  • 1. Data: 2014-07-06 20:00:06
    Temat: Układ wykrywający zmiany napięcia
    Od: Paweł <p...@g...com>

    Witam serdecznie

    Proszę o podwowiedź jak zrealizować najprościej układ sygnalizujący zmianę napięcia.
    Mam potencometr, na suwaku którego otrzymuję napięcie z zakresu 0 do 12V.
    Potrzebuję mieć informację (sygnał powiedzmy 5V), że napięcie na suwaku zmieniło się
    - ktoś pokręcił potencjometrem.
    Sygnał ten powinien pojawić się i trwać conajmniej przez czas, w którym zmienia się
    napięcie na suwaku.

    Mam jakąś pustkę i nic sensownego i zarazem prostego nie przychodzi mi do głowy :(

    Dziękuję za porady.

    --
    Paweł

  • 2. Data: 2014-07-06 20:25:47
    Temat: Re: Układ wykrywający zmiany napięcia
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 6 Jul 2014 20:00:06 +0200, Paweł napisał(a):

    > Mam jakąś pustkę i nic sensownego i zarazem prostego nie przychodzi mi do głowy :(

    Najprościej to użyj kondensatora i opornika i zrób uklad różniczkujący :) A
    co naprawdę potrzebujesz zrobić to da się powiedzieć dopiero gdy określisz
    o jak dużą i w jakim czasie zrobioną zmianę napięcia ci chodzi.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2014-07-06 20:28:38
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 6 lipca 2014 20:00:06 UTC+2 użytkownik Paweł napisał:
> [...]
    > przez czas, w którym zmienia się napięcie na suwaku.
    >

    > Mam jakąś pustkę i nic sensownego i zarazem

    Zamknij potencjometr na kłódkę.

  • 4. Data: 2014-07-06 20:54:48
    Od: "Paweł" <p...@g...com>

    Nie da się, bo ja mam nim kręcić :)

  • 5. Data: 2014-07-06 20:56:08
    Od: "Paweł" <p...@g...com>

    > Najprościej to użyj kondensatora i opornika i zrób uklad różniczkujący :)
    > co naprawdę potrzebujesz zrobić to da się powiedzieć dopiero gdy określisz
    > o jak dużą i w jakim czasie zrobioną zmianę napięcia ci chodzi.

    Potencometr z jednej strony +12V z drugiej 0V. Nawet niewielkie "ruszenie"
    (zmiana napięcia np. o 0,1V) powinno wyzwolić układ i powiedzmy załączyć
    przekaźnik na jakiś czas - np. 5 sekund

    --
    Paweł

  • 6. Data: 2014-07-06 20:56:20
    Temat: Re: Uk�ad wykrywaj�cy zmiany napi�cia
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 6 lipca 2014 20:54:48 UTC+2 użytkownik Pawei? 1/2 napisał:

    > Nie da si?, bo ja mam nim kr?ci? :)

    To ty będziesz miał klucz.

  • 7. Data: 2014-07-07 08:20:11
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-07-06 20:56, Paweł pisze:

    > Potencometr z jednej strony +12V z drugiej 0V. Nawet niewielkie "ruszenie"
    > (zmiana napięcia np. o 0,1V) powinno wyzwolić układ i powiedzmy załączyć
    > przekaźnik na jakiś czas - np. 5 sekund

    Układ "całkujący" RC (bez opampa) o odpowiedniej stałej czasowej plus
    komparator okienkowy, a potem kombinuj. Masz wtedy wpływ na wszystkie
    potrzebne parametry i układ wcale taki skomplikowany nie jest jak się
    wydaje. Tylko komparatory muszą być z otwartym kolektorem.
    Albo "klasycznie" - malutki AVR z ADC
    ;)

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2014-07-07 08:33:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > Potencometr z jednej strony +12V z drugiej 0V. Nawet niewielkie "ruszenie"
    > (zmiana napięcia np. o 0,1V) powinno wyzwolić układ i powiedzmy załączyć
    > przekaźnik na jakiś czas - np. 5 sekund

    W obecnych czasach taki problem prawie zawsze rozwiąże się cyfrowo - czyli
    mikrokontroler z przetwornikiem analogowo cyfrowym odczytujący stan
    potencjometru ileś tam razy na sekundę i sterujący odpowiednio
    przekaźnikiem.
    Po staremu (analogowo) to tak jak już Ci napisano - układ różniczkujący. Na
    wyjściu dostaniesz sygnał różny od 0 gdy potencjometr zmienia pozycję. Za
    tym trzeba dać komparator okienkowy (w przedziale -dV... +dV nie reaguje, a
    poniżej -dV i powyżej dV daje sygnał na wyjściu).
    P.G.

  • 9. Data: 2014-07-07 13:18:56
    Od: "Paweł" <p...@g...com>

    Dziękuję wszystkim za podpowiedzi.