  • 11. Data: 2016-10-24 22:17:26
    Temat: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
    Od: 007 <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Tomasz Pyra w
    <news:4st9702vygda$.193bbjex4l177$.dlg@40tude.net>:

    > A co to jest trakcja? :)

    Wypierd... na grupe o tramwajach i innych szynowych ;-)

    > Więc to raczej taki chwyt reklamowy, niż coś co wpływa na trakcję (co nie
    > zmienia tego że napędy w Subaru są na pewno fajne).

    Gdy w słupa sieci trakcyjnej przywali, to jak najbardziej wpłynie na trakcję
    :O

    --
    'Tom N'

  • 12. Data: 2016-10-26 13:39:43
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > A co to jest trakcja? :)

    Miałem na myśli najbardziej potoczne znaczenie - zachowanie przyczepności i
    założonego toru jazdy.
    Systemy aktywne celowo pomijam, poza jakimiś tam ESP czy TCS, które i tak
    są już we wszystkim.

    > Tu należy pamiętać że "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi się do
    > rozdziału sił napędowych, a konstrukcji układu napędowego w którym wszystko
    > jest symetryczne względem osi pojazdu.
    > I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowaną konstrukcję :)
    > Więc to raczej taki chwyt reklamowy, niż coś co wpływa na trakcję (co nie
    > zmienia tego że napędy w Subaru są na pewno fajne).

    A równomierny rozkład masy nie poprawia własności *trakcyjnych*? :)

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 13. Data: 2016-10-26 13:44:37
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    On 2016-10-26 13:39, Maciek wrote:

> [...]
    > są już we wszystkim.

    > A równomierny rozkład masy nie poprawia własności *trakcyjnych*? :)

    wszystko poprawia - ale zauważysz to dopiero jak będziesz próbował
    wycisnąć maksimum z danego rozwiązania i auto 'podejdzie' pod Twoje
    preferencje.
    Jak już ktoś napisał w tym wątku: każde AWD/4WD będzie
    lepsze/bezpieczniejsze od 2WD jeśli chodzi o rozpędzanie się czy
    prowadzenie na zakrętach.
    Na pewno lepszym rozwiązaniem w AWD/4WD będzie stały napęd (lub jego
    wymuszenie elektroniczne/mechaniczne) niż automatycznie dołączany np.
    tył dopiero w momencie poślizgu przodu (zwłaszcza w zakrętach jak ślisko).

  • 14. Data: 2016-10-26 21:42:29
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 26 Oct 2016 13:39:43 +0200, Maciek napisał(a):

    > Miałem na myśli najbardziej potoczne znaczenie - zachowanie przyczepności i
    > założonego toru jazdy.

    Sądzę że to się nie da wprost porównać.

    Te różne rodzaje napędu są w bardzo różnych samochodach.
    A bardziej niż rodzajem napędu AWD one się będą różniły zawieszeniem,
    wysokością środka ciężkości, momentami bezwładności nadwozia itp.
    A sam rodzaj napędu jest moim zdaniem bardzo przeceniany.

    Do tego co innego da Ci frajdę z jazdy AWD, co innego będzie jeździć
    najszybciej, a co innego będzie się prowadzić najłatwiej, jeszcze coś
    innego będzie miało najlepsze zdolności pociągowe.

    > Systemy aktywne celowo pomijam, poza jakimiś tam ESP czy TCS, które i tak
    > są już we wszystkim.

    Nie pomijałbym tej kwestii, bo jeśli AWD jest oparte o aktywne elementy, to
    sposób działania będzie silnie powiązany z przeciwpoślizgową elektroniką.

    > A równomierny rozkład masy nie poprawia własności *trakcyjnych*? :)

    Generalnie nie.
    Mniej obciązona oś ma po prostu mniejszą część samochodu na sobie do
    skręcania.

    Historie o "idealnym rozkładzie mas", to takie bardziej hasła reklamowe i
    to z czasów motoryzacyjnego średniowiecza (do lat 90-tych), kiedy to branża
    motoryzacyjna nie bardzo radziła sobie z charakterystyką zawieszeń.
    Wtedy może było to bardziej istotne.

  • 15. Data: 2016-10-28 20:48:21
    Od: Tomasz Finke <t...@s...pl>

    W dniu 2016-10-22 o 13:41, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > jest symetryczne względem osi pojazdu.
    > I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowaną konstrukcję :)

    Jest odwrotnie: układ napędowy w Subaru jest prostszy, bo został
    zaprojektowany wyłącznie jako AWD. U innych producentów AWD jest
    doczepiane do zwykłego napędu FWD/RWD kosztem zwiększenia komplikacji.
    Silnik bokser jest umieszczony podłużnie, wał korbowy jest w osi
    pojazdu, dzięki czemu półosie są jednakowej długości i nie ma potrzeby
    stosowania przekładni kątowych po drodze, jak w autach z silnikiem
    poprzecznym.

    > Więc to raczej taki chwyt reklamowy, niż coś co wpływa na trakcję (co nie
    > zmienia tego że napędy w Subaru są na pewno fajne).

