  • 61. Data: 2010-08-16 15:02:55
    Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:2010081517154700@grush.one.pl...

    > Nie ma takiego czegoś w sumie jak "specjalność programi-
    > styczna". Informatyka ogóle ma niewiele w sumie wspólnego
    > z programowaniem, choć są kierunki, na których jest większy
    > nacisk położony na programowanie. Ale z kolei koderowi
    > nie jest potrzebna *dokładna* znajomość sprzętu (a algo-
    > rytmikowi czy sieciowcowi tym bardziej). Wystarczy im

    Zależy co koduje.

    > ogólna znajomość architektury komputerów i to na studiach
    > informatycznych (przynajmniej na Politechnice Śląskiej)
    > *jest*.

    No to super.

    > Bez wyraźnej przyczyny? Żartujesz? Przyczyna jest wyraźna
    > i wynika ze sposobu działania pamięci Flash EEPROM. I tu
    > masz świetny przykład, że znajomość podstaw pozwala wysnuć
    > wnioski w stosunku do konkretnych zastosowań. Wystarczy
    > bowiem znać rodzaje pamięci ROM i RAM oraz ich cechy, by
    > wpaść na to, dlaczego nośnik SSD zachowuje się w taki, a
    > nie inny sposób przy zapisie.

    Sposób działania pamięci to tylko połowa prawdy. I to nawet "mniejsza
    połowa".

  • 62. Data: 2010-08-16 16:13:50
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    "MC" <m...@g...pl> wrote in message news:i46up5$ehk$1@node2.news.atman.pl...
    > Czy waszym zdaniem na wyższych uczelniach powinny był zajęcia poświęcone
    > sprzętowi komputerowemu? Na jakim poziomie?

    Nie.
    Nie powinno być.

    99% społeczeństwa komputera używa - a nie buduje / składa / naprawia.

    Za analogię weź samochód.

    99% użytkowników po prostu jeździ - nie tworze / naprawia.

    Owszem, kiedyś na kursie teoretycznym była omawiana budowa i
    zasada działania silnika itd... ale to zamierzchłe dzieje.

    Obecnie ? Nie. Nikt od użytkownika samochodu nie wymaga
    znajomości "sprzętu" - części / podzespołów.

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 63. Data: 2010-08-16 16:31:20
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-08-16 18:13, Użytkownik Aleksander napisał:

> [...]
    >
    > Obecnie ? Nie. Nikt od użytkownika samochodu nie wymaga
    > znajomości "sprzętu" - części / podzespołów.

    Właściciel/użytkownik ma wiedzieć gdzie wlać i jakie
    płyny eksploatacyjne. I to wszystko co musi wiedzieć.

    Pozdrawiam

  • 64. Data: 2010-08-16 16:52:10
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 16.08.2010 18:31, RadoslawF pisze:
    > Właściciel/użytkownik ma wiedzieć gdzie wlać i jakie
    > płyny eksploatacyjne. I to wszystko co musi wiedzieć.

    Aczkolwiek tu się przyda jedna uwaga. Mianowicie stopień
    łatwości używania komputerów i ilość wiedzy potrzebnych do
    utrzymania ich w dobrym stanie jest mniej więcej taki, jak
    w motoryzacji w epoce Forda T. Tak, jak kiedyś automobilista
    musiał wiedzieć jak nastawiać stopień wzbogacenia mieszanki
    czy kąt wyprzedzenia zapłonu i które kable lub paski trzeba
    co chwilę sprawdzać i wymieniać w razie zużycia, tak dzisiaj
    użytkownik komputera wciąż musi wiedzieć trochę o aktuali-
    zacji oprogramowania, ustawianiu zapory sieciowej, defragmen-
    tacji dysków i tak dalej. Jeszcze 10-20 lat i pewnie przesta-
    nie być to potrzebne -- ale do tego czasu trzeba pamiętać,
    że wszelkiego rodzaju kursy czy przedmioty dotyczące technik
    informatycznych muszą niestety być nieco zawalone teorią i
    informacjami praktycznymi z podstaw obsługi komputera (na
    poziomie zawodowym i pomaturalnym bardziej w kierunku prak-
    tyki, na poziomie wyższym -- bardziej na poziomie teorii,
    przyczyn i skutków).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 65. Data: 2010-08-16 17:24:03
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 15.08.2010 17:53, MC pisze:
    > Na przykład wspomniane zapisywanie na dyski twarde. Magnetyzm z fizyki
    > plus zaawansowane algorytmy probabilistyczne. O mechanize nie wspomnę.

    Ale to *fizyka* właśnie. Podstawy tych zagadnień powinny być
    na *fizyce* prezentowane, a nie na jakimś osobnym "przedmiocie
    o sprzęcie komputerowym".

    > Tak można zrozumieć twoją opinię, że do poznania sprzętu wystarczą
    > kursy. Spróbuj wytłumaczyć na kursie osobie bez podstaw dlaczego płyta

    Do poznania sprzętu na poziomie praktycznym *wystarczą*
    kursy. Po co wyższe wykształcenie do tego?

    > do wielokrotnego zapisu potrzebuje do swojej pracy więcej energii. Ona

    To są trzy zdania w zasadzie. Osoba użytkująca komputer
    (a nie elektronik!) nie musi dokładnie znać zasad zjawiska
    fizycznego stojącego za danym procesem.

    > chciałaby wiedzieć dlaczego jej laptop raz staje a innym razem nie.

    Staje? W jakim sensie?

    > przydatność podbudowy teoretycznej w takich sytuacjach. Na jakim
    > przedmiocie na twojej uczelni wykłada się o zasadach zapisywania na
    > nośnikach optycznych? To nie jest wiedza epizodyczna.

    Na fizyce. Oczywiście nie wspomina się przy tym, że dotyczy
    to dysków optycznych, ale znając podstawy można poszukać
    sobie samemu dokładnego wyjaśnienia w książkach.

    Poza tym komu do diaska są potrzebne dokładne informacje
    o sposobie zapisywania danych na dyskach optycznych? Nawet
    ja tego nie pamiętam -- jakby mi to było potrzebne kiedykol-
    wiek, to bym znalazł w książce.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 66. Data: 2010-08-16 17:25:05
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 16.08.2010 16:53, MC pisze:

    > To chyba jakiś program minimum. Nie musi, często nie załatwia, a czasem
    > (np w wypadku kilku opcji) nawet nie może załatwić.

    Rzucasz ogólnikami. Wyjaśnij proszę jak niby można napisać
    program, żeby *skorzystał* z obecności NCQ.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 67. Data: 2010-08-16 18:40:24
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Rzecz w tym, że wydajność i inne parametry pamięci powinien potrafić
    > ocenić każdy absolwent informatyki.

    LOL. Powiem Ci co dowiedziałem się na pierwszym wykładzie z systemów
    operacyjnych, na I semestrze informatyki. Otów prowadzący wygłosił taki
    monolog:

    Wielu z was źle wybrało kierunek studiów, gdyż informatyka to nie jest
    nauka o komputerach, tak samo jak i astronomia to nie jest nauka o
    teleskopach.

    > To samo możesz powiedzieć o programowaniu, bazach danych i całej
    > reszcie. A jednak nie uważasz ich obecności na uczelni za niepotrzebną.

    Bo informatyka tak się głupio składa to nauka o przetwarzaniu
    informacji, a nie nt. budowy komputerów. Nie zmienia to faktu, że na
    informatyce, elektroniki jest kilka semestrów: podstawy elektroniki,
    architektura komp., elektronika cyfrowa, przetwarzanie sygnałów,
    mikrokontrolery i zapewne kilka innych o których teraz zapomniałem. Tak więc
    jak student chce, to nauczy się podstaw dot. funkcjonowania sprzętu dość
    dobrze.

    A co klienta interesuje czy aplikacja jest pisana obiektowo, czy
    proceduralnie? Ważne aby działała niezawodnie. A jedno na drugie nie ma
    wcale bezpośredniego przełożenia. Obiekty, wyjątki wymyślono po to aby
    ułatwić życie programiście, co stało się niezbędne w momencie gdy ze względu
    na stopień skomplikowania, oprogramowanie zaczęły tworzyć zespoły ludzi, a
    nie pojedyńcze osoby. Programowanie obiektowe, obsługa wyjątków ma wiele
    zalet, ale to nie znaczy, że decyduje o jakości oprogramowania.

