  • 11. Data: 2023-03-06 00:30:48
    Temat: Re: Skąd skrapla się woda w kompresorze powietrza?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-03-05, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Niekoniecznie etanol. Zdaje się z uwagi na spożywanie przez personel, to
    > akurat etanol. Spotkałem się z tymi rozwiązaniami w pojazdach
    > trakcyjnych Przejrzałe internet i znalazłem informację, że teraz
    > odchodzi się od tego (https://tiny.pl/w2qtd). Ale na pewno to działa i
    > rozwiązanie jest stosunkowo proste.
    >
    > Były też takie rozwiązania w samochodach mających pneumatyczne hamulce.
    > Ale już w latach 80-tych narzekano, bo tu był problem z opóźnieniem
    > zadziałania. Przy długiej naczepie to się liczyło w sekundach.

    Przyznam, że sposób do zastosowania w tego typu instalacjach, wydaje mi
    się tak kiepski, że pomyślałem, że może coś pokręciłeś. Ale to pewnie
    bardzo stara technologia może jeszcze z 19 wieku.

    A w tym opisie jest trochę dziwnie.... rozpylasz ten alkohol i się woda
    wytrąca? Nie wykrapla, nie wyrasza ale wytrąca? To ma działać na
    zasadzie tworzenia azeotropu czy tez schłodzenia? Współczesnie to
    wspomniane zeolity byłyby oczywistym wyborem. Ewentualnie jakieś
    sieciowane pochodne kwasu akrylowego. Pierwsze daje się łatwo
    regenerować. Drugie zreszą tez, ale nie jest kompletnie debilo-odporne.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2023-03-06 00:57:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-03-05, Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:

    > Tak... jak jestem na działce i go włączam. Raz na miesiąc może. Stąd
    > pomysł z odprężaniem układu, jak go nie używam.

    Jak tak sporadycznie, i (drugi warunek) niewielkie objetości to poszukaj
    np. na Allegro pod "sito molekularne". Dowolne w zakresie 3A do 5A
    powinny się nadać. Najlepiej wypełnic tym jakąś rurę na wlocie
    kompresora, gdzie objętość tej rury będzie nie mniejsza niż przewidywana
    objętość pobranego z zewnątrz powietrza powiedzmy w ciągu kilku godzin
    - to są procesy dyfuzyjne i sito musi miec trochę czesu aby tę wodę
    wyłapać. Takie sito jest regenerowalne poprzez ogrzanie go, zwykle >200C.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2023-03-06 05:19:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Mar 2023 22:51:54 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
    > Jak wiadomo, w butli kompresora i ogólnie w instalacji pneumatycznej
    > zawsze prędzej czy później skrapla się woda. Co właściwie za to odpowiada?
    > Ciepło z kompresora (powietrze, które wychodzi, jest ciepłe, a potem się
    > schładza)? Zamknięty charakter układu? Utrzymujące się w nim ciśnienie?

    Cisnienie.
    I wlasciwosci pary, nie tylko wodnej - ograniczona ilosc miesci w
    objetosci.
    Ilosc zalezy od temperatury, cieplo z kompresora pomaga, ale
    sprezone powietrze sie kiedys schlodzi.

    > Pytam, bo przerabiam sobie instalację pneumatyczną i w miejscach, w
    > których może się skraplać woda, porobiłem odwodnienie, ale jest jedno
    > miejsce, w którym nie mogę tego zrobić (rura biegnie pod ziemią od domu do
    > garażu). Tam woda naturalnie będzie spływać i się gromadzić.

    Stalowa? Ciekawe, czy ją rdza przezre.
    Ocynkowana?

    > Zastanawiam się, czy nie dorobić małego elektrozaworu, który powoli (przez
    > niewielki otwór, żeby nie robić hałasu) spuszczałby powietrze z
    > instalacji, jak będę kończył pracę i wyłączał prąd w garażu. Instalacja
    > wtedy przez większość czasu będzie otwarta i bez ciśnienia.
    > Czy to pomoże?

    IMO - nie pomoze. woda, która sie skroplila - pozostanie.

    Musialbys raczej otworzyc instalacje na koncu, i przepompowac troche
    powietrza - to woda w koncu wyparuje.

    Albo odwrocic kompresor i wypompowac powietrze z instalacji - woda tez
    wyparuje.
    Tylko ... sprzęt projektowany na nadcisnienie niekonieczenie dobrze
    zniesie podcisnienie.

