  • 1. Data: 2021-04-02 22:12:37
    Temat: Wodór to przyszłość? Elektryki to ślepa uliczka? Pudło!
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=xb3uryVUxSI
    Nie jestem jego fanem bo ma wkurzającą manierę ale w tym filmie prosto
    wytłumaczył czym się różni bateria od zbiornika z wodorem.

    Wychodzi na to że w przyszłości kiedy prąd będzie ze źródeł odnawialnych
    idealnym sposobem magazynowania energii z tych źródeł będzie WODÓR

    A żeby rozszerzyć zagadnienie...

    A jak w takim świetle wyglądałoby magazynowanie sprężonego powietrza?

    Dużo więcej strat niż przy elektrolizie wodoru?

    a może zrekompensują to koszty instalacji i napędów?

  • 2. Data: 2021-04-02 22:54:05
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Wychodzi na to że w przyszłości kiedy prąd będzie ze źródeł odnawialnych
    > idealnym sposobem magazynowania energii z tych źródeł będzie WODÓR
    nie jedynym. Od dawna działają elektrownie szczytowo pompowe i ich
    sprawność jest chyba w okolicach 75%, więc z logicznego punktu widzenia
    rozwiązanie jest. Ale jak zwykle - "ekologia" i zarządzanie paliwami,
    szczególnie u nas, są dalekie od logiki.

    ToMasz

  • 3. Data: 2021-04-02 23:12:06
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-04-02 o 22:54, ToMasz pisze:

> [...]
    > rozwiązanie jest.  Ale jak zwykle - "ekologia" i zarządzanie paliwami,
    > szczególnie u nas, są dalekie od logiki.

    Sprawność energetyczna może i jest 75%.
    Za to koszty wytworzenia 200% i dla tego jest ich tak niewiele.
    Mimo że teoretycznie mogły by uzupełniać wiatraki i elektrownie
    słoneczne.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2021-04-02 23:20:22
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 02.04.2021 o 22:54, ToMasz pisze:
> [...]
    > rozwiązanie jest.  Ale jak zwykle - "ekologia" i zarządzanie paliwami,
    > szczególnie u nas, są dalekie od logiki.

    Aha. Zawsze jak zgrzewkę wody albo mleka kupuję to jadę Twizy do sklepu
    na górkę by z górki baterię naładował :-)

  • 5. Data: 2021-04-03 10:25:45
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    I pewnie wychodzisz na ZERO ;-)

  • 6. Data: 2021-04-03 10:29:16
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    A co w takim kontekście z magazynowaniem sprężonego powietrza?

    Jeśli manipulacje z wodorem są tak stratne i ogromnie DROGIE to dlaczego
    nie gromadzić powietrza przy którym też są STRATY ale koszty o rząd
    wielkości mniejsze a technologia dostępna na wyciągnięcie ręki?

  • 7. Data: 2021-04-03 10:31:16
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-04-03 o 10:29, _Master_ pisze:

> [...]
    > nie gromadzić powietrza przy którym też są STRATY ale koszty o rząd
    > wielkości mniejsze a technologia dostępna na wyciągnięcie ręki?

    Sprężone powietrze ma mniejsza pojemność energetyczną od wodoru
    czy paliw płynnych. I może oddać moc tylko przez urządzenia mechaniczne.
    Eksperymentowali z tym w indiach ze dwadzieścia lat temu i nawet
    tam było to nie ekonomiczne.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2021-04-03 10:45:24
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu sobota-03-kwietnia-2021 o 10:31, RadoslawF pisze:
    > Sprężone powietrze ma mniejsza pojemność energetyczną od wodoru
    > czy paliw płynnych.

    Mniejszą też od baterii?

    I może oddać moc tylko przez urządzenia mechaniczne.
    To jakiś problem? Auto będzie bardziej SKOMPLIKOWANE I DROŻSZE?

    > Eksperymentowali z tym w indiach ze dwadzieścia lat temu i nawet
    > tam było to nie ekonomiczne.

    Sytuacja się zmieniła i mamy mieć ogromne ilości prądu z odnawialnych
    źródeł które trzeba ZMAGAZYNOWAĆ bo są dostępne nieregularnie.

    Chcę na siłę porównywać to z magazynowaniem wodoru które też wygląda na
    nieekonomiczne a urządzenia bardzo drogie.

    W dodatku instalacja wodorowa nie mieści się w małym miejskim aucie.

  • 9. Data: 2021-04-03 12:34:37
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-04-03 o 10:45, _Master_ pisze:

    > Mniejszą też od baterii?

    Nic nie ma mniejszej od baterii.
    Co nie oznacza że bateria maja właściwą.

    > I może oddać moc tylko przez urządzenia mechaniczne.
    > To jakiś problem? Auto będzie bardziej SKOMPLIKOWANE I DROŻSZE?

    Droższe, cięższe, głośniejsze i bardziej awaryjne.

    > Sytuacja się zmieniła i mamy mieć ogromne ilości prądu z odnawialnych
    > źródeł które trzeba ZMAGAZYNOWAĆ bo są dostępne nieregularnie.

    Dotacje są na prace nad źródłami a nie nad magazynami.

    > Chcę na siłę porównywać to z magazynowaniem wodoru które też wygląda na
    > nieekonomiczne a urządzenia bardzo drogie.
    >
    > W dodatku instalacja wodorowa nie mieści się w małym miejskim aucie.

    Mało kogo naprawdę interesują małe miejskie auta.
    Powiedział bym że poza nielicznymi fanatykami kupują je biedacy
    którzy muszą.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2021-04-03 13:47:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello _Master_,

    Saturday, April 3, 2021, 10:29:16 AM, you wrote:

> [...]
    > nie gromadzić powietrza przy którym też są STRATY ale koszty o rząd
    > wielkości mniejsze a technologia dostępna na wyciągnięcie ręki?

    A sprawność o rząd wielkości niższa.

    --
    Best regards,
    RoMan