3c$0$651$65785112@news.neostrada.pl>
    od Trybun <C...@j...ru> :

    >Oj teraz nie potrafię powiedzieć jaka to płyta. Laptop firmy Asus, a
    >więc płyta przypuszczalnie Asusa.

    Nie potrafisz podać modelu tego laptopa i modelu dysku SSD?
    --
    Całujmy wszyscy dupę Henryka.
    http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1546

  • 5. Data: 2016-05-29 08:44:37
    Od: Trybun <C...@j...ru>

    W dniu 2016-05-28 o 22:02, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
> [...]
    > od Trybun <C...@j...ru> :

    > Nie potrafisz podać modelu tego laptopa i modelu dysku SSD?

    Jeżeli już, to na temat proszę. Rodzaj BIOSu w laptopie to AMI, jeżeli
    by to miało w czymś pomóc. Więc jeżeli znana jest Ci jakaś sekcja w tym
    BIOSie poprzez którą można za aktywować ten dysk to byłbym bardzo
    zobowiązany. Może włączenie UEFI coś da?

  • 6. Data: 2016-05-30 15:36:16
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2016-05-29 o 08:44, Trybun pisze:

> [...]
    > BIOSie poprzez którą można za aktywować ten dysk to byłbym bardzo
    > zobowiązany. Może włączenie UEFI coś da?

    Możliwe że masz stary kontroler SATA na płycie i po prostu ten dysk tego
    nie przeskoczy choćby miał być najszybszy na świecie.
    Te 5 sec to z hibernacji więc to jest zupełnie co innego.

    Ja mam też w laptopie SSD + HDD i czysty start troszkę zajmuje, teraz
    nie powiem bo nie pamiętam ale na pewno nie jest to 5 sec.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 7. Data: 2016-05-30 20:58:40
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 29 May 2016 08:44:37 +0200
    doszła do mnie wiadomość <574a8fca$0$639$65785112@news.neostrada.pl>
    od Trybun <C...@j...ru> :

    >Jeżeli już, to na temat proszę. Rodzaj BIOSu w laptopie to AMI, jeżeli
    >by to miało w czymś pomóc.

    Jaja sobie uskuteczniasz? Są dziesiątki typów kontrolerów SATA, mają
    różne przepustowości(Sata 150, 300 i 600), niektóre z nich są
    problematyczne, jest wiele rodzajów dysków o różnych
    przepustowościach, biosy są kompilowane i dostosowywane do konkretnego
    modelu laptopa czy płyty, a my, nie wiedząc z czym mamy do czynienia,
    mamy coś na ten temat powiedzieć?

    > Więc jeżeli znana jest Ci jakaś sekcja w tym
    >BIOSie poprzez którą można za aktywować ten dysk to byłbym bardzo
    >zobowiązany. Może włączenie UEFI coś da?

    UEFI? Nic nie da(jak przypuszczam).
    Jedyna możliwość, abym zobaczył opcje tego biosa, to podgląd manualu
    producenta laptopa.
    Może ktoś już miał podobne problemy z tym modelem laptopa/dysku, ale
    nie potrafisz powiedzieć o co konkretnie chodzi i co to za sprzęt oraz
    co dokładnie zrobiłeś i co ustawiałeś w biosie.

  • 8. Data: 2016-05-31 08:10:55
    Od: Trybun <C...@j...ru>

    W dniu 2016-05-30 o 15:36, Chris pisze:

> [...]
    >
    > Ja mam też w laptopie SSD + HDD i czysty start troszkę zajmuje, teraz
    > nie powiem bo nie pamiętam ale na pewno nie jest to 5 sec.

    W sumie to nie chodzi mi już o szybkość a o ciekawostkę dlaczego BIOS
    tego dysku nie bierze pod uwagę przy botowaniu. A co do samej prędkości
    - sytuacja się, można powiedzieć - unormowała. Zarówno wyłączanie jak i
    włączanie maszyny to czas kilkunastu sekund. Tak jest gdy nie jest nic
    nowego instalowanego, czy aktualizowany system. Wtedy, po takiej
    operacji przy pierwszym wyłączeniu/uruchomieniu czas
    wyłączenia/uruchomienia wzrasta kilkukrotnie. Tak był gdy system był na
    HDD, tak jest i teraz. I nie jest to z pewnością wada nośników a samego
    systemu. Zresztą Win 7 zachowywał się tak samo..

  • 9. Data: 2016-05-31 08:12:38
    Od: Trybun <C...@j...ru>

    W dniu 2016-05-30 o 20:58, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
> [...]
    > przepustowościach, biosy są kompilowane i dostosowywane do konkretnego
    > modelu laptopa czy płyty, a my, nie wiedząc z czym mamy do czynienia,

    Żadne tam jaja. Po prostu bardzo słabo znam się na BIOSie, i właśnie w
    tej kwestii chciałem "zasięgnąć języka" na grupie.

> [...]
    > nie potrafisz powiedzieć o co konkretnie chodzi i co to za sprzęt oraz
    > co dokładnie zrobiłeś i co ustawiałeś w biosie.

    Nic nie ustawiałem. I myślę że bez zbędnej przesady - w stacjonarnym
    kompie mam płytę Asusa, opcje i ustawienia w minimalnym stopniu różnią
    się od tych w laptopie, pewnie głównie różnicy w wieku, bo stacjonarny
    jest o 5 lat starszy, nie ma tu np. sekcji UEFI. A więc teoria o tym
    wielkim skomplikowaniu zapisów w BIOSie w zależności od konfiguracji
    sprzętu zdaje się być co nieco naciągana...

  • 10. Data: 2016-06-02 09:30:09
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 31 May 2016 08:12:38 +0200
    doszła do mnie wiadomość
    <574d2b4b$0$22843$65785112@news.neostrada.pl>
    od Trybun <C...@j...ru> :

> [...]
    >wielkim skomplikowaniu zapisów w BIOSie w zależności od konfiguracji
    >sprzętu zdaje się być co nieco naciągana...

    Czy ten dysk zamontowałeś w kieszeni na dysk wkładanej w miejsce CD?
    Jeśli tak, to właśnie przekonałeś się o tym, co może różnić z pozoru
    takie same biosy - producent nie zaimplementował w tym biosie
    bootowania z tak podłączonego dyaku(nie ma go w biosowym boot menu).
    Pewnie to jest cała tajemnica(w moim Dellu e4300 jest tak samo, nawet
    Windows nie chce sią na dysku w kieszeni instalować - robię sztuczkę z
    podmianą dysku i win odpalam z Gruba).