    J.

  • 14. Data: 2023-03-06 12:32:28
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Stalowa? Ciekawe, czy ją rdza przezre.
    > Ocynkowana?

    PEX. Całą instalację mam tam zrobioną na PEX.

    > IMO - nie pomoze. woda, która sie skroplila - pozostanie.

    Zastanawiam się, czy wypuszczenie tego powietrza, zanim woda się z niego
    skropli, nie pomoże. Nie wiem kiedy ona dokładnie się skrapla...

    > Musialbys raczej otworzyc instalacje na koncu, i przepompowac troche
    > powietrza - to woda w koncu wyparuje.

    Tam nie ma jednego końca, to jest rozgałęzione. W blaszaku kompresor i dwa
    porty do poboru, z tyłu domu powieszona butla, w domu kolejny port, na
    domu (na zewnątrz) jeszcze kolejny, i kolejny przy płocie za działką.

    > Albo odwrocic kompresor i wypompowac powietrze z instalacji - woda tez
    > wyparuje.

    To chyba lepiej wypuścić, niż wypompować?

    > Tylko ... sprzęt projektowany na nadcisnienie niekonieczenie dobrze
    > zniesie podcisnienie.

    Przede wszystkim pootwierają mi się odwadniacze (one mają zaworki spustowe
    normalnie otwarte, utrzymywane przez sprężynę, i powietrze dociska je tak,
    że są zamknięte, gdy jest ciśnienie).

    --
    Jeż chciał bardzo iść na dziwki, ale się wstydził iść sam, wiec poprosił
    zająca (playboya), aby go zaprowadził do burdelu. Wiec idą aż tu nagle

  • 15. Data: 2023-03-06 12:35:03
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Marcin Debowski <a...@i...zoho.com> wrote:

    > Jak tak sporadycznie, i (drugi warunek) niewielkie objetości

    Jest sporadycznie, ale objętości bywają spore. Jak już coś robię, to
    używam tego powietrza. Czasem niewiele (np. dopompowanie koła albo
    przedmuchanie czegoś powietrzem) a czasem sporo (bo np. coś maluję).

> [...]
    > to są procesy dyfuzyjne i sito musi miec trochę czesu aby tę wodę
    > wyłapać. Takie sito jest regenerowalne poprzez ogrzanie go, zwykle

    Brzmi to ciekawie... tylko musiałbym tego wrzucić strasznie dużo. Ale tak,
    pomysł z jakimś osuszaczem na wlocie kompresora brzmi ciekawie. Tylko jak
    zacznę w tę stronę kombinować, to może się okazać, że to będzie przerost
    formy nad treścią...

    --
    Studentka, bliska placzu, po oblanym egzaminie:
    - Panie profesorze ja naprawde nie zasluzylam na pale.

  • 16. Data: 2023-03-06 13:33:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Mar 2023 11:32:28 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > PEX. Całą instalację mam tam zrobioną na PEX.

    > Zastanawiam się, czy wypuszczenie tego powietrza, zanim woda się z niego
    > skropli, nie pomoże. Nie wiem kiedy ona dokładnie się skrapla...

    Sie skrapla wtedy, jak gęstość pary przekracza gęstość pary
    nanasyconej. Czyli w praktyce - jak troche ostygnie, bo z kompresora
    wychodzi gorące ..

    > Tam nie ma jednego końca, to jest rozgałęzione. W blaszaku kompresor i dwa
    > porty do poboru, z tyłu domu powieszona butla, w domu kolejny port, na
    > domu (na zewnątrz) jeszcze kolejny, i kolejny przy płocie za działką.

    No to na wszystkich koncach otworzyc.

    > To chyba lepiej wypuścić, niż wypompować?

    W niskim cisnieniu woda chętnie paruje.

    > Przede wszystkim pootwierają mi się odwadniacze (one mają zaworki spustowe
    > normalnie otwarte, utrzymywane przez sprężynę, i powietrze dociska je tak,
    > że są zamknięte, gdy jest ciśnienie).

    co akurat moze pomóc - bedziesz mial przedmuch instalacji.

    J.

  • 17. Data: 2023-03-06 13:38:31
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-06 o 12:32, Arnold Ziffel pisze:

    > Przede wszystkim pootwierają mi się odwadniacze (one mają zaworki spustowe
    > normalnie otwarte, utrzymywane przez sprężynę, i powietrze dociska je tak,
    > że są zamknięte, gdy jest ciśnienie).

