  • 41. Data: 2010-08-15 15:53:25
    Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:2010081514370700@grush.one.pl...

    > Konkrety, proszę.

    Na przykład wspomniane zapisywanie na dyski twarde. Magnetyzm z fizyki plus
    zaawansowane algorytmy probabilistyczne. O mechanize nie wspomnę.

    > To świadczy tylko o spadku znaczenia studiów jako takich.
    > Niestety.

    > Ale nie rozumiem, skąd niby wyciągnąłeś wniosek o tym, że
    > wiedza o sprzęcie miałaby być dla najgłupszych. Wytłumacz
    > się, proszę.

    Tak można zrozumieć twoją opinię, że do poznania sprzętu wystarczą kursy.
    Spróbuj wytłumaczyć na kursie osobie bez podstaw dlaczego płyta do
    wielokrotnego zapisu potrzebuje do swojej pracy więcej energii. Ona
    chciałaby wiedzieć dlaczego jej laptop raz staje a innym razem nie.
    Oczywiście mogłaby się tego nauczyć na pamięć, ale sam wskazywałeś na
    przydatność podbudowy teoretycznej w takich sytuacjach. Na jakim przedmiocie
    na twojej uczelni wykłada się o zasadach zapisywania na nośnikach
    optycznych? To nie jest wiedza epizodyczna.

  • 42. Data: 2010-08-15 16:02:45
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 15.08.2010 17:38, MC pisze:
    > Ja ci wierzę. Przytoczyłem ten przykład tylko po to, żeby pokazać, ze
    > twoje argumenty w takim samym stopniu dotyczą sprzętu co oprogramowania.
    > Sprzęt też ma swoje podstawy teoretyczne, wiec z tego punktu widzenia
    > nie powinien być eliminowany.

    Ale skąd ta "eliminacja"? Na uczelniach nietechnicznych nie
    wykłada się ani podstaw programowania, ani podstaw elektro-
    niki. Więc o co chodzi z tą eliminacją?

    > Świetnie. To teraz zaprogramuj interfejs do SSD obchodzący te problemy.

    *Jakie* problemy?

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 43. Data: 2010-08-15 16:07:59
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Wcale nie taki bublowaty, bo ma swoje zalety.

    Ma, ale jakoś te zalety zostały przygniecione przez ogrom wad.

    > I wcale nie
    > *wszyscy* wiedzieli o tym, że ma on i swoje wady. Tutaj
    > właśnie była rola pasjonatów, którzy *zbadali* dane zagad-
    > nienie i opublikowali wyniki swoich badań. Bo chyba nie
    > wmówisz mi, że o tym, że RAMBUS jest be mówiono w szkołach
    > i na uczelniach?

    Rzecz w tym, że wydajność i inne parametry pamięci powinien potrafić ocenić
    każdy absolwent informatyki.

    > Świat jest już taki, że grupa wykształconych i poświęcają-
    > cych swój czas na rzecz rozwijania swojej wiedzy prowadzi
    > szeroką grupę nie znających się za dobrze na danej działce
    > wiedzy. I tak jest dobrze. Nie wszyscy muszą się znać na
    > wszystkim.

    To samo możesz powiedzieć o programowaniu, bazach danych i całej reszcie. A
    jednak nie uważasz ich obecności na uczelni za niepotrzebną.

    > Można tak programować. Ba, programuje się tak!

    Dopiero od pewnego poziomu.

    > Poza tym, znajomość działania prostego komputera przekłada
    > się wprost na znajomość działania komputera skomplikowanego,
    > a na pewno upraszcza poznanie tej kwestii.

    To dość wątpliwe w wypadku procesora wielowątkowego.

  • 44. Data: 2010-08-15 16:12:42
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Użytkownik Yakhub napisał:

    > ??? JEDNĄ godzinę? To jest program w sumie z 4 semestrów. I to każdy z
    > tematów właściwie zrobiony "po łebkach". Właściwie, każdy z tych punktów
    > potrafi wypełnić człowiekowi całe życie.

    TAK, jedną, może 2. Uzasadnienie w 2 ostatnich zdaniach poprzedniego
    mojego postu.

    > Optymistyczne założenie. :)

    Cóż, jeżeli nie jest prawdziwe, to może ich od razu zagnać do łopaty... :)

    W.P.

  • 45. Data: 2010-08-15 16:31:47
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Ale skąd ta "eliminacja"? Na uczelniach nietechnicznych nie
    > wykłada się ani podstaw programowania, ani podstaw elektro-
    > niki. Więc o co chodzi z tą eliminacją?

