  • 11. Data: 2021-01-11 09:35:21
    Temat: Re: Światłowód między budynkami
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 9 Jan 2021 19:54:42 +0100, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Jak będziesz miał rurę to sobie go wymienisz na przewodnik
    > kwantowy, czy
    > co tam wtedy będzie.

    A czym przewlecze? Starym światłowodem da się ciągnąć jak sznurkiem?

    --
    Marek

  • 12. Data: 2021-01-11 09:51:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-01-11 o 09:35, Marek pisze:

    > A czym przewlecze? Starym światłowodem da się ciągnąć jak sznurkiem?

    Światłowód nie jest taki słaby.

    A nawet, gdyby był słaby, to można pociągnąć pilota, a tym pilotem
    dopiero zasadniczy kabel. Albo pilotem linkę, a tą linką kabel itd.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2021-01-11 10:24:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.01.2021 22:20, yabba wrote:

    > Za 2 zł za metr są światłowody 12 włóknowe ziemne jednomodowe.

    A jak wygląda kwestia założenia złączek na końcach, już po
    przeciągnięciu/zakopaniu światłowodu? Można to zrobić ręcznie, w
    domowych warunkach, czy potrzebny jest specjalny sprzęt (jak w przypadku
    spawania) i trzeba wezwać na miejsce kogoś, kto wykona taką usługę?

    > to będzie wiedział, że poniżej jest kabel.
    > Jeśli nie chce ci się bawić z piaskiem, a w ziemi jest dużo kamieni, to
    > kabel trzeba włożyć w rurę: kanalizacyjną, wodną, rurę arota itp.

    W przypadku przeciągnięcia kabla do garażu to nie jest problemem - to
    tylko 30 metrów (plus odcinki prowadzone po elewacji budynków) przez
    moje własne podwórko. Istnieje więc znikoma szansa, że będzie tam kiedyś
    kopał ktoś niemający pojęcia o światłowodzie. Zresztą, przy takiej
    odległości rura nie generuje specjalnych kosztów czy problemów.

    Bardziej problematyczne jest to w przypadku tego dalszego budynku, który
    obecnie jest podłączony radiowo:
    - to około 300 metrów w linii prostej, ale chcąc puścić to po swojej
    działce musiałbym prowadzić po łuku, co da jakieś dodatkowe 50 metrów.
    - Część tego terenu jest (niezbyt aktywnie, ale jednak) wykorzystywana
    rolniczo. Czasem wjedzie tam cięższy sprzęt. Trzeba by więc zakopać
    kabel na tyle głęboko, żeby ograniczyć wpływ naprężeń oraz zostawić
    światłowód poza zasięgiem pługa. ;)
    - Położenie rury o tej długości na większej głębokości to już
    poważniejsze przedsięwzięcie. Światłowód przez podwórko można puścić w
    jeden weekend. ;)

    Swoją drogą, jak wygląda procedura przeprowadzania światłowodu przez
    dedykowaną rurę? Robi się to już po jej rozłożeniu w ziemi? Fabrycznie
    jest w niej umieszczany jakiś pilot?

  • 14. Data: 2021-01-11 12:56:52
    Od: K <n...@e...com>

    On 11/01/2021 09:24, Atlantis wrote:

> [...]
    > domowych warunkach, czy potrzebny jest specjalny sprzęt (jak w przypadku
    > spawania) i trzeba wezwać na miejsce kogoś, kto wykona taką usługę?

    Lepiej zawolaj kogos kto to robi na codzien, to nie sa jakies kosmiczne
    koszty. Z tego co pamietam to masz we wsi jakiegos operatora co ma swoje
    swiatlo, wiec na pewno maja spawarke, koncowki i wszystko co bedzie
    potrzebne.

> [...]
    >
    > Swoją drogą, jak wygląda procedura przeprowadzania światłowodu przez
    > dedykowaną rurę? Robi się to już po jej rozłożeniu w ziemi? Fabrycznie

    Odleglosci o ktorych piszesz nie maja zadnego znaczenia. Sa konwertery
    na np. 20km. Tobie wystarczy cos takiego:
    https://www.cyberbajt.pl/produkt/12403/media-konwert
    er-opmc220s-sfp-rj45-101001000-z.html

    plus wkladka proponowana nizej na w/w stronie. Co do peszla, to jaki
    kupisz taki bedziesz mial:
    https://www.cyberbajt.pl/grupa/487/budowa-sieci-opto
    telekomunikacyjnej.html
    Jak nie masz wlokna do przepychania, a nie widze sensu kupowania takiego
    w twoim wypadku to poprostu przepychaj po kawalku.

  • 15. Data: 2021-01-11 15:27:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-09 o 16:09, Atlantis pisze:

    > za dużo nasłuchałem się opowieści
    > o sprzęcie sieciowym palącym się podczas burzy z powodu zbyt długich
    > kabli na zewnątrz.

    Transformatorki w gniazdach Ethernet są miniaturowe (rdzenie pewnie
    rzędu 6mm średnicy, lub mniej). Zapewniają jakąś tam izolację, ale
    przepięcia bywają większe.

    Wydaje mi się, że jakby nie przejmować się miniaturyzacją i samemu
    nawinąć takie trafa (to jest po kilka zwoi) na jakichś toroidach typu
    15..20mm średnicy to dałoby się uzyskać znacznie większą odporność na
    przepięcia.
    Ale nigdy nie próbowałem.
    P.G.

  • 16. Data: 2021-01-11 15:44:49
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 11/01/2021 o 15:27, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > nawinąć takie trafa (to jest po kilka zwoi) na jakichś toroidach typu
    > 15..20mm średnicy to dałoby się uzyskać znacznie większą odporność na

    Wurth ma w ofercie gotowce do Ethernetu o izolacji znacznie lepszej
    (>4kV) niż to co można znaleźć standardowo na kartach.

    pzdr
    mk

  • 17. Data: 2021-01-11 15:54:18
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    W dniu 09.01.2021 o 16:09, Atlantis pisze:
    [...]
    > W międzyczasie doszedłem do wniosku, że mógłbym też doprowadzić sieć do
    > znacznie bliższego budynku - garażu/warsztatu znajdującego się jakieś 30
    > metrów od mojego domu. Początkowo planowałem wykorzystać do tego tę samą
    > infrastrukturę radiową, ale teraz się zastanawiam na opcją ze
    > światłowodem, ponieważ odległość jest niewielka. Przewieszania czy
    > zakopywania skrętki wolałbym uniknąć - za dużo nasłuchałem się opowieści
    > o sprzęcie sieciowym palącym się podczas burzy z powodu zbyt długich
    > kabli na zewnątrz.

    Problemy z paleniem sprzętu występują przy podwieszonych skrętkach
    długości ponad 80m (i nie tylko na zewnątrz, na dużych halach też). Przy
    30m nie powinno być problemu. Przy kablach zakopanych w ziemi (w jakiejś
    rurze, nie bezpośrednio) problem nie występuje, nawet powyżej 100m.
    Jakbym robił dla siebie na taką odległość, to bym wybrał skrętkę (w
    ziemi), bo umiem zarabiać RJ-ki, a nie umiem spawać światłowodów. No i
    konwerterów ani wkładek światłowodowych nie potrzeba.

  • 18. Data: 2021-01-11 17:12:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-11 o 15:54, mirekc pisze:
> [...]
    > ziemi), bo umiem zarabiać RJ-ki, a nie umiem spawać światłowodów. No i
    > konwerterów ani wkładek światłowodowych nie potrzeba.

    Źródłem problemu jest napięcie między uziemieniami w budynkach między
    którymi wykonane jest połączenie.
    Ja sobie to wyobrażam tak jakby powierzchnia ziemi była z cienkiej gumy
    balonowej. W miejscu w które uderza piorun łapiemy za tę gumę i
    naciągamy w górę na wysokość np. 100kV. Zrobi się coś stożko-podobne.
    Poszczególne budynki znajdą się na różnych wysokościach. Załóżmy, że
    typowa izolacja złącza Ethernet jest na 1kV (nie wiem jaka jest - nie
    szukam). Taka izolacja jest po obu stronach więc przy 2kV różnicy nic
    się nie powinno stać. No i teraz wszystko zależy jak daleko są budynki
    od miejsca uderzenia (bliżej jest wyższa stromość gumy) i jaka jest
    różnica odległości każdego z nich od punktu uderzenia.
    To czy skrętka podwieszona, czy w ziemi nie powinno mieć specjalnie
    znaczenia, chyba, że ta podwieszona zostanie bezpośrednio narażona w
    inny sposób na jakieś wtórne wyładowanie.

    To, czy przy 30m czy przy 80m nie ma problemu w sumie zależy jak daleko
    od miejsca uderzenia, a to zależy od statystyki. Większa wrażliwość
    (80m) może oznaczać, że awaria się zdarzy za życia a mniejsza wrażliwość
    (30m) może oznaczać, że awaria też się zdarzy ale nie 'za życia'.

    Dawno temu ktoś mi napisał, że z jego praktyki wynika, że jak RS485 ma
    izolację 3kV to sporadycznie zdarzają się awarie, ale jak ma 4kV to już
    się nie zdarzają. Z tym, że on pisał o kilkusetmetrowych połączeniach i
    gdzieś w Stanach (nie wiem w którym rejonie, a statystyka burzowa jest
    bardzo różna).
    P.G.

  • 19. Data: 2021-01-11 17:59:16
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > nawinąć takie trafa (to jest po kilka zwoi) na jakichś toroidach typu
    > 15..20mm średnicy to dałoby się uzyskać znacznie większą odporność na

    Switch kosztuje 30zł. Sądzę, że mogę poświęcić pół godziny na zarobienie
    extra na taki switch :) Mogę komuś umyć ałto rencznie napszykład :]

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 20. Data: 2021-01-11 19:16:28
    Od: yabba <...@...pl>

> [...]
    > nawinąć takie trafa (to jest po kilka zwoi) na jakichś toroidach typu
    > 15..20mm średnicy to dałoby się uzyskać znacznie większą odporność na

    Polski przemysł opanował już rozwiązanie tego problemu.

    https://ewimar.pl/category/pl/zabezpieczenia-gigabit
    -ethernet-1-kanalowe

    yabba