  • 11. Data: 2023-04-24 10:01:06
    Temat: Re: Spawanie dla początkującego.
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2023-04-24 o 02:28, ptoki (ptoki) pisze:

    > Najprosciej i najbezpieczniej zaczac od normalnej metody elektrodowej.
    > Spawarke kup z jakiejs sredniej polki. Byle miala znosne opinie w sieci - do
    wyguglowania.
    > Paczke elektrod - kup ciensze to pasciata spawarka je ogarnie latwiej.
    > I troche gratow, maska, szczotka druciana mlotek, szlifierka i pare tarcz i papieru
    sciernego.

    > Wlaczyc jutuba i ogarnac co tam tlumacza.
    >
    > Zadbac o wiaderko z woda obok stanowiska cwiczebnego i tyle.
    >
    > O spawarke i jej cene sie nie martw, dzis byle rurka kosztuje fhui kasy i 2-3
    projekty szafek na akwarium wyjda drozej niz sredniej marki spawarka.

    > Na tych kursach duzo wiecej sie nie nauczy niz z dobrego materialu na jutubie.
    Trudno znalezc na nich dobrego fachowca.

    > Kup nieco gratow (okolice 1000-1500pln) i niech sie chlopak pobawi i zrozumie ze
    spawanie to nie ze ktos pod nos podetknie dwa kawalki metalu i powie "jebnij mi tu
    lage"
    > tylko raczej najpierw trza obmierzyc, wywnioskowac co klient chce, naszykowac
    material, oszlifowac, pospawac, oszlifowac ponownie itp..
    > Samego spawania to tam jest moze 10% czasowo. No chyba ze 300m plotu z siatki MM-ki
    bedzie spawal...

    > Z drugiej strony nawet ze zlomu mozna spawarka i szlifierka dosyc fajne rzeczy
    zrobic jak sie ma nieco kreatywnosci...

    Kiedyś spróbowałem spawania i elektroda przykleiła mi się do spawanego
    metalu i nie dała oderwać. To mnie skutecznie zniechęciło od dalszych prób.

    WM

  • 12. Data: 2023-04-24 14:54:44
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Apr 2023 17:28:01 -0700 (PDT), ptoki (ptoki) napisał(a):

> [...]
    bedzie spawal...

    > Z drugiej strony nawet ze zlomu mozna spawarka i szlifierka dosyc fajne rzeczy

    Ale jak można się nausczyć spawać bez teorii?
    Bez choćby zrozumienia czym się różni spawanie od lutowania twardego czy
    miękkiego albo od zgrzewania?
    Jakie rodzaje metali i jak je można łączyć?
    Czym się różni np. ST45 od stali wysokostopowych?
    Jakie rodzaje spawarek i elektrod/drutów?
    Jakie osłony i dlaczego takie (argon, CO2, piasek, otulina)?
    Jakie rodzaje spoin i dlaczego takie?
    Dlaczego nie ciągnie się od razu długich spawów?
    Dlaczego lepiej jest unikać spawania blachy ocynk?

    To jest przedszkole, a bez niego to można "obsmarkać" materiał a nie
    zespawać.
    Później zrobi taki ktoś po "kursie internetowym" chociażby mały podjazd pod
    auto, pospawa spoiną niby szeroką na dwa centymetry, a po wjeździe byle
    seicento podjazd się rozsypie - piszę, co widziałem.

    Jak ktoś umie spawać, to różową elektrodą i spawarką na prąd zmienny jest w
    stanie zrobić spoinę na pierwszy rzut oka nie do rozpoznania od spawania
    gazowego.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2023-04-24 15:53:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 23 Apr 2023 22:45:52 +0200, nadir wrote:
> [...]
    > że mucha nie siada. To znaczy kupię spawarkę, te wszystkie szpeje do
    > niej, do tego stal/profile i niech ćwiczy, akurat trzeba zrobić furtkę

    A w jakim wieku syn?

    Bo papiery często wymagane, i spawareczka tego nie zastąpi.
    Choc jak "umie spawać", to mu pracodawca załatwi.

    A gdzie on chce potem pracować?
    Bo od tego moze właściwy kurs czy spawareczka/metoda zależeć.

    > A może faktycznie posłać go na kurs i czekać, może za jakiś czas coś z
    > tego będzie, bo na razie na pełny etat spawacza nie ma szans.
    > No i co począć teraz, która droga lepsza?

    J.

  • 14. Data: 2023-04-24 19:08:04
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Zależy ile pachole ma lat i jakie plany.

    Pełnoletni już jest, więc to nie pachole, tyle tylko, że co rok-dwa ma
    inne pomysły na życie, ale to ja póki co jestem sponsorem tych pomysłów.

    > Spawacz to obecnie poszukiwana profesja. Może sobie gdzieś łatwo dorobić.

