  • 1. Data: 2019-07-29 16:36:20
    Temat: Sonda oscyloskopowa Agilent 85024A 3 GHz 0,75pF schemat?
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy jest gdzieś schemat tej sondy?
    https://d3fdwrtpsinh7j.cloudfront.net/Docs/datasheet
    /hp_85024a.pdf
    Piszą, że na wejściu mają coś z GaAs IC
    Sam jakiś FET w tej technologii czy jakiś rzeczywiście wypasiony blok
    wzmacniacza z wejściem FET?
    Interesuje mnie ta znikoma pojemność wejścia 0,7pF dla 500MHz i chciałem
    popatrzeć jak to zrobili.
    Nieźle się prezentuje to tabelkowe znikome 0,7pF, wpięty w układ generatora
    czy to LC czy kwarcowego będzie go znikomo rozstrajało. Może jakieś inne
    podobne rozwiązania (sondy) ze znikomymi pojemnościami wejścia do pomiarów
    obwodów czułych na wpływ pojemności sondy pomiarowej, żeby można było sobie
    coś takiego sklecić w celach edukacyjnych.
    Tutaj osiągnęli dla najlepszych egzemplarzy samoróbki około 2pF
    https://elektrotanya.com/files/forum/2009/10/e04a036
    .pdf

  • 2. Data: 2019-07-29 18:01:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello jedrek,

    Monday, July 29, 2019, 4:36:20 PM, you wrote:

> [...]
    > coś takiego sklecić w celach edukacyjnych.
    > Tutaj osiągnęli dla najlepszych egzemplarzy samoróbki około 2pF

    Książkę Rydzewskiego Oscyloskop elektroniczny znasz? W niej znajdziesz
    różne haczyki na poprawianie parametrów układów. Tak, wiem - staroć ma
    prawie 40 lat ale nadal jest dla mnie źródłem inspiracji.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2019-07-29 20:12:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Książkę Rydzewskiego Oscyloskop elektroniczny znasz? W niej znajdziesz
    > różne haczyki na poprawianie parametrów układów. Tak, wiem - staroć ma
    > prawie 40 lat ale nadal jest dla mnie źródłem inspiracji.

    Mnie wtedy tak solidnie zainspirowała, że aż zrobiłem sobie oscyloskop.
    Niedawno odkryłem, że daje się go znaleźć w sieci - str 5.
    https://www.trioda.com/index.php/pl/czasopisma/radio
    elektronik/1578-radioelektronik-1984-04

    Ale czy rozwiązania z tej książki dają się dopasować do tematu 3GHz to
    miałbym wątpliwości.
    P.G.

  • 4. Data: 2019-07-29 21:24:54
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Mnie wtedy tak solidnie zainspirowała, że aż zrobiłem sobie oscyloskop.
    > Niedawno odkryłem, że daje się go znaleźć w sieci - str 5.
> [...]

    Ba, za 20 000PLN można było kupić w Siemianowickiej firmie gotowy
    oscyloskop :) A teraz... za 20kPLN... trochę jak by inny model...
    To były czasy. Siermiężne, ale bardzo mile je wspominam.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2019-07-29 21:54:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, July 29, 2019, 8:12:45 PM, you wrote:

    > Mnie wtedy tak solidnie zainspirowała, że aż zrobiłem sobie oscyloskop.
    > Niedawno odkryłem, że daje się go znaleźć w sieci - str 5.
> [...]

    Pamiętam. Czytałem, oglądałem i mruczałem ,,ale zrzyna z Rydzewskiego".
    A na końcu podana literatura :)

    > Ale czy rozwiązania z tej książki dają się dopasować do tematu 3GHz to
    > miałbym wątpliwości.

    Chodzi o metody zmniejszania pojemności wejściowej - np. stosowanie
    wtórnika FET na wejściu itp.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2019-07-30 12:39:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Pamiętam. Czytałem, oglądałem i mruczałem ,,ale zrzyna z Rydzewskiego".
    > A na końcu podana literatura :)

    Powybierałem z książki to co wydawało mi się najlepsze i dopasowałem do
    zawartości swojej szuflady.
    Gadaj sobie o zrzynaniu :) ale ja tam jestem dumny z tego, że będąc
    studentem zrobiłem sobie oscyloskop.

    > Chodzi o metody zmniejszania pojemności wejściowej - np. stosowanie
    > wtórnika FET na wejściu itp.

    Też o tym pomyślałem.
    Nie o sam wtórnik chodzi tylko o sprzężenie zwrotne.
    Według tej metody zrobiłem wtedy sobie sondę wtórnikową.
    Ale że mi wtedy wyszło pasmo oscyloskopu około 5MHz (główny powód to
    praca lampy przy obniżonym napięciu anodowym) to jakoś tak (bez pełnego
    uzasadnienia) wydało mi się, że nawet jak sonda była lepsza to jakoś tak
    do 3GHz chyba jednak daleko. Choć oparłem się tylko na "wydaje mi się".
    P.G.

  • 7. Data: 2019-07-30 12:47:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-07-29 o 21:24, Irek.N. pisze:

    > Ba, za 20 000PLN można było kupić w Siemianowickiej firmie gotowy
    > oscyloskop :)

    Kwota znacznie powyżej moich możliwości.
    W sklepie mogłem kupić fajną, prostokątną lampę za 700zł ale to też było
    za drogo. Kupiłem za 50zł nie działający oscyloskop lampowy.
    Wykorzystałem obudowę, lampę i transformator (po przewinięciu).

    > To były czasy. Siermiężne, ale bardzo mile je wspominam.

    Młodość zawsze mile się wspomina, ale do komuny nie tęsknię.
    P.G.

  • 8. Data: 2019-07-30 13:44:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]
    oelektronik/1578-radioelektronik-1984-04

    >Ale czy rozwiązania z tej książki dają się dopasować do tematu 3GHz

    Kiedys to byly mikrofale, a dzis ... zwykle sciezki :-)

    J.

  • 9. Data: 2019-07-30 13:46:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, July 30, 2019, 12:39:12 PM, you wrote:

    > Powybierałem z książki to co wydawało mi się najlepsze i dopasowałem do
    > zawartości swojej szuflady.
    > Gadaj sobie o zrzynaniu :) ale ja tam jestem dumny z tego, że będąc
    > studentem zrobiłem sobie oscyloskop.

    Masz z czego być dumnym - niewielu Twoich kolegów rozumiało te
    schematy (bez urazy).

    > Też o tym pomyślałem.
    > Nie o sam wtórnik chodzi tylko o sprzężenie zwrotne.

    Wtórnik to układ z zamkniętym sprzężeniem zwrotnym.

> [...]
    > uzasadnienia) wydało mi się, że nawet jak sonda była lepsza to jakoś tak
    > do 3GHz chyba jednak daleko. Choć oparłem się tylko na "wydaje mi się".

    Na BF245 na samym wtórniku - zależnie od montażu - myślę, że spokojnie 100
    MHz osiągałeś. Ale jakbyś się postarał, to sięgnąłbyś granicy
    możliwości FETa a ta nie była mała jak na tamte czasy - 700 MHz...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2019-07-30 13:55:09
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Kiedys to byly mikrofale, a dzis ... zwykle sciezki :-)

    Czyli za kilkadziesiąt lat będzie się to łączyło drutem na pająka? ;)

    Miłego.
    Irek.N.