    No i jeśli instalacja jest typu "włączam raz na jakiś czas", to nie
    warto inwestować
    w nią więcej w sensie osuszania. Zawsze na uruchomieniu zassiesz
    powietrze standardowo wilgotne i jeśli jeszcze rury biegną w ziemi, to
    tam powietrze się
    wychłodzi i na ściankach skropli a potem jest zabierana woda/wilgoć
    pędem do innych rejonów instalacji więc woda jest wszędzie. Te
    odwadniacze, które masz to muszą być w odpowiednich miejscach -
    najlepiej jak sa przezroczyste i można podejrzeć kiedy woda już w
    separatorze jest i wcisnąć zaworek i wypchnąć tę wodę.
    Chyba, że używasz długotrwale jakichś supernrzarzędzi pneumatycznych
    albo jakieś inne wymagające prace prowadzisz, to wtedy jakąś kolumnę
    możesz w instalację wstawić (bo ziębniczy osuszacz, to przy stałym poborze
    by sie sprawdził)

  • 18. Data: 2023-03-06 15:56:48
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Arnold Ziffel napisał(a):
    > Tak... jak jestem na działce i go włączam. Raz na miesiąc może. Stąd
    > pomysł z odprężaniem układu, jak go nie używam.

    Jedynym sensownym rozwiazaniem jest odwadniacz blisko, jak najbliżej
    odbiornika/urządzenia.
    Nawet za odwadniaczem jak umieścisz np. pistolet czy co tam masz
    i tak zbierze się 0,5-1ml wody.

    Choćbyć umieścił i 5 odwadniaczy na linii, na samym końcu
    i tak dostaniesz krople wody jeśli za odwadniaczem masz
    100 cm3 wolnej przestrzeni np. w rurce pistoletu.

    To to nie służy do wyeliminowania w 100% wilgoci, tylko do tego
    żeby ci woda mocno nie pryskała i czegoś nie zepsuła.

    Odwadniacz zatrzyma krople wody czy mgłę wodną, ale wilgoć przez to przejdzie.
    Przećwiczone. Liczy się minimalna pojemność za odwadniaczem.

    > Zastanawiam się, czy nie dorobić małego elektrozaworu, który powoli (przez
    > niewielki otwór, żeby nie robić hałasu) spuszczałby powietrze z
    > instalacji

    Szkoda zachodu. Jak mało używasz, wystarczy raz na miesiąc odkręcić
    kurek od spodu.

    > Brzmi to ciekawie... tylko musiałbym tego wrzucić strasznie dużo. Ale tak,
    > pomysł z jakimś osuszaczem na wlocie kompresora brzmi ciekawie.

    Do usuwania wilgoci kiedyś stosowali związki wapnia, ale to specyficzna dziedzina
    i ciśnienie 30x wyższe niż w kompresorze, tam usuwanie wilgoci miało sens.

    Przy 10 atmosferach sensu nie widzę.
    Podsumowując. Choćbyś co 5 cm umieścił odwadniacze, przy zbiorniku końcowym
    powiedzmy 1L i tak skropli się woda. Taki jest mechanizm.

  • 19. Data: 2023-03-06 16:04:33
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):
    > Czyli w praktyce - jak troche ostygnie, bo z kompresora
    > wychodzi gorące ..

    Z tłoka wychodzi gorące i po to jest radiator czy inne długie rurki.
    Z kompresora wychodzi zimne, rozprężane powietrze jak wiadomo
    pochłania ciepło:)

  • 20. Data: 2023-03-06 16:27:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Mar 2023 07:04:33 -0800 (PST), alojzy nieborak wrote:

    > Z tłoka wychodzi gorące i po to jest radiator czy inne długie rurki.
    > Z kompresora wychodzi zimne, rozprężane powietrze jak wiadomo
    > pochłania ciepło:)

    Cisnienie nad tlokiem nie powinno byc duzo wyzsze niz w reszcie
    instalacji - tyle, aby otworzyc zawory i pokonac opory przeplywu.

    No ale jednak sie spręża i wychodzi gorące, gdzie sie wychlodzi to
    kolejna sprawa, ale rozprężanie to juz na samym koncu - np w
    pistolecie ..

    J.