    To też był jeden z argumentów, akurat jego, ale póki amatorsko grzebią z
    kumplami przy samochodach i wyszło im, że coś tam musieliby pospawać.
    Więc na razie, to będzie raczej hobby.

  • 15. Data: 2023-04-24 19:10:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Apr 2023 19:08:04 +0200, nadir wrote:

> [...]
    >
    > To też był jeden z argumentów, akurat jego, ale póki amatorsko grzebią z
    > kumplami przy samochodach i wyszło im, że coś tam musieliby pospawać.

    To mu warsztat samochodowy zasponsoruj :-P

    Chociaz ... to moze nie byc przyszłosciowy zawód :-)

    J.

  • 16. Data: 2023-04-24 19:21:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Apr 2023 00:20:39 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > W wypadku działalności gospodarczej problemem jest przeszkolenie BHP.
    > Gość może być najlepszym spawaczem, ale do firmy go nie przyjmą.

    Szkolenie BHP ma obowiązek zrobic pracodawca, i robi.
    Mniej lub bardziej olewcze.

    problemem są uprawnienia/certyfikaty/kursy

    https://www.prawo.pl/kadry/uprawnienia-spawalnicze-j
    ak-dlugo-sa-wazne-przepisy,187843.html

    Tu sie co prawda jakby koncentrują na BHP, ale jest jeszcze druga
    częśc - że spawacz potrafi spawac i dobrze zespawa, a nie ze jego
    robota sie rozpadnie w czasie użytkowania.

    https://www.oszomega.pl/ile-kosztuje-kurs-spawacza/

    https://www.zdz.katowice.pl/certyfikat-tuv-sud-zakre
    sie-szkolenia-spawaczy

    J.

  • 17. Data: 2023-04-24 19:22:06
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 24.04.2023 o 15:53, J.F pisze:

    > A w jakim wieku syn?

    Osiemnastolatek, w zasadzie to prawie dziewietnastolatek.

    > Bo papiery często wymagane, i spawareczka tego nie zastąpi.
    > Choc jak "umie spawać", to mu pracodawca załatwi.
    >
    > A gdzie on chce potem pracować?
    > Bo od tego moze właściwy kurs czy spawareczka/metoda zależeć.

    No i tu jest problem, bo co rok ma inny pomysł na życie.
    Ale na spawarkę i pierdolety do niej lub kurs spawacza jeszcze mnie
    stać, a jemu może się to kiedyś przydać. Więc póki co pomysłu mu z głowy
    nie wybijam, szukam tylko optymalnej drogi.

  • 18. Data: 2023-04-24 19:25:41
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 24.04.2023 o 19:10, J.F pisze:

    > To mu warsztat samochodowy zasponsoruj :-P

    Aż taki bogaty to ja nie jestem.
    No między spawarką a warsztatem, to jednak niewielki, ale rozstrzał jest.;)

    > Chociaz ... to moze nie byc przyszłosciowy zawód :-)

    Samochody to będą nadal, tylko bardziej elektryczne.

  • 19. Data: 2023-04-24 19:31:56
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 24.04.2023 o 02:28, ptoki (ptoki) pisze:

> [...]
    > ciensze to pasciata spawarka je ogarnie latwiej. I troche gratow,
    > maska, szczotka druciana mlotek, szlifierka i pare tarcz i papieru

    No taki plan mi zakiełkował, tym bardziej, w przydomowym
    garażu/warsztacie kupa innych szpejów już jest.

  • 20. Data: 2023-04-24 20:23:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Apr 2023 19:25:41 +0200, nadir wrote:

    > Aż taki bogaty to ja nie jestem.
    > No między spawarką a warsztatem, to jednak niewielki, ale rozstrzał jest.;)

    > Samochody to będą nadal, tylko bardziej elektryczne.

    Ale naprawianie moze byc coraz bardziej niemozliwe, tzn
    "tylko w ASO".
    Chociaz ... luzy w zawieszeniu zawsze trzeba bedzie naprawiac :-)

    Spawarka moze ci się przydać, syn może się czegoś nauczy, a może się
    dowie, że to zawód nie dla niego - też zysk.

    Tylko jaka spawarka - oto jest pytanie.

    jak tak patrzę
    https://mrowka-sklepdt.pl/majsterkowanie-narzedzia-b
    hp/spawarka-inwertorowa-mma-tig-lcd-330a-majster

    To az sam mam ochote kupic ... ale przeciez to nie moze byc dobre :-)
    Poszukac na allegro w podobnej cenie czegos przemysłowej klasy?

    Czy jednak nową klasy powyzszej - zanim sie syn nauczy, to spawarka
    sie popsuje i zwrot gotówki :-)
    A jak sie nie popsuje ... to dobra spawarka :-)

    tylko czy nie jakis migomat?
    https://www.youtube.com/watch?v=Mi8JWphNwk8

    konstrukcje chce spawać, czy blachy cienkie?

    J.