  • 1. Data: 2011-10-23 13:03:55
    Temat: W7- jak uczynić dysk wymiennym?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Używam dysku SATA2 do tworzenia kopii bezpieczeństwa. Kiedyś udawało mi się
    korzystać z niego jak z dysku wymiennego. Po formatowaniu stał się on
    podstawowym i nie pozwala odłączać się. Co zrobić aby dysk znów stał się
    wymiennym?

  • 2. Data: 2011-10-23 18:03:18
    Temat: Re: W7- jak uczynić dysk wymiennym?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" pe7uyigwz87n$....@4...net

> [...]
    > wymiennego. Po formatowaniu stał się on podstawowym
    > i nie pozwala odłączać się. Co zrobić aby dysk znów

    \żartu_początek{Należy wymienić dysk na mniejszy.
    Wymiany mogę dokonać bezpłatnie.}\żartu_koniec

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 3. Data: 2011-10-23 18:54:36
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Sun, 23 Oct 2011 20:03:18 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > "Marek" pe7uyigwz87n$....@4...net

    > \żartu_początek{Należy wymienić dysk na mniejszy.
    > Wymiany mogę dokonać bezpłatnie.}\żartu_koniec

    A na serio ?

    P.S.
    Nie tą grupę kliknąłem - chciałem na Windowsową napisać. Jeśli będzie to
    przeszkadzać Wam, to przeniosę się z pytaniem.

  • 4. Data: 2011-10-23 19:02:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" jyeq666l7zyi.a7a80630qvv2$....@4...net

    > A na serio ?

    > Nie tą grupę kliknąłem - chciałem na Windowsową napisać. Jeśli będzie to
    > przeszkadzać Wam, to przeniosę się z pytaniem.

    Mnie nie przeszkadza, ale nie wiem, czym różni się wymienny od
    podstawowego. IMO każdy (poza tym, na którym jest system i SWAP)
    jest wymienny. Nawet odłączałem dyski PATAlogiczne. Formatowanie
    nie może niczego zmienić w systemie. To kolejne zapisanie tablicy
    partycji na samym dysku -- ewentualnie przeskalowanie dysku.

    Polecam program Unlocker do sprawdzenia, co trzyma który plik.

    http://www.dobreprogramy.pl/Unlocker,Program,Windows
    ,12240.html

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 5. Data: 2011-10-23 19:14:25
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Sun, 23 Oct 2011 21:02:13 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Mnie nie przeszkadza, ale nie wiem, czym różni się wymienny od
    > podstawowego.

    Tym, że możesz go włożyć i wyjąć podczas pracy systemu bez ryzyka
    uszkodzenia danych.

> [...]
    > nie może niczego zmienić w systemie. To kolejne zapisanie tablicy
    > partycji na samym dysku -- ewentualnie przeskalowanie dysku.

    Tak nie powinno się robić gdyż nie masz gwarancji, że nie są przeprowadzane
    jakieś operacje dyskowe w danej chwili. Diabła można narobić. Dysk wymienny
    najpierw odłącza się poprzez bezpieczne odłączanie i dopiero wtedy można go
    wyjąć.

    W tej chwili gdy włożyłem dysk do kieszeni - nie został on pokazany na
    liście dysków choć jako urządzenie został wykryty. Musiałem zrestartować
    komputer aby móc z niego korzystać. Nie pojawia się też ikonka w pasku
    powiadomień pozwalająca na bezpieczne odłączanie.

    Może to nie kwestia formatowania lecz czegoś nie zainstalowałem... Kiedyś
    widziałem w małym okienku drzewko kontrolerów i dysków po kliknięciu na tej
    ikonce. Potem prawy klik na danym dysku i "odłącz". A teraz dupa ... nie ma
    takiej funkcji.

  • 6. Data: 2011-10-23 21:19:00
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" p4lrwnawn4fb$....@4...net

    > Tym, że możesz go włożyć i wyjąć podczas pracy systemu bez ryzyka
    > uszkodzenia danych.

    Trzeba wyłączyć buforowanie systemowe -- nie pamiętam, jak to robi
    się. Ja prawie zawsze odmontowuję partycję (zdejmuję literkę) zanim
    odłączę dysk -- prawie zawsze, bo często dysk odłącza się samoczynnie,
    gdyż styki USB są słabe.

    Przeskanowanie -- nie przeskalowanie. Jakaś automagia naprawiła źle. :)

> [...]
    > najpierw odłącza się poprzez bezpieczne odłączanie i dopiero wtedy można go

    Jak już napisałem -- ja odmontowuję. Ma to też inną dobrą stronę -- po
    ponownym podłączeniu nie ma montowania masy liter!!!

