  • 41. Data: 2016-01-07 15:00:29
    Temat: Re: Stałoprądowe linie przesyłowe wysokich napięć
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Waldemar pisze:
> [...]
    C4%87
    > A wiesz o co chodzi? O porównanie AC i DC. Ze względu na efekt
    > naskórkowy AC ma wyższe straty.

    Przeczytaj jeszcze raz drugie zdanie z postu Sebastiana.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 42. Data: 2016-01-07 15:32:05
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 07.01.2016 um 15:00 schrieb AlexY:

    C4%87

    > Przeczytaj jeszcze raz drugie zdanie z postu Sebastiana.

    A co ma "jeżeli obciążenie będzie czysto rezystancyjne" z efektem
    naskórkowym?

    Jeszcze raz łopatologicznie:
    Obciążenie czyste R. Nie mamy strat w dielektryku i poprzez prąd
    przesunięcia.
    1. AC: występuje efekt naskórkowy, przekrój efektywny przewodu jest
    niższy, niż przekrój rzeczywisty. W "środku" prąd nie płynie.
    2. DC przekrój efektywny == przekrój rzeczywisty.

    1&2 => opór przewodu jest dla AC wyższy, z tego wyższe straty.

    Teraz zrozumiałe?

    Waldek

  • 43. Data: 2016-01-07 15:39:45
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-01-07 o 15:32, Waldemar pisze:

> [...]
    > 2. DC przekrój efektywny == przekrój rzeczywisty.
    >
    > 1&2 => opór przewodu jest dla AC wyższy, z tego wyższe straty.

    Ale czy dla 50 (lub 60) Hz ma to aż takie znaczenie?
    Poza tym chyba częściej są stosowane liny niż druty.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 44. Data: 2016-01-07 15:57:28
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Waldemar pisze:

    C4%87

    > A co ma "jeżeli obciążenie będzie czysto rezystancyjne" z efektem
    > naskórkowym?

    Skup się na pierwszej części zdania, tej którą pominąłeś.

> [...]
    > 1. AC: występuje efekt naskórkowy, przekrój efektywny przewodu jest
    > niższy, niż przekrój rzeczywisty. W "środku" prąd nie płynie.

    Ba, może wystąpić prąd wsteczny.

    > 2. DC przekrój efektywny == przekrój rzeczywisty.
    >
    > 1&2 => opór przewodu jest dla AC wyższy, z tego wyższe straty.
    >
    > Teraz zrozumiałe?

    Ja takie rzeczy ogarniam od dawna, teraz uczę Ciebie czytania ze
    zrozumieniem.

  • 45. Data: 2016-01-07 16:13:12
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-01-06 o 21:23, JDX pisze:

    > ATSD to gdzie można poczytać o "prądzie/sygnale stałym zmiennym"? :-D
    > Bo, dajmy na to, taki Bolkowski w rozdziale "Klasyfikacja sygnałów" z
    > "Teorii obwodów" nic o tym nie mówi. Przebąkuje coś o sygnałach
    > jednokierunkowych, zmiennych, przemiennych i jakichś tam jeszcze innych. :-D

    Mnie tam kiedyś jeden krótkofalowiec tłumaczył że CB to jest prąd stały :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 46. Data: 2016-01-07 16:36:55
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 07.01.2016 um 15:57 schrieb AlexY:

> [...]
    >
    > Ba, może wystąpić prąd wsteczny.

    > Ja takie rzeczy ogarniam od dawna, teraz uczę Ciebie czytania ze

    Ja też. Ale twojej logiki rozproszonej nie ogarniam. Straty nie będą
    takie same, jeżeli ci o to chodzi.
    Albo wyłóż mi łopatologicznie o co ci chodzi.

    Waldek

  • 47. Data: 2016-01-07 16:41:52
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 07.01.2016 um 15:39 schrieb Adam:

    C4%87

    > Ale czy dla 50 (lub 60) Hz ma to aż takie znaczenie?
    > Poza tym chyba częściej są stosowane liny niż druty.

    Ma. Dla miedzi jest 9.38mm dla spadku przewodności do 1/e (z tabeli).
    Dla aluminium coś ponad 10mm. Przewody WN robi się na ogół z linki
    stalowej (która jest tylko nośna) z oplotem aluminiowym, bo lekki i
    nieferromagnetyczny.

    Waldek

  • 48. Data: 2016-01-07 16:43:59
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 07.01.2016 um 16:13 schrieb PeJot:

    > Mnie tam kiedyś jeden krótkofalowiec tłumaczył że CB to jest prąd stały :)

    Dla szefa mojego kolegi prąd stały to taki, gdzie opornik zachowuje się
    jak opornik, kondensator jak kondensator etc. Ale oni bawią się
    częstotliwościami od 50GHz w górę ;-)

    Waldek

  • 49. Data: 2016-01-07 17:07:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

    >Dla szefa mojego kolegi prąd stały to taki, gdzie opornik zachowuje
    >się jak opornik, kondensator jak kondensator etc. Ale oni bawią się
    >częstotliwościami od 50GHz w górę ;-)

    No wlasnie - to chyba byl mikrofalowiec z tym CB :-)
    Ale mikrofale to tak od 1GHz, a cuda sie zaczynaja od kilkuset MHz, a
    czasem nawet i nizej ...

    Tym niemniej - w miare postepu techniki te cuda jakby sie przesuwaly,
    do 2 GHz nie trzeba juz falowodu, wystarczy kabelek mikrofonowy.
    Tzn taki lepszy, ale 2 mm :-)

    J.

  • 50. Data: 2016-01-07 17:13:35
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 07.01.2016 um 17:07 schrieb J.F.:
> [...]
    >
    > Tym niemniej - w miare postepu techniki te cuda jakby sie przesuwaly, do
    > 2 GHz nie trzeba juz falowodu, wystarczy kabelek mikrofonowy.

    Widziałem transwerter na 24GHz zrobiony na płytce montażowej. Ok, nie
    FR4 ;-)

    Waldek