  • 1. Data: 2016-12-21 21:06:54
    Temat: System na starym kompie
    Od: Jer <j...@k...pl>

    Cześć,
    Mam starego kompa->laptopa ASUSa, który jeszcze żyje.
    Specyfikacja:
    Procesor: Intel Celeron M CPU 4...@...60GHz
    Pamięć: 479,3 MiB
    Grafika: Intel 954GMx86/MMX/SSE2
    dysk: 58,4 GB

    Zainstalowałem kiedyś dawno na nim ubuntu, potem jak pamiętam
    aktualizowałem (chyba dwa lata temu) i teraz jest wersja 14.04 LTS.
    Niestety muli to strasznie.
    Wyskakuje mi info, że są aktualizacje, ale nie można pobrać bo chyba
    trzeba mieć włożoną do stacji starą płytę CD z instalką a jej nie mam.

    Czy jest coś lżejszego (system) na ten komp?

    --
    J.

  • 2. Data: 2016-12-21 21:18:20
    Temat: Re: System na starym kompie
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 21.12.2016 Jer <j...@k...pl> napisał/a:

    > Czy jest coś lżejszego (system) na ten komp?

    Jasne, jeśli chcesz Linuksa to dowolna współczesna
    dytrybucja z długim wsparciem dla poprawek
    bezpieczeństwa (polecam CentOS) i lekkie
    środowisko graficzne- po szczegóły zapraszam
    na pcol.

    Tylko weź pod szanowną uwagę planowane zastosowania,
    przykładowo współczesne przegląxarki www mają
    niemałe zapotrzebowanie na RAM.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 3. Data: 2016-12-21 21:21:58
    Od: Jer <j...@k...pl>

    W dniu 21.12.2016 o 21:06, Jer pisze:
> [...]
    > trzeba mieć włożoną do stacji starą płytę CD z instalką a jej nie mam.
    >
    > Czy jest coś lżejszego (system) na ten komp?

    korekta: poszła aktualizacja, ale nie sądzę, że laptop się trochę ożywi
    w działaniu.

    --
    J.

  • 4. Data: 2016-12-21 21:27:20
    Od: p0li <p...@t...net>

    T->Dnia 2016-12-21 21:06:54 niejaki Jer napisał:
    > Czy jest coś lżejszego (system) na ten komp?

    jeśli nie przeszkadza co XP to zainstaluj 51lite

    --
    P0zdrawiam
    p0li p0li(at)poczta.onet.pl

  • 5. Data: 2016-12-21 21:31:18
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-21 o 21:06, Jer pisze:
> [...]
    > trzeba mieć włożoną do stacji starą płytę CD z instalką a jej nie mam.
    >
    > Czy jest coś lżejszego (system) na ten komp?

    Lżejsze kompilacje Ubuntu to m.in. Lubuntu, LXLE, Xubuntu.
    Ale tu chodzi bardziej o lżejsze środowisko, czyli np. Xfce czy LXDE.

    Przy odpowiedniej konfiguracji i ewentualnym przekompilowaniu jądra, to
    Ci śmigać będzie nawet Ubuntu Studio.

    Zresztą nie musisz się trzyma Ubuntu/Debiana - równie dobrze znajdziesz
    coś i z RedHata, i z Suse, i z wielu innych.

    Albo masochistycznie ;) możesz sobie zbudować własną dystrybucję.

    Znasz witrynę linuxiarze.pl ?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2016-12-21 22:18:50
    Od: Jer <j...@k...pl>

    W dniu 21.12.2016 o 21:18, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    > na pcol.
    >
    > Tylko weź pod szanowną uwagę planowane zastosowania,
    > przykładowo współczesne przegląxarki www mają

    ASUS-A3Hf uściślając model - też tak pomyślałem, że ten RAM jest wąskim
    gardłem. W tel. mam 2 GB RAMu. I nie jestem specem od systemów, ani od
    oprogramowania, ani od komputerów. Nie wiem jaka grupa kryje sie pod
    skrótem pcol.

    Laptopa użytkuję sporadycznie do www, jakiś film - nie potrzebuję
    nowego, ale w miarę usprawnienie tego.

