  • 1. Data: 2012-06-04 09:19:02
    Temat: Stal nierdzewna przyciagajaca magnes?
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Czy istnieje blacha nierdzewna przyciagajaca magnes?
    Przed zlozeniem reklamacji wole sie upewnic, ze takowa nie istnieje.

    WM

  • 2. Data: 2012-06-04 10:10:45
    Temat: Re: Stal nierdzewna przyciagajaca magnes?
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    WM <c...@g...pl> napisał(a):

    > Czy istnieje blacha nierdzewna przyciagajaca magnes?
    > Przed zlozeniem reklamacji wole sie upewnic, ze takowa nie istnieje.

    Piszą, że stal AISI 304 jest austenityczna, czyli nie działa na magnes.
    Jednak może stać się z austenitycznej martenzytyczną pod wpływem obróbki
    plastycznej.

    www.stalenierdzewne.pl/porady-ekperta/stal-przeznacz
    ona-na-magnesy-na-lodowke

    Nie piszą, czy jako martenzytyczna nie traci odporności na chemikalia,
    lub właściwości mechanicznych.

    WM

  • 3. Data: 2012-06-04 12:55:13
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Generalnie austenit jo jedyna postać stali nierdzewnej, która w zasadzie nie jest
    przyciągana przez magnes. FN (ferrite number) jest więc dobrą miarą czystości
    materiału i poprawności procesów. Niestety, nie wiesz czy magnes jest przyciągany do
    wtrąceń, czy do którejś z niepożądanych faz (np delta ferryt albo sigma). Wiesz tylko
    że coś jest nie tak. Jak powiesz co zaobserwowałeś to będzie można skomentować.
    Konrad

  • 4. Data: 2012-06-04 14:39:04
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Blacha 304 byla tloczona i to prawdopodobnie spowodowalo pojawienie sie
    martenzytu i przyciaganie magnesu.
    Czy martenzyt zabija nierdzewnosc?

    WM

  • 5. Data: 2012-06-04 17:51:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 4 June 2012 14:39:04 UTC+2, WM wrote:
    > Blacha 304 byla tloczona i to prawdopodobnie spowodowalo pojawienie sie
    > martenzytu i przyciaganie magnesu.
    > Czy martenzyt zabija nierdzewnosc?

    Zdefiniuj co to dla Ciebie jest "nierdzewność"

  • 6. Data: 2012-06-04 18:47:11
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > Zdefiniuj co to dla Ciebie jest "nierdzewnosc"

    Odpornosc na korozje.

    WM

  • 7. Data: 2012-06-04 19:55:10
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Według mnie nie. To co grozi utratą odporności na korozję to głównie ubytek
    chromu. Na przykład: znany jest mechanizm utraty odporności na korozję, na
    granicach ziaren, w stalach z dużą zawartością chromu, w podwyższonych
    temperaturach. Na granicy ziaren tworzy się wówczas węglik chromu - zubażając
    granice w czysty chrom, co powoduje, że na granicach ziaren rozwija się korozja.
    Groźne bo powoduje znaczny spadek wytrzymałości.
    PP

  • 8. Data: 2012-06-04 23:06:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 4 Jun 2012 12:39:04 +0000 (UTC), WM napisał(a):
    > Blacha 304 byla tloczona i to prawdopodobnie spowodowalo pojawienie sie
    > martenzytu i przyciaganie magnesu.
    > Czy martenzyt zabija nierdzewnosc?

    Czy martenzyt zabija to nie wiem, ale moje noze stolowe na pewno sa
    nierdzewne, a magnes je przyciaga.

    J.

  • 9. Data: 2012-06-05 07:24:21
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-06-04 23:06, J.F. pisze:

    > Czy martenzyt zabija to nie wiem, ale moje noze stolowe na pewno sa
    > nierdzewne, a magnes je przyciaga.

    Garnki do indukcji też, choć słabo.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2012-06-05 10:14:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    No więc zależy jaką. Szczelinowej nie wykluczysz, będzie większa. Ogólna, czy
    wżerowa- zaniedbywalnie wyższa, choć zależy od środowiska. Alternatywą jest poddanie
    datalu wyżarzaniu (solution annealing) czyli podgrzaniu do 1050, wytrzymaniu jakiegoś
    czasu zależnego od grubości i nagłego ostudzenia (tygrysy uznają wyłącznie chłodzenie
    w wodzie), ale to spowoduje powstanie resztkowych naprężeń, czyli zaczniesz walczyć z
    SCC w ewentualnej obecności chlorków, no i pognie się wszystko w paragraf. Powiedz co
    to za detal i w czym ma pracować.
    Konrad
    PS Twoje noże w kuchni są z nierdzewki martenzytycznej, czy zabito w nich
    nierdzewność?