    Mnie chodzi o specjalności programistyczne. Do humanistów nie wybieram się z
    kagankiem oświaty.

    > *Jakie* problemy?

    No właśnie. Łatwo twierdzić, że sprzęt to taka prościocha na poziomie w sam
    raz na kursy. Problem jest poważny, bo typowy SSD raz zapisuje szybko a
    innym razem dużo wolniej bez wyraźnej przyczyny.

  • 46. Data: 2010-08-15 16:58:23
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    > Tak samo jak niewielu jest potrzebne programowanie żeby ograniczyć się do
    > typowego przeciwstawienia sprzęt-oprogramowanie. Czy programując umiałbyś
    > skorzystać z przyspieszenia które daje NCQ nie wiedząc co to jest i jak się do
    > niego od strony programowej dobrać? Liczysz, że wszystko załatwi ci system?

    Program nie ma dostępu do tej warstwy systemu. Chyba jedynie sterowniki mają do
    niej dostęp.

  • 47. Data: 2010-08-15 17:15:51
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 15.08.2010 18:31, MC pisze:

    > Mnie chodzi o specjalności programistyczne. Do humanistów nie wybieram
    > się z kagankiem oświaty.

    Nie ma takiego czegoś w sumie jak "specjalność programi-
    styczna". Informatyka ogóle ma niewiele w sumie wspólnego
    z programowaniem, choć są kierunki, na których jest większy
    nacisk położony na programowanie. Ale z kolei koderowi
    nie jest potrzebna *dokładna* znajomość sprzętu (a algo-
    rytmikowi czy sieciowcowi tym bardziej). Wystarczy im
    ogólna znajomość architektury komputerów i to na studiach
    informatycznych (przynajmniej na Politechnice Śląskiej)
    *jest*.

    > No właśnie. Łatwo twierdzić, że sprzęt to taka prościocha na poziomie w
    > sam raz na kursy. Problem jest poważny, bo typowy SSD raz zapisuje
    > szybko a innym razem dużo wolniej bez wyraźnej przyczyny.

    Bez wyraźnej przyczyny? Żartujesz? Przyczyna jest wyraźna
    i wynika ze sposobu działania pamięci Flash EEPROM. I tu
    masz świetny przykład, że znajomość podstaw pozwala wysnuć
    wnioski w stosunku do konkretnych zastosowań. Wystarczy
    bowiem znać rodzaje pamięci ROM i RAM oraz ich cechy, by
    wpaść na to, dlaczego nośnik SSD zachowuje się w taki, a
    nie inny sposób przy zapisie.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 48. Data: 2010-08-15 17:16:44
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > Program nie ma dostępu do tej warstwy systemu. Chyba jedynie sterowniki
    > mają do niej dostęp.

    Zgadza się. To nie znaczy, ze sterownika nie można przestawić w jakiś
    bardziej korzystny tryb lub wręcz napisać z uwzględnieniem tej możliwości.

  • 49. Data: 2010-08-15 17:19:46
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Tak zwama "informatyka stosowana" na bardzo średniej uczelni. 3 lata temu.

    > To akurat nie jest problemem - ten temat się nie zdezaktualizował.

    Sam temat pewnie, że nie, ale po co komuś, kto tworzy zaawansowane bazy
    danych, programuje w językach wysokiego poziomu, czy pisze nawet prostą
    stronę w HTML-u, wiedzieć co to przerzutnik czy tranzystor?

    > Racja. Generalnie, edukacja techniczna u nas kuleje potwornie. Dodajmy
    > jeszcze, że dzisiejszy technik informatyk nie będzie wiedział, co to jest
    > pętla FOR, a dzisiejszy inżynier będzie na poziomie dawnego technika.

    Czy tak jest na wszystkich kierunkach technicznych, czy tylko
    informatycznych?

  • 50. Data: 2010-08-15 17:20:21
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 15.08.2010 17:29, MC pisze:
> [...]
    > umiałbyś skorzystać z przyspieszenia które daje NCQ nie wiedząc co to
    > jest i jak się do niego od strony programowej dobrać? Liczysz, że

    To akurat *musi* załatwić system. Akurat NCQ jest właśnie
    techniką uniezależniającą programistę od znajomości archi-
    tektury sprzętu...

    Nie da się pisać programów "pod NCQ".

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |