  • 11. Data: 2021-03-31 02:27:23
    Temat: Re: Sonda lambda a nieszczelny układ wydechowy
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    > Jest sobie jedna sonda wkręcona w kolektor tuż przed katalizatorem i
    > druga wkręcona gdzieś za katalizatorem. Załóżmy, że pomiędzy wyjściem
    > katalizatora a miejscem wkręcenia drugiej sondy zrobiła się dziura w
    > rurze i część spalin tamtędy ucieka. Jak może to wpływać na ECU i tym
    > samym na pracę silnika?

    Problemem nie jest to, co ucieka ale to, co jest zasysane rezonansowo
    przez ten otwór - czyli powietrze. Miałem w Lanosie uszkodzony łącznik
    elastyczny przedniej rury wydechowej - pomiędzy sondą a katalizatorem.
    To wystarczyło, żeby ECU przeszło w tryb awaryjny i do serwisu
    dojechałem na oparach - zaczął żreć 16/100. Po wymianie rury z
    łącznikiem - jak ręką odjął.

    Im nowocześniejszy samochód, tym większe prawdopodobieństwo, że
    jakakolwiek nieszczelność w wdechu doprowadzi do zdurnienia ECU.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2021-03-31 03:31:45
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-03-30 23:07, PiteR wrote:
    [...]
    > Nie cierpię tam dziur. Przewracam na bok i wyrywam serce.
    > Kiedy jeżdzę z nieszczelnością mam wrażenie, że jest słabszy.

    Nie zauważyłem spadku mocy. Podczas pyrkania po mieście raczej nie było
    jak. Natomiast po wyjechaniu za miasto w celu przepałowania silnika i
    przekonania się, czy błąd EGR sam się skasuje (skasował się,
    doświadczenie, hehe :-) ) również nie odczułem spadku mocy. Podejrzewam,
    że dziura była za mała, aby coś tamtędy zasysać podczas normalnej pracy
    silnika w trasie (3000-3500 rpm) - za duże ciśnienie spalin.

  • 13. Data: 2021-03-31 03:41:10
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-03-31 00:16, LordBluzg(R) wrote:
    [...]
    > A dlaczego pytasz, skoro można to łatwo naprawić? Ja bym nie potrafił
    > jeździć z taką dziurą.

    Dla mechanika rzeczywiście było ,,łatwo", bo diagnoza i zaspawanie dziury
    z 10 minut zajęła. Ale naprawienie tego samemu bez porządnego podnośnika
    albo przynajmniej kanału jest IMO trudne. Optymistycznie zakładając, że
    ma się jakąś współczesną spawarkę i nie bliskie zeru doświadczenie w
    spawaniu. A zapytałem po to, aby potwierdzić moje przypuszczenia.

  • 14. Data: 2021-03-31 03:53:26
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-03-31 02:27, RoMan Mandziejewicz wrote:
    [...]
> [...]
    > To wystarczyło, żeby ECU przeszło w tryb awaryjny i do serwisu
    > dojechałem na oparach - zaczął żreć 16/100. Po wymianie rury z
    Ze 3 lata temu również miałem uszkodzony ten łącznik, ale niczego nie
    zauważyłem (tzn. spadku mocy). Pewnie dlatego, że od pierwszych objawów
    wyczuwalnych ,,na ucho" do ,,sportowego pierdzenia" minęły ze 3-4 dni oraz
    jakieś 20 km i w związku z tym musiałem szybko udać się do mechanika.

  • 15. Data: 2021-03-31 10:58:06
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 31.03.2021 o 03:41, JDX pisze:
    > On 2021-03-31 00:16, LordBluzg(R) wrote:
    > [...]
    >>
    > Dla mechanika rzeczywiście było ,,łatwo", bo diagnoza i zaspawanie dziury
    > z 10 minut zajęła.

    Zaspawanie dziury kończy się nową dziura po miesiącu. To się zwyczajnie
    wymienia.

    > Ale naprawienie tego samemu bez porządnego podnośnika
    > albo przynajmniej kanału jest IMO trudne.

    10 minut pracy. Bierzesz kawałek koca azbestowego, starą puszkę i
    sciskasz obejmami do węża :] Nie musi być ani kanał ani podnośnik,
    wystarczy wysoki krawężnik.

    > Optymistycznie zakładając, że
    > ma się jakąś współczesną spawarkę i nie bliskie zeru doświadczenie w
    > spawaniu. A zapytałem po to, aby potwierdzić moje przypuszczenia.

    Powtarzam, to się wymienia na nowe i zapomina.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 16. Data: 2021-03-31 11:18:00
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-03-31 10:58, LordBluzg(R) wrote:
> [...]
    >
    > 10 minut pracy. Bierzesz kawałek koca azbestowego, starą puszkę i
    > sciskasz obejmami do węża :] Nie musi być ani kanał ani podnośnik,
    W ten sposób to można sobie linkę od ręcznego lub olej wymienić, gdzie
    raczej nie musisz walczyć z zapieczonymi śrubami/nakrętkami. Walczenie
    na leżąco z małymi, ale zapieczonymi śrubami wydechu albo mocne
    dokręcanie śrub (np. koło pasowe na wale - 180 Nm u mnie) do łatwych nie
    należy.

  • 17. Data: 2021-03-31 16:52:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
> [...]

    >To wystarczyło, żeby ECU przeszło w tryb awaryjny i do serwisu
    >dojechałem na oparach - zaczął żreć 16/100. Po wymianie rury z

    Tylko lanos mial chyba jedna sonde lambda.
    Ktora mierzy "cisnienie parcjalne tlenu", wiec cisnienie w ogole moze
    byc dla niej dosc istotne.

    Chyba, ze podejrzewasz zasysanie powietrza takze w strone sondy ...
    jak rezonans, to na calego :-)

    >Im nowocześniejszy samochód, tym większe prawdopodobieństwo, że
    >jakakolwiek nieszczelność w wdechu doprowadzi do zdurnienia ECU.

    Albo realizacji "wytycznych prawnych" :-(

    J.

  • 18. Data: 2021-04-01 09:33:29
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 31.03.2021 o 11:18, JDX pisze:

> [...]
    > na leżąco z małymi, ale zapieczonymi śrubami wydechu albo mocne
    > dokręcanie śrub (np. koło pasowe na wale - 180 Nm u mnie) do łatwych nie

    Ja pisałem o doraźnej "naprawie". Takie rzeczy jak tłumik/rury należy
    wymieniać najlepiej w specjalizowanym warsztacie a doraźna naprawa da ci
    czas, żeby to ogarnąć właściwie.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 19. Data: 2021-04-01 13:28:05
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-04-01 09:33, LordBluzg(R) wrote:
    [...]
    > Ja pisałem o doraźnej "naprawie". Takie rzeczy jak tłumik/rury należy
    > wymieniać najlepiej w specjalizowanym warsztacie a doraźna naprawa da ci
    > czas, żeby to ogarnąć właściwie.

    Eee, to zamiast tak się bawić lepiej nic nie robić. W końcu ponad dwa
    miesiące z dziurą jeździłem. :-)