    Dodatkowo trakcję poprawia obniżenie środka ciężkości auta dzięki
    niskiemu i płaskiemu silnikowi z tłokami przeciwsobnymi.

    T.

  • 16. Data: 2016-10-28 21:59:16
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 28 Oct 2016 20:48:21 +0200, Tomasz Finke napisał(a):

    > Jest odwrotnie: układ napędowy w Subaru jest prostszy, bo został
    > zaprojektowany wyłącznie jako AWD.

    Napęd jest taki jaki jest, natomiast wymyślona w dziale marketingu
    "symetryczność" wymaga w skrzyni biegów stosowania przedziwnego patentu
    prowadzenia wału łączącego centralny dyfer z przednim.
    Przez co wał zdawczy skrzyni musi być gruby (bo musi pomieścić w sobie wał
    korbowy).
    Komplikuje to sprawę, sądzę że kosztuje ładnych parę kilo i prawdopodobnie
    sprawia że skrzynie biegów Subaru w porównaniu z konkurencją (Lancer,
    Quattro) uchodzą za delikatne.

    > U innych producentów AWD jest
    > doczepiane do zwykłego napędu FWD/RWD kosztem zwiększenia komplikacji.

    Uważaj żeby się czasem nie okazało że Subaru te swoje wzdłużne boksery też
    ma w wersji 2WD.

> [...]
    > pojazdu, dzięki czemu półosie są jednakowej długości i nie ma potrzeby
    > stosowania przekładni kątowych po drodze, jak w autach z silnikiem

    Na pewno nie ma potrzeby stosowania przekładni kątowych? ;)

    Tzn. nie widzę żadnego problemu w takich przekładniach, ale skoro już o
    nich wspominasz, to sądzę że bez nich to Subaru mogłoby być napędzane
    najwyżej śmigłem.

    Co więcej - Subaru ma ich więcej niż konkurencja z AWD na Haldexie i
    silnikiem poprzecznym :)

    A półosie jednakowej długości z napędowego punktu widzenia nie są żadną
    przewagą, a komplikują kwestie pomieszczenia się ze wszystkim w zwartej
    obudowie skrzyni biegów. Gdzie wszystko musi być jedno pod drugim (zamiast
    jedno obok drugiego).

    > Dodatkowo trakcję poprawia obniżenie środka ciężkości auta dzięki
    > niskiemu i płaskiemu silnikowi z tłokami przeciwsobnymi.

    Tylko nie ma to zwiążku z symetrycznością napędu

  • 17. Data: 2016-10-29 21:58:20
    Od: Scobowski <s...@t...pl>

    Nie bądź Pan , Panie Pyra bezlitosny dla człowieka. Wszyscy neofici są tacy.
    Mi quattro-fanatyzm przeszedł niedawno (już przed czterdziestką! ;-) ),
    niektorym zajmuje to dłużej.

    Przyjdzie dzień, i kolega nauczy się czytać specyfikację, potem oglądac
    rozwiązania techniczne a wreszcie - wyciągac wnioski ;-)

    IMO: cała ta "symetryczność" to marketingowe pierdolenie: sadzasz mnie
    (100+ Kg) za kierownicą - i juz mamy nierówny rozkład mas w aucie :P
    Choć, nie ukrywam, jakaś elegancja w tym jest.

    Generalnie - podoba mi się napęd w subaru. Prawdziwch, starych subaru: z
    dwoma (albo trzeba?) torsenami.

    Współczesne - są IMO tylko ciut-ciut lepsze, niż wszystkie
    japonsko/francuskie czy koreanskie jeździdełka z "jakimś" 4x4. ;-)

  • 18. Data: 2016-10-29 22:23:03
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 29 Oct 2016 21:58:20 +0200, Scobowski napisał(a):

> [...]
    > Choć, nie ukrywam, jakaś elegancja w tym jest.
    >
    > Generalnie - podoba mi się napęd w subaru. Prawdziwch, starych subaru: z

    Torseny to Subaru stosowało w tych bogatszych i bardziej sportowych
    wersjach z przodu i z tyłu.
    Jeśli chodzi o centralny to tam jakąś wynalzczość uprawiali - wiskoza,
    czyli wielotarczowe sprzęgło łączące wał przedni i tylny pracujące w smarze
    o konsystencji smoły). W nowszych modelach dochodziłą elektronika sterująca
    tą częściową blokadą.

    > Współczesne - są IMO tylko ciut-ciut lepsze, niż wszystkie
    > japonsko/francuskie czy koreanskie jeździdełka z "jakimś" 4x4. ;-)

    Tzn. o ile koncepcja stałego napędu jest od zawsze taka sama i niewiele tu
    się da zmienić, to wszelkie napędy dołączane przez ostatnie lata bardzo się
    zmieniają i kto wie czy dzisiaj to nie jest już pod prawie każdym względem
    lepsze rozwiązanie.

  • 19. Data: 2016-11-06 21:01:26
    Od: Tengu <t...@u...to.gazeta.pl>

    https://youtu.be/kEOnhxFFXbg?t=3m31s