    Powstało następne pytanie, czy da się zwiększyć pamięć w tym modelu -
    pisząc posty grzebię też w internecie, ale jak napisałem wyżej
    komputerowiec ze mnie żaden.
    --
    J.

  • 7. Data: 2016-12-21 22:31:42
    Od: Jer <j...@k...pl>

    W dniu 21.12.2016 o 21:31, Adam pisze:

    > Lżejsze kompilacje Ubuntu to m.in. Lubuntu, LXLE, Xubuntu.
    > Ale tu chodzi bardziej o lżejsze środowisko, czyli np. Xfce czy LXDE.

    Coś tam przeczytałem o tym Lubuntu, Xubuntu - ale czy w miarę przyjazny
    będzie instalator?

    > Przy odpowiedniej konfiguracji i ewentualnym przekompilowaniu jądra, to
    > Ci śmigać będzie nawet Ubuntu Studio.
    Odpada:) patrz wyżej - nie znam sie na tym.

    > Zresztą nie musisz się trzyma Ubuntu/Debiana - równie dobrze znajdziesz
    > coś i z RedHata, i z Suse, i z wielu innych.
    >
    > Albo masochistycznie ;) możesz sobie zbudować własną dystrybucję.
    >
    > Znasz witrynę linuxiarze.pl ?
    Nie znam.

    --
    J.

  • 8. Data: 2016-12-21 22:40:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 21 Dec 2016 22:18:50 +0100, Jer napisał(a):

    > Laptopa użytkuję sporadycznie do www, jakiś film - nie potrzebuję
    > nowego, ale w miarę usprawnienie tego.

    Pcol to pl.comp.os.linux. IMO do powyższych zastosowań wystarczy ci
    linuks, a nawet zaryzykuję twierdzenie że będzie lepszy z uwagi na
    zbędność antywira.Zainstaluj jeden z tych które ci doradzano. Jeśli
    jesteś przyzwyczajony do układu ekranu podobnego do windowsa XP, Mint
    Cinnamon w wersji 64b będzie dobrym rozwiązaniem. IMO nie potrzebujesz
    większej pamięci ale nie zaszkodzi jej dodać zwłaszcza że przewiduję że
    masz wolne gniazdo a stare moduły są względnie tanie. Można też pomysleć
    o wymianie procka na szybszy, też są względnie tanie. Ponieważ idea
    używania lapka przewiduje krótkie a częste włączanie, można pomyśleć o
    dysku SSD. Jeśli zdradzisz tajemnicę jaki to dokładnie laptop, uzyskasz
    dokładniejsze informacje.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2016-12-21 22:43:13
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-21 o 22:31, Jer pisze:

    > Coś tam przeczytałem o tym Lubuntu, Xubuntu - ale czy w miarę przyjazny
    > będzie instalator?

    Instalator jest w zasadzie identyczny dla całych "rodzin" linuksowych.
    Czyli dla różnych Debianów i Ubuntu wygląda praktycznie tak samo. Mogą
    się nieco różnić instalatory on-line: dochodzą najpierw próby
    "wywąchania" Internetu.

    > Odpada:) patrz wyżej - nie znam sie na tym.

    Quidquid discis, tibi discis.

    > Nie znam.

    To se wleź i poczytaj :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2016-12-21 22:49:53
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 21.12.2016 Jer <j...@k...pl> napisał/a:

    > oprogramowania, ani od komputerów. Nie wiem jaka grupa kryje sie pod
    > skrótem pcol.

    pl.comp.os.linux

    > Laptopa użytkuję sporadycznie do www, jakiś film - nie potrzebuję
    > nowego, ale w miarę usprawnienie tego.

    Jeśli to co masz jeszcze jakoś działa to zacząłbym
    od zmiany okienek. Na bardzo podobnym lapku
    (Toshiba Portege R100- Pentium M@1GHz, 512 MB
    RAM) sprawdzał się IceWM, bodaj 30 MB konsumował
    z dodatkami. Ale co z tego, jak odpalenie Firefoksa
    z 4-8 zakładkami zjadało resztę RAM...

    > Powstało następne pytanie, czy da się zwiększyć pamięć w tym modelu -

    ... i czy jest to opłacalne.
    Może być tak, że lepiej będzie kupić inną
    (niekonieczmie nową) maszynę.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.