  • 1. Data: 2014-01-02 18:20:34
    Temat: Wentylatory do obudowy i zasilacza
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Kilka dni temu zaczął mi terkotać wentylator w zasilaczu komputera,
    przez co komputer stał się słyszalny. Działał bez problemów, prawie
    niesłyszalnie przez prawie 1,5 roku (tzn. na początku, gdy go dostałem -
    to komputer poleasingowy - też brzęczał, ale po jakimś czasie praca się
    ustabilizowała i było cicho). Dźwięk przypominający kosiarkę albo
    golarkę komputera pracującego przez kilka(naście) godzin dziennie to nie
    to, co bym lubił.

    Jest to mini PC w niewielkiej obudowie i z niestandardowym zasilaczem.
    Udało mi się wyjąć zasilacz z obudowy, rozkręcić go i wyjąć wentylator
    ze środka, by sprawdzić jakie ma wymiary i parametry.

    Wentylator zasilacza mini PC to wiatrak 60x60x25 mm 0,25A. Oznaczenie ma
    takie: T&T 6025H12. Z tego, co udało mi się ustalić to jest to stary
    model produkowany dla firmy COFAN, bo znalazłem ten model w starym
    katalogu PDF tej firmy - <http://cofan-usa.com/pdf/dc_6025iv.pdf>
    Generalnie jest to odpowiednik produktu firmy Titan z tej kategorii -
    <http://www.titan-cd.com/Y_product_F_dcfan_e.php?id=
    268>

    Kiedyś, gdy był nawrót hałasowania to go przedmuchałem sprężonym
    powietrzem i kapnąłem kropelką oleju maszynowego do środka, bez
    rozkręcania i pomogło. Teraz widać łożyska już się wyrobiły i
    czyszczenie nie pomaga. Rozbierać go na czynniki pierwsze, myć i oliwić
    nie chcę, bo w przypadku uszkodzenia i niezadziałania po złożeniu będę
    pozbawiony komputera na jakiś czas. Poza tym, gdy wiatrak zaczyna buczeć
    cały czas to znak, że lepiej wymienić cały wentylator. W lokalnych
    sklepach nie ma wentyli o takich wymiarach, a w sklepach internetowych
    takie, które mieściłyby się w założeniach budżetowych są może 2 (mowa o
    produktach firm komputerowych). Obudowę otwieram i czyszczę w środku raz
    na rok, a kurzu po roku jest tam mniej, niż w pokoju na meblach po
    tygodniu, więc ten obecny dość skutecznie przedmuchuje powietrze przez
    obudowę.

    Przejrzałem wczoraj różne oferty wentylatorów do obudów, poszukałem już
    nie tylko w ofertach firm produkujących podzespoły komputerowe i tak
    sobie umyśliłem, że wstawię któryś z wiatraków produkowanych przez firmę
    SUNON. Nie chcę bawić się w modding, wstawiać jakichś super-hiper Bóg
    wie jakich, wypasionych modeli wentylatorów za Bóg wie jaką cenę.

    W ofercie SUNON-a u polskiego sprzedawcy znalazłem takie odpowiedniki
    wentylatora z zasilacza do obudowy mojego komputera:

    Na łożysku ślizgowym:
    <http://sklep.avt.pl/wentylator-60x60x25-slizg-dc12v
    -36-87m3-h-34dba.html>
    4500 RPM 33,5 dB 1,62W

    Na łożysku kulkowym:
    <http://sklep.avt.pl/wentylator-60x60x25-kulka-dc12v
    -35-34m3-h-32-3dba.html>
    4500 RPM, 34,5 dB 1,8W

    Na łożysku magnetycznym:
    <http://sklep.avt.pl/wentylator-60x60x25-vapo-dc12v-
    39-07m3-h-33-5dba-maglev.html>
    4500 RPM, 33,5 dB 1,7W