    > To dość wątpliwe w wypadku procesora wielowątkowego.

    A cóż to jest procesor wielowątkowy? Tak naprawdę to można to
    rozpatrywać (a nawet trzeba) jako kilka procesorów posiadających wspólną
    magistralę i pamięć (i to też dopiero od pewnego poziomu). Co nie jest
    niczym niezwykłym i znane było bardzo dawno. Pojęcie wątku, zadania, procesu
    zaczyna istnieć dopiero na poziomie systemu operacyjnego, gdyż są to
    struktury logiczne, a nie jakieś twory sprzętowe.

  • 68. Data: 2010-08-16 18:54:36
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Yakhub" <y...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Racja. Generalnie, edukacja techniczna u nas kuleje potwornie. Dodajmy
    > jeszcze, że dzisiejszy technik informatyk nie będzie wiedział, co to jest
    > pętla FOR, a dzisiejszy inżynier będzie na poziomie dawnego technika.

    Jeśli chodzi o program to wszystko jest, inną sprawą jest poziom
    realizacji tego w praktyce. Chociaż ja mówię, że jak ktoś się chce nauczyć,
    to się nauczy. Po prostu trzeba przy zatrudnianiu patrzeć czy kandydat do
    pracy ma na świadectwie średnią 3,1, czy też np. 4,5.

    Inną sprawą jest, że pracodawcy na ogół myślą, że kandydat po studiach
    jest lepszy, niż technik informatyk, całkowicie nie patrząc na programy
    kształcenia. I później okazuje się, że informatyk po studiach mający
    kwalifikacje do tego aby tworzyć oprogramowanie, czy projektować sieci
    komputerowe, bazy danych itp. pracuje w biurze i rozwiązuje problemy typu:
    tabelka w wordzie, zakleszczony papier, czy konfiguracja windowsów,
    natomiast technik informatyk mający o wiele lepsze kwalifikacje do tego typu
    czynności szuka pracy na budowie. Wystarczy popatrzeć np. ile godzin nt.
    administracji systemami windows, czy aplikacji biurowych jest na studiach, a
    ile na kierunku technik informatyk i dojdziemy do wniosku, że technik
    informatyk dużo lepiej sprawdzi się na takim stanowisku. Ale tu znowu
    zachodzi warunek wglądu w świadectwo, aby się przekonać, że osoba taka się
    czegoś nauczyła, a nie tylko przebrnęła przez szkołę metodą ZZZ.

  • 69. Data: 2010-08-16 19:11:50
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości

    > No, ok rozumiem, że szkoła średnia ich takimi stworzyła, ale czy, jak taki
    > delikwent skoczy politechnikę to będzie wiedział czym się różni pierwsze
    > prawo Kirchoffa, do drugiego, czy nadal to będzie dla niego wiedza
    > tajemna?

    I to jest właśnie problem polskiej szkoły, że wtłacza się wiele teorii,
    w postaci suchych regułek, które są zapominane po miesiącu, co zresztą jest
    naturalne.
    Co mi po regułce i pamiętaniu które prawo Kirchoffa dotyczy prądu, a
    które napięcia (bo inaczej pała) jak nie będę potrafił ich w praktyce
    zastosować. Tego nie wystarczy wkuć, tylko trzeba zrozumieć praktyczne
    następstwa i zastosowania. Po cholerę z namaszczeniem "wmusza" się w uczniów
    regółkę prawa Ohma, która zresztą jest dość lakoniczna, jeśli nie wytłumaczy
    się uczniowi zależności pomiędzy napięciem, natężeniem, a rezystancją. To
    trzeba poczuć, a nie wkuć regułki, które nie będzie się potrafiło w praktyce
    zastosować.

  • 70. Data: 2010-08-16 19:33:12
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 16.08.2010 17:02, MC pisze:

    > Zależy co koduje.

    Owszem. Ale programiści systemowi to tak nieliczna elita, że
    można raczej uogólnić, że większości nie jest to potrzebne.

    > Sposób działania pamięci to tylko połowa prawdy. I to nawet "mniejsza
    > połowa".

    Konkrety. Bo właśnie ze sposobu działania pamięci wynika
    problem. Reszta to tylko efekt różnych sposobów obchodzenia
    tego kłopotu.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./