    > W tej chwili gdy włożyłem dysk do kieszeni - nie został on pokazany na
    > liście dysków choć jako urządzenie został wykryty. Musiałem zrestartować
    > komputer aby móc z niego korzystać.

    Może nie musiałeś -- może starczyło podmontowanie partycji pod literkę. :)

    > Nie pojawia się też ikonka w pasku
    > powiadomień pozwalająca na bezpieczne odłączanie.

    Łomatko...

> [...]
    > ikonce. Potem prawy klik na danym dysku i "odłącz". A teraz dupa ... nie ma

    Moja dupa nigdy tej opcji nie miała. Gdyby dupę można było
    Odłączyć... Iluż grubych ludzi by jej nie nosiło ze sobą... ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 7. Data: 2011-10-23 21:48:20
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Sun, 23 Oct 2011 23:19:00 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
    > się. Ja prawie zawsze odmontowuję partycję (zdejmuję literkę) zanim
    > odłączę dysk -- prawie zawsze, bo często dysk odłącza się samoczynnie,

    Oj - to metoda bardzo drastyczna. Dysk powinien się zatrzymać przed
    odłączeniem. Wstrząs może uszkodzić nośnik jeśli głowice nie zaparkują.
    Takich harcerskich metod wolę unikać :) Jeden dysk tak załatwiłem.

    > Może nie musiałeś -- może starczyło podmontowanie partycji pod literkę. :)

    Jak tego dokonać? Dysk widoczny jest tylko w konsoli.

    > Moja dupa nigdy tej opcji nie miała. Gdyby dupę można było
    > Odłączyć... Iluż grubych ludzi by jej nie nosiło ze sobą... ;)

    :-D

  • 8. Data: 2011-10-23 22:07:10
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > korzystać z niego jak z dysku wymiennego. Po formatowaniu stał się on
    > podstawowym i nie pozwala odłączać się. Co zrobić aby dysk znów stał się

    Jaki system operacyjny? Kiedy to jet "kiedyś"?
    Jeśli ten dyk jest podstawowym, to na jakim jest system?
    Po co go odłączać? Wyłączyć kompa i wyjąć wtyczkę?

    Feromon

  • 9. Data: 2011-10-23 22:12:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" 5m7m55z7tc3o$.18wx71qxz1mdf$....@4...net

    > Oj - to metoda bardzo drastyczna. Dysk powinien się zatrzymać przed
    > odłączeniem. Wstrząs może uszkodzić nośnik jeśli głowice nie zaparkują.
    > Takich harcerskich metod wolę unikać :) Jeden dysk tak załatwiłem.

    Czasy, gdy byłem harcerzem, minęły dawno -- wtedy
    istotnie dysk mógł ulec awarii w wyniku takiego wyłączenia. :)

    > Jak tego dokonać? Dysk widoczny jest tylko w konsoli.

    Ja montuję i demontuję partycjonerem lub ,,Zarządzaniem dyskami''.
    Partycjoner widzi dyski wymienne (kartę SDHC w czytniku czy
    penflaszkę) i stałe. Nie widzi dyskietek, napędów optycznych
    i nibydysków montowanych softowo.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2011-10-24 08:32:23
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Mon, 24 Oct 2011 00:07:10 +0200, Feromon napisał(a):

    > Jaki system operacyjny?

    Tak jak napisałem - W7. Konkretnie Pro x64.

    > Kiedy to jet "kiedyś"?

    Dajmy na to miesiąc - dwa temu.

    > Jeśli ten dyk jest podstawowym, to na jakim jest system?

    Na innym, również podsawowym. Nie wiem czy ma to znaczenie lecz pierwszy
    podstawowy dysk to tandem dwóch dysków RAID0. Drugi podstawowy dysk to
    podłączony do SATA (chyba) 3 dysk w kieszeni - i o nim mówimy.

    > Po co go odłączać?

    Po to aby trzymać go w bezpiecznym miejscu, mniej narażonym na uszkodzenie
    lub zniszczenie.

    > Wyłączyć kompa i wyjąć wtyczkę?

    I tak będę robił do czasu rozwiązania problemu. Szkoda mi czasu na ciągłe
    włączanie i wyłączanie sprzętu. Muszę wyłączyć sprzęt, włożyć dysk, włączyć
    i czekać, zgrać dane, wyłączyć, wyjąć dysk, włączyć i pracować dalej.
    Chore.