  • 1. Data: 2024-05-23 09:05:01
    Temat: Skuteczność cięcia a liczba noży robota
    Od: Marek <f...@f...com>

    Zastanawiam się nad zwiększeniem wydajności cięcia trawy w robocie
    koszącym w zależności od użytych liczby noży.
    To własny projekt kosiarki (szczegóły
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3929214.html)
    , projekt jest poligonem doświadczalnym do badań różnych zagadnień związanych z
    zachowaniem i zastosowaniem robotów koszących.
    W kosiarkach automatycznych najczęściej występują dwa typy tarcz
    tnących:

    http://31.182.124.137/bins/blades.jpg

    Z lewej najpopularniejszy, występujący czasem w wersji z 4, 6 lub
    nawet 8 nożami. Typ z prawej częściej spotkać można w luksusowych
    kosiarkach (np. Ambrogio), występuje też w wersji z większą liczbą
    ramion.

    Tarcza pierwszego typu obraca się najczęściej w zakresie 2800-3000
    RPM, tracza typu drugiego 3500-4000 RPM. Średnice tarcz są od 18cm do
    30cm w zależności od modelu kosiarki.

    Pytanie będzie na razie oparte o typ tarczy z lewej. Noże do tego
    typu wymienia się wg zaleceń producentów od 2 do 4 tyg. Jest to
    trochę męczące ponieważ wymaga to odkręcania n-śrub. Noże są cienkie
    i bardzo ostre. Ostrzenie ich mija się z celem, ponieważ fabrycznie
    mają utwardzoną powłokę, zachowują ostrość dłużej. Po przeszlifowaniu
    ich ostrość jest bardzo krótka. Z mojego doświadczenia z ostrzeniem
    wynika, że właściwe jak zacznie się je ostrzyć to trzeba już ostrzyć
    codziennie (nowe 2 tyg dają radę), tzn. po każdym pełnym dniu pracy.
    Do tego dochodzi niewygodny ich demontaż do ostrzenia.
    Dlatego szukam sposobu na jak najdłuższe a zarazem skuteczne cięcie.

    Czy zwiększenie liczby noży ma jakiś sens w zwiększeniu czasu
    skuteczności cięcia (czyli jak długo cięcie będzie ostre a nie tylko
    głaszczenie) oprócz marketingowego ("ta kosiarka jest lepsza bo ma 8
    zamiast 3 noży")? Przecież nóż wiruje, tylko obroty zależą od
    częstości się jego pojawienia w miejscu cięcia. Jak dotąd stosowanie
    3 a nie 1 noży było dla mnie logiczne jedynie z powodu dobrego
    rozłożenia wirujących mas bez wibracji, równie dobrze można by było
    użyć 2.
    Ale widziałem też tarcze z 8 nożami czy nawet z 12 (!).

    --
    Marek

  • 2. Data: 2024-05-23 09:37:25
    Temat: Re: Skuteczność cięcia a liczba noży robota
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 23.05.2024 o 09:05, Marek pisze:
    > Jak dotąd stosowanie 3 a nie 1 noży było dla  mnie logiczne

    3 noże tępią się 3x wolniej niż jeden.

    Mam pierścienie szlifujące na Dremel-ka (3 cm obwodu taśmy) i szlifierkę
    długotaśmową (650 cm taśmy). Ta druga na dłużej wystarcza.

    Robert

  • 3. Data: 2024-05-23 09:45:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 May 2024 09:05:01 +0200, Marek wrote:
> [...]
    > nawet 8 nożami. Typ z prawej częściej spotkać można w luksusowych
    > kosiarkach (np. Ambrogio), występuje też w wersji z większą liczbą

    IMO bez znaczenia. Przy obrotrach tarczy (rzedu 50/s) i posuwie
    kosiarki (1m/s ?) to i tak tnie 1-2 cm z konca.

    > Pytanie będzie na razie oparte o typ tarczy z lewej. Noże do tego
    > typu wymienia się wg zaleceń producentów od 2 do 4 tyg. Jest to

    Ale to przy codziennym koszeniu? Ile godzin dziennie?
    Twój ogród, czy kosisz usługowo ?

> [...]
    > wynika, że właściwe jak zacznie się je ostrzyć to trzeba już ostrzyć
    > codziennie (nowe 2 tyg dają radę), tzn. po każdym pełnym dniu pracy.

    Hartowanie ?

> [...]
    > skuteczności cięcia (czyli jak długo cięcie będzie ostre a nie tylko
    > głaszczenie) oprócz marketingowego ("ta kosiarka jest lepsza bo ma 8

    To 8 spowoduje, ze ciąc będzie ostatnie np 4mm a nie 10.
    Sie stępi, to ciekawe jak to zadziała - nadal będzie spora długość
    ostra, ale trawę zaatakuje najpierw częśc stępiona.
    Trawa słaba, skoro okrągłą żyłką można ją ciąc?

> [...]
    > 3 a nie 1 noży było dla mnie logiczne jedynie z powodu dobrego
    > rozłożenia wirujących mas bez wibracji, równie dobrze można by było

    No i sporo kosiarek "domowych" ma 2.

