  • 1. Data: 2022-03-10 10:23:01
    Temat: Skanowanie domowym skanerem a w fotolabie
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mam do zeskanowania odbitki zdjęć z lat 90-tych. W sumie słabej jakości,
    czarno-białe.

    Czy jest sens skanowania ich domowym skanerem (Canon MG2550S) czy lepiej oddać
    do zeskanowania w fotolabie? Jaka jest różnica w jakości?

  • 2. Data: 2022-03-10 11:47:58
    Temat: Re: Skanowanie domowym skanerem a w fotolabie
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Thu, 10 Mar 2022 10:23:01 +0100
    is the real date, "r...@k...pl" <r...@k...pl> has written
    something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

> [...]
    >
    >Czy jest sens skanowania ich domowym skanerem (Canon MG2550S) czy lepiej oddać
    >do zeskanowania w fotolabie? Jaka jest różnica w jakości?

    Skanery w urządeniach wielofunkcyjnych nie grzeszą dobrą jakością.
    Lab będzie drogi i niekoniecznie wysokiej jakości.
    Jakie to zdjęcia? Dokumentacja? Pamiątki?
    W jakim celu są skanowane? Dla potrzeb jakiejś sprawy czy dla
    zachowania?
    Ile ich jest?

    Zakładając, że są to pamiątki, jest ich sporo (powiedzmy > 200) i
    chodzi o zachowanie ich w formie cyfrowej, osobiście pokusiłbym się o
    kupienie używanego skanera z trochę wyższej półki niż ten w urządzeniu
    wielofunkcyjnym i poskanowanie zdjęć samemu.. Minusy takiego
    rozwiązania: zakup sprzętu na jedną "robotę" (chyba że ktoś znajomy ma
    coś w szafie), czas, dłubanina, może konieczność postawienia
    tymczasowego stanowiska z kompem na starszym systemie (win8/10 nie
    obsługuje wielu starszych urządzeń) i obróbka skanów.
    Plusy: taniej, większa kontrola nad końcowym efektem, potencjalny
    walor edukacyjny (obróbka / cyfrowa restauracja skanów)

    Inną opcją jest zrobienie stanowiska reprodukcyjnego z aparatem
    cyfrowym. Znajomy zbudował kiedyś takie na bazie któregoś Sony NEX.

    A w ogóle zacząłbym od przepuszczenia tuzina zdjęć przez posiadany
    sprzęt i ocenę, czy potrzeba czegokolwiek więcej. Może skaner w tym
    kombajnie będzie wystarczający?

    Pozdrawiam!

  • 3. Data: 2022-03-10 11:57:24
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 10 Mar 2022 11:47:58 +0100, w
    <d...@4...com>, m...@s...com
    napisał(-a):

> [...]
    > Jakie to zdjęcia? Dokumentacja? Pamiątki?
    > W jakim celu są skanowane? Dla potrzeb jakiejś sprawy czy dla

    Nie, zwykła archiwizacja z postaci analogowej do cyfrowej.

    > Ile ich jest?

    Pewnie z kilkadziesiąt, bo część już mam z klisz zeskanowaną.

  • 4. Data: 2022-03-10 13:00:15
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Thu, 10 Mar 2022 11:57:24 +0100
> [...]

    >Nie, zwykła archiwizacja z postaci analogowej do cyfrowej.

    >Pewnie z kilkadziesiąt, bo część już mam z klisz zeskanowaną.

    Zeskanować na tym co jest do jakiegoś formatu bezstratnego, może
    trochę podrzeźbić żeby lepiej wyglądały na ekranie i tyle, Wszystko
    ponad to, biorąc pod uwagę ilośc i jakość odbitek, to skórka za
    wyprawkę. Może pokusiłbym się o popytanie wśród znajomych o trochę
    lepszy skaner, jeśli ten w kombajnie by ewidentnie kaleczył.

  • 5. Data: 2022-03-11 00:38:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Mar 2022 13:00:15 +0100, m...@s...com
    napisał(a):

> [...]
    > wyprawkę. Może pokusiłbym się o popytanie wśród znajomych o trochę
    > lepszy skaner, jeśli ten w kombajnie by ewidentnie kaleczył.

    Może są jeszcze ludzie mający skanery z ICE, ale dla "zwykłej archiwizacji"
    z błony cz-b to i tak raczej nie będzie działać.
    Ja swoje błony przepuszczałem przez Epsona Perfection 2400 (bez ICE) i do
    podstawowej niewymagającej archiwizacji wystaczy po ustawieniach profili w
    VueScan - to oczywiście do koloru.

    Najlepsze skany swego czasu robił tutaj Qba na mokrym skanerze bębnowym,
    ale tu już byłaby raczej gruba przesada.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam