  • 1. Data: 2018-02-24 22:00:43
    Temat: Włączanie / wyłączanie dysków
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    W kompie mam dysk ssd + dwa dyski hdd służące za magazyn.
    Komp praktycznie 24/7 ale dyski magazynowe ostatnio uzywane sporadycznie.

    Niestety te hdd regularnie włączaja sie i wyłaczaja.
    Irytuje mnie to i chce zrobić z tym porządek.
    Kiedys szukałem jakims programem monitorujacym, co te dyski wybudza ale
    nie znalazłem - aktywnosci 0 a dysk i tak sie wybudza.

    Jak obejsc to tak zeby maksymalnie wydłużyć zywotnosc dysków i zeby
    jednoczesnie korzystanie było w miare wygodne?
    - wyłączyc wyłączanie i niech pracuja 247
    - wyłączyć je jakos programowo i w razie potrzeby włączac recznie (da
    sie?)
    - odłaczyc mechanicznie?
    - kupic stacje dokujaca lub coś zewnetrznego?
    - no chyba ze jest jakis sposób jak jednak znaleźć gówno, ktore je włącza
    regularnie po kilka (?) razy dziennie?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Albo głosisz swoje poglądy i ponosisz wszelkie konsekwencje, albo

  • 2. Data: 2018-02-24 22:14:26
    Temat: Re: Włączanie / wyłączanie dysków
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-02-24 o 22:00, Budzik pisze:
    > --
    >
    > "Albo głosisz swoje poglądy i ponosisz wszelkie konsekwencje, albo
    > milczysz." Nina Liedtke

    Prawdziwe, aż do bólu! Podpisuję się pod tym.

    A co do Twojego problemu, to ja nie spec-majster, ale gdy tacy Cię
    oleli, to może ja, amator, coś wymodzę:
    Albo feler siedzi w samych dyskach, to bez nowego firm-ware ani rusz.
    Albo winny jest O-eS, to trzeba problem obejść "od d**py strony": nadzór
    nad dyskami powierzyć Linuchowi. metody są (chyba) 2: Windy używać tylko
    w wirtualce, albo:
    zabrać jej dyski z przed nosa, i dać je do NAS-a, pod Linuksem.
    Ale, jak nadmieniłem, żaden ze mnie fachowiec, może to i całkiem
    bzduralny pomysł, przekonsultuj to z fachurą!

  • 3. Data: 2018-02-24 23:30:42
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 24/02/2018 09:00 PM, Budzik wrote:
> [...]
    > Kiedys szukałem jakims programem monitorujacym, co te dyski wybudza ale
    > nie znalazłem - aktywnosci 0 a dysk i tak sie wybudza.

    Usluga indeksowania windows?

    > - wyłączyc wyłączanie i niech pracuja 247

    Kazde wlaczenie / wylaczenie to niepotrzebny szok.

    Rozwiazaniem bylby NAS ale to takze polecam 24/7/365

  • 5. Data: 2018-02-25 11:00:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik JaNus bez@adresu ...

> [...]
    > Ale, jak nadmieniłem, żaden ze mnie fachowiec, może to i całkiem
    > bzduralny pomysł, przekonsultuj to z fachurą!

    Dzieki Janus,
    Linux plus wirtualka win to nie pomysł dla mnie - nie mam czasu, za
    wygodny jestem, za długo sie przyzwyczajam do nowego etc. :)
    Zabrac je do NAS to byłby z pewnoscia dobry pomysł ale jednak tworzacy
    dodatkowe koszty - NAS treba kupic i potem jeszcze prad zuzywa ale nie
    mowie ze nie do zaakceptowania. Na razie szukam prostszego rozwiazania.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Bóg ukrył piekło w samym sercu raju,

  • 4. Data: 2018-02-25 11:00:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik 2late d...@w...pl ...

    > Usluga indeksowania windows?

    Prawy klik na partycji - zezwalaj na indeksowanie - odhaczone.

    > Kazde wlaczenie / wylaczenie to niepotrzebny szok.

    Ano o to własnie chodzi.

    > Rozwiazaniem bylby NAS ale to takze polecam 24/7/365

    W sensie ze w tym nas maja dyski sie krecic na okragło?
    Bo jezeli tak, to chyba w kompie tez to moge wymusic...
    Ja ich uzywam moze raz na 3 dni wiec raczej myslałem, zeby po prostu
    lezały wyłączone i jak raz na 3 dni sie włącza to lepiej niz jak sie
    właczaja x razy dziennie...
    Co sadzisz?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Aniołom łatwo być aniołami. Nie jedzą i są bezpłciowi."

  • 6. Data: 2018-02-25 11:18:59
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-02-25 o 11:00, Budzik pisze:

> [...]
    > Ja ich uzywam moze raz na 3 dni wiec raczej myslałem, zeby po prostu
    > lezały wyłączone i jak raz na 3 dni sie włącza to lepiej niz jak sie

    Dobry NAS je sobie uśpi i nie włączy dopóki coś nie będzie chciało na
    nich czegoś zapisać. Ale jest haczyk, jak to coś co czasami będzie
    zapisywać jest z gównianym systemem z Redmond to nie można NASa lub
    jakiegoś jego katalogu zmapować jako jego dysku. Bo będzie niepotrzebnie
    wybudzał przy skanowaniu dysków. Niech korzysta do komunikacji
    z popularnych protokołów FTP czy HTTP albo odpuść NASa a podpinaj
    te dyski jako zewnętrzne wtedy kiedy będą potrzebne.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2018-02-25 11:53:50
    Od: mahe <m...@g...pl>

    W dniu 2018-02-24 o 22:00, Budzik pisze:
    > W kompie mam dysk ssd + dwa dyski hdd służące za magazyn.
    > Komp praktycznie 24/7 ale dyski magazynowe ostatnio uzywane sporadycznie.

    Też miałem takie zmartwienie.

> [...]
    > jednoczesnie korzystanie było w miare wygodne?
    > - wyłączyc wyłączanie i niech pracuja 247

    W czasach "postarzania produktów" jakoś nie jestem przekonany do tego.

    > - wyłączyć je jakos programowo i w razie potrzeby włączac recznie (da
    > sie?)

    Nie szukałem intensywnie, ale u mnie przy codziennym zimnym starcie
    kompa mijało się to z celem.

    > - odłaczyc mechanicznie?

    Znalazłem takie gadżety:
    Kingwin na 6 dysków za 30 USD
    http://www.kingwin.com/hard-drive-power-switch-hdd-p
    s6/
    https://www.amazon.com/Kingwin-Optimized-Controls-Pr
    ovide-Longevity/dp/B00TZR3E70/ref=sr_1_3/131-9108794
    -0467051?ie=UTF8&qid=1519554840&sr=8-3&keywords=hard
    +drive+power+switch

    LUB Sisan na 4 sztuki za 25 USD
    https://www.amazon.com/PW4101-Aluminum-Floppy-Contro
    l-Protection/dp/B009XPCL6Y/ref=sr_1_4/131-9108794-04
    67051?ie=UTF8&qid=1519554840&sr=8-4&keywords=hard+dr
    ive+power+switch

    > - kupic stacje dokujaca lub coś zewnetrznego?

    Teraz z racji chwilowego przeniesienia się na laptopa, właśnie tego
    rozwiązania używam: stacja dokująca na dwa dyski. Do stacjonarnego
    raczej wybrałbym wyłączniki, bo lubię mieć wszystko wewnątrz.
    https://www.morele.net/stacja-dokujaca-dla-dysku-twa
    rdego-i-tec-u3clonedock-1310646/

    --
    pozdro
    mahe

  • 8. Data: 2018-02-25 12:59:19
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 24 Feb 2018 21:00:43 +0000 (UTC), Budzik

    > - wyłączyc wyłączanie i niech pracuja 247

    Mam dyski (Seagate) pracujące w RAID 1, mają 266 włączeń, pracują 24/doba i
    80 000 h nieprzerwanej pracy (9 lat), przeżyły sporo burz, zaników prądu
    (bez UPS) i innych przepięć. Także ciągła praca im nie szkodzi z pewnością.
    :P

    Ale mnie w domu irytował hałas z HDD, dlatego chciałem mieć wyłączony --
    zderzyłem się z tym samym problemem. Dysk włączał się sam bez sensu.

    > - wyłączyć je jakos programowo i w razie potrzeby
    > włączac recznie (da sie?)

    Jest coś takiego jak HotSwap! http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm Ale
    jak hibernujesz, usypiasz lub restartujesz codziennie (albo częściej)
    kompa, to dysk po uruchomieniu znowu się rozkręca i pojawia w systemie --
    więc może nie być to sensownym rozwiązaniem.

    > - odłaczyc mechanicznie?

    Da się, i tak ostatecznie to załatwiłem -- pod warunkiem że to dyski SATA z
    hotswap na płycie głównej. Tutaj instrukcja jaką zastosowałem (skupiając
    się na wł./wył dysku, pomijając kontrolkę LED i naturalnie auto-backup):

    https://www.youtube.com/watch?v=BZnljKjJLvM

    > - kupic stacje dokujaca lub coś zewnetrznego?

    Jak załatwisz jak wyżej, nie ma sensu zewnętrzne kombinowanie. Taki
    przycisk możesz sobie przeciągnąć nawet na biurko czy ścianę -- ja
    ostatecznie zrobiłem w obudowie jak w filmie, bo korzystam z HDD bardzo
    rzadko -- obecnie w stacjonarce siedzą już trzy dyski SSD a HDD został na
    totalne śmieci.

    > - no chyba ze jest jakis sposób jak jednak znaleźć gówno,
    > ktore je włącza regularnie po kilka (?) razy dziennie?

    Mnie się nie udało. :/

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 9. Data: 2018-02-25 15:42:00
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sun, 25 Feb 2018 11:53:50 +0100, mahe wrote:

> [...]
    l-Protection/dp/B009XPCL6Y/ref=sr_1_4/131-9108794-04
    67051?ie=UTF8&qid=1519554840&sr=8-4&keywords=hard+dr

    Genialne te włączniki. Nie wiesz czy chińczyki już to podrobili i też u
    nich można nabyć?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 10. Data: 2018-02-25 16:39:25
    Od: mahe <m...@g...pl>

    W dniu 2018-02-25 o 15:42, Roman Tyczka pisze:

    > Genialne te włączniki. Nie wiesz czy chińczyki już to podrobili i też u
    > nich można nabyć?

    Nie mam pojęcia - też jestem ciekaw i chętnie odnotuję sobie w notesie
    tańsze wersje.

    --
    mahe