    > Ale widziałem też tarcze z 8 nożami czy nawet z 12 (!).

    Duże kosiarki rolnicze mają chyba nawet więcej.

    Ale ciągnik szybszy, obroty chyba mniejsze ...

    J.

  • 4. Data: 2024-05-23 10:55:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 23 May 2024 09:45:32 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > IMO bez znaczenia. Przy obrotrach tarczy (rzedu 50/s) i posuwie
    > kosiarki (1m/s ?) to i tak tnie 1-2 cm z konca.

    Nie przesadzajz tą prędkością, to jeździ wolno 20m/min.

    > Ale to przy codziennym koszeniu? Ile godzin dziennie?
    > Twój ogród, czy kosisz usługowo ?

    Mój. Kosiarka automatyczna, która się sama ładuje najczęściej jeździ
    nonstop jeśli nie pada (poza czasem ładowania). Moja jeździ 12h bo
    nie chciało mi się robić układu automatycznego ładowania (na razie).
    W nocy się ładuje, w dzień rano ja wystawiam a wieczorem zabieram do
    ładowania.

    > Duże kosiarki rolnicze mają chyba nawet więcej.

    Mówimy o tarczach do robotów o podobnych rozmiarach czyli 18-25cm. Są
    producenci którzy stosują 12 noży zamiast 3:

    https://allegro.pl/oferta/tarcza-tnaca-12z-robota-ko
    szacego-1126-1443-01-or-14650516875

    --
    Marek

  • 5. Data: 2024-05-23 11:00:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 May 2024 09:37:25 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > 3 noże tępią się 3x wolniej niż jeden.
    >
    > Mam pierścienie szlifujące na Dremel-ka (3 cm obwodu taśmy) i szlifierkę
    > długotaśmową (650 cm taśmy). Ta druga na dłużej wystarcza.

    Tylko zauważ, ze w takiej kosiarce to znaczy raczej, ze np 10mm konca
    noża tnie podchodzącą trawę, albo 5mm.

    Chociaz zaraz ... dodatkowo jest tej trawy mniej na ostrze? bo i
    odległośc międy ostrzami mniejsza?
    Problem ryje banię :-)

    J.

  • 6. Data: 2024-05-23 11:59:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 May 2024 10:55:51 +0200, Marek wrote:

    > Nie przesadzajz tą prędkością, to jeździ wolno 20m/min.

    Moja spalinowa jakos szybciej.

    Tak czy inaczej - zależnośc pozostaje, tylko u Ciebie bedzie jeszcze
    mniej :-)

    > Mówimy o tarczach do robotów o podobnych rozmiarach czyli 18-25cm. Są
    > producenci którzy stosują 12 noży zamiast 3:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/tarcza-tnaca-12z-robota-ko
    szacego-1126-1443-01-or-14650516875

    Skoro klient da sie na^H^H przekonac, to czemu nie.

    Te jasne to noże, czy obsady?
    bo na oko to nie wystają poza obrys.
    A moze te czarne wypukłości są naostrzone ?

    J.

  • 7. Data: 2024-05-23 13:18:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 23 May 2024 11:59:27 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Te jasne to noże, czy obsady?
    > bo na oko to nie wystają poza obrys.

    To jasne to raczej noże. Profil tarczy, te wypukłości może mieć
    znaczenie do odpowiedniego układania trawy do cięcia. W kosiarkach są
    różne tricki. Np. nóż tradycyjny (śmigło) w kosiarce tradycyjnej nie
    ma grzebienia układającego trawę przy nożu, obracając się nóż swoją
    powierzchnią tworzy przepływ powietrza na tyle silny, że to prostuje
    trawę ułatwiając jej cięcie.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2024-05-24 10:47:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.05.2024 o 09:05, Marek pisze:
    > Dlatego szukam sposobu na jak najdłuższe a zarazem skuteczne cięcie.
    Teraz mało kto kosy używa, ale dawniej się je po prostu klepało przed
    ostrzeniem. To było utwardzanie poprzez obróbkę plastyczną i się
    sprawdzało. Może tu podobnie zadziałać.

    Oryginalne ostrza pewnie są hartowane powierzchniowo. Jak je
    zeszlifujesz, to zostanie miękka nieutwardzona stal.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 9. Data: 2024-05-24 12:37:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 May 2024 10:47:50 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > Teraz mało kto kosy używa, ale dawniej się je po prostu klepało przed
    > ostrzeniem. To było utwardzanie poprzez obróbkę plastyczną i się
    > sprawdzało. Może tu podobnie zadziałać.

    Faktycznie się klepało.
    Ale czy noże nie są innej stali, której się nie klepie?

    > Oryginalne ostrza pewnie są hartowane powierzchniowo. Jak je
    > zeszlifujesz, to zostanie miękka nieutwardzona stal.

    Pewnie tak.

    J.

  • 10. Data: 2024-05-24 13:29:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 24.05.2024 o 12:37, J.F pisze:

    > Faktycznie się klepało.
    > Ale czy noże nie są innej stali, której się nie klepie?

    > Pewnie tak.

    No to mam pomysł. Automatyczne ostrzeni noży podczas ładowania.

    Robert