    Po tym przydługim wstępie pytanie do Was: czy ktoś miał styczność z
    wentylatorami ze śmigłem stabilizowanym poduszką magnetyczną? Co prawda
    głośność według specyfikacji producenta jest taka sama, różnica w cenie
    w stosunku do standardowych wentylatorów ślizgowych to oszałamiające 5
    złotych (w porównaniu do wentylatorów firm sprzedających podzespoły
    komputerowe pod własną marką). Warto brać? A może z łożyskiem kulkowym?
    Jest ciut głośniejsze (poziom odniesienia głośności to dla mnie
    specyfikacja starego wentylatora - skoro przy 34 decybelach ze
    specyfikacji był dla mnie prawie niesłyszalny, więc przeboleję tę
    głośność SUNON-ów), ale na kulkowe niektórzy narzekają, że się szybko
    wyrabiają i słychać brzęczenie kulek. Jest tu ktoś z praktyków, który
    miał do czynienia z różnymi odmianami wentylatorów i może coś doradzić?
    Chętnie poczytam różne "za" i "przeciw" jednemu lub drugiemu (albo
    trzeciemu rozwiązaniu).

    Pozdrawiam

    Krystian

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2014-01-02 19:34:25
    Temat: Re: Wentylatory do obudowy i zasilacza
    Od: fifak <f...@w...pl>

    > miał do czynienia z różnymi odmianami wentylatorów i może coś doradzić?

    aleś elaborat strzelił:)

    na pewno ten twój oryginalny wentylator nie chodził na pełnych
    możliwościach bo przy 4600 obrotów byłby słyszalny, kup podobny pod
    względem poboru prądu

    kwestia łożyska to IMO ślizgowe najlepsze, kulkowe staje się głośniejsze
    po stosunkowo krótkim czasie, ten maglev to jakaś nowość ale
    http://www.youtube.com/watch?v=lvzsBCyp3e0

    przy tych cenach i dostępności naprawdę nie ma co się rozpisywać
    nidec sunon dobre marki

  • 3. Data: 2014-01-03 13:01:15
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

    On 2014-01-02 18:20, Krystek wrote:
> [...]
    > ustabilizowała i było cicho). Dźwięk przypominający kosiarkę albo
    > golarkę komputera pracującego przez kilka(naście) godzin dziennie to nie

    Nasmaruj łożysko jedną małą kropelką oleju maszynowego. Starczy na
    następnych kilka lat.

    Piotr

  • 4. Data: 2014-01-03 19:45:40
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2014-01-02 19:34, fifak pisze:

    > aleś elaborat strzelił:)

    A czasem lubię zabawić się w detektywa i rozłożyć problem na czynniki
    pierwsze ;)

    > na pewno ten twój oryginalny wentylator nie chodził na pełnych
    > możliwościach bo przy 4600 obrotów byłby słyszalny, kup podobny pod
    > względem poboru prądu

    Ten mój ma na naklejce 0,25A, a te, które zauważyłem w sklepach przy
    podobnej liczbie obrotów mają 0,14-0,16A. Nie będzie problemów?

    > kwestia łożyska to IMO ślizgowe najlepsze, kulkowe staje się głośniejsze
    > po stosunkowo krótkim czasie, ten maglev to jakaś nowość ale
    > http://www.youtube.com/watch?v=lvzsBCyp3e0

    O, na to akurat nie natrafiłem. Miałem kiedyś taką przypadłość ze
    zwykłym wiatraczkiem, więc skoro te magnetyczne tak samo brzęczą to ta
    cała stabilizacja zda(je) się psu na budę. Faktycznie, nie ma wtedy
    sensu przepłacać za tę nowinkę. A co do kulkowych to potwierdziłeś to,
    co przeczytałem na innych stronach i forach.

    > przy tych cenach i dostępności naprawdę nie ma co się rozpisywać
    > nidec sunon dobre marki

    No właśnie. Płacić 30-40-50 i więcej za wiatrak, który różni się tylko
    naklejką...

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 5. Data: 2014-01-03 22:25:42
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-01-03 13:01, Uncle Pete pisze:

    > Nasmaruj łożysko jedną małą kropelką oleju maszynowego. Starczy na
    > następnych kilka lat.

    Jak już smarować to smarem stałym, a nie płynnym.

  • 6. Data: 2014-01-03 22:29:04
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-01-03 19:45, Krystek pisze:

> [...]
    >
    > Ten mój ma na naklejce 0,25A, a te, które zauważyłem w sklepach przy
    > podobnej liczbie obrotów mają 0,14-0,16A. Nie będzie problemów?

    Będzie bardziej eko, bo będzie mniej prądu brał :P
    A na poważnie, ważny jest przepływ powietrza, ale w takim przypadku
    zapewne wystarczy i tak. Chyba, że masz gorąco w obudowie, to musisz
    szukać takiego, co będzie dużo powietrza przetłaczał. Jednak przy takich
    wymiarach konstrukcja niewiele zmieni, i można to kompensować tylko
    szybkością obrotową, a jak wentylator szybciej się kręci, to mocniej
    hałasuje i szybciej się zużywa.

  • 7. Data: 2014-01-03 22:37:33
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "BQB" napisał:

    > Jak już smarować to smarem stałym, a nie płynnym.

    Jeśli ośka porusza się w tulei i da się toto rozebrać - to tak.
    Natomiast w przypadku zamkniętego łożyska to i kąpiel w oleju nie pomoże ;->

    JoteR

  • 8. Data: 2014-01-04 01:05:51
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    > Nasmaruj łożysko jedną małą kropelką oleju maszynowego. Starczy na
    > następnych kilka lat.

    Dzięki za radę. Wiesz, może bym i to zrobił, ale tak jak pisałem
    wcześniej, jeśli coś pójdzie nie tak - tzn. po złożeniu wentylatora
    wiatrak nie będzie działał (a już kiedyś spotkałem się z takim
    przypadkiem; po prostu wiatrak przestał działać, obracać łopatki) to
    będę odcięty od komputera. A tego chciałbym uniknąć, więc muszę się
    jeszcze pomęczyć kilka dni i ścierpieć to warczenie.

    Na początku też brzęczał i zaaplikowałem mu kropelkę oleju (bez
    wyjmowania z obudowy zasilacza). Pomogło na 1,5 roku. Ale teraz znowu
    zaczął. Po wyjęciu go z zasilacza, przedmuchaniu i naoliwieniu (bez
    rozkręcania) nic to nie pomaga. Zresztą, czytałem na różnych forach o
    moddingu komputerów historie przywracania do sprawności wiatraków
    (rozkręcanie, mycie i oliwienia), ale nie zawsze to pomaga. Nie
    twierdzę, że nie pomaga w ogóle, bo bym sam tak zrobił, gdyby nie chęć
    uniknięcia tego, o czym napisałem powyżej. Stąd moje pytanie nie o to,
    czy warto wymieniać wentylator (bo gdy poprzednie metody czyszczenia,
    które zlikwidowały hałas pracującego wiatraka poprzednio nie pomogły
    kolejnym razem), tylko na jaki.

    Gdy już sprawię sobie następcę tego wentylatora to spróbuję go
    reanimować. Przyda się na zapas. Ze starego i tak będę zmuszony ciachnąć
    przewód z wtyczką, bo nie mogę nigdzie znaleźć małego 2-pinowego
    gniazdka do wtyku Molex.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 9. Data: 2014-01-04 01:30:15
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2014-01-04 01:05, Krystek pisze:
> [...]
    > reanimować. Przyda się na zapas. Ze starego i tak będę zmuszony ciachnąć
    > przewód z wtyczką, bo nie mogę nigdzie znaleźć małego 2-pinowego

    Oczywiście chodziło o wtyk do gniazdka Molex 2-pinowy. O, taki -
    <http://eastwin.en.alibaba.com/product/334459028-210
    366316/MOLEX_5102_2P_PLUG.html>

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 10. Data: 2014-01-04 04:35:19
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2014-01-03 22:29, BQB pisze:

> [...]
    > wymiarach konstrukcja niewiele zmieni, i można to kompensować tylko
    > szybkością obrotową, a jak wentylator szybciej się kręci, to mocniej

    Wiadomo, że im szybciej tym głośniej. W przypadku tego wentyla są tylko
    dwa przewody do zasilania, bez kontroli obrotów, a jakie napięcie mu
    daje komputer na gniazdo tego nie wiem i nie jestem w stanie sprawdzić,
    więc pewnie obraca się ze stałą prędkością.

    Czy się grzeje za bardzo to pojęcia nie mam, ale skoro kilka lat pracuje
    (i pracował zanim go kupiłem, bo to poleasingowiec) to standardowy
    wentylator wystarcza. Mogę mu co najwyżej zamiast 4500/4600 obrotów
    wrzucić taki na 5000, jak miał w standardzie.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/