  • 1. Data: 2020-02-12 18:51:44
    Temat: Ziemia obiecana
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Taki tytuł ma film Wajdy, którego akcja dzieje się wokół fabryk
    włókienniczych w Łodzi.
    Reżyser nie pokazał pracy dzieci, choć pewnie i w "Kongresówce" je
    zatrudniano.

    Można za to zobaczyć jak to wtedy wyglądało w Karolinie Półn. za oceanem.
    Typowe prace wykonywane przez dzieci w przędzalni (podano zarobki dzieci
    i dorosłych)
    https://sites.google.com/site/childlabornctextilemil
    ls/Home/day-in-the-life-of-a-mill-child/childrensjob
    Rozkład dnia (początek 5 rano).

    --
    WM

  • 2. Data: 2020-02-12 20:44:49
    Od: 4...@g...com

    Jak nie pokazał jak pokazał. Chociażby wtedy jak Bucholz walił w kalendarz dzieci coś
    robiły w korytarzu. Córka operatora maszyny parowej, ta co jej fabrtykant sim locka
    zdjal, według dzisiejszych przepisów była by dzieckiem.

  • 3. Data: 2020-02-12 21:17:06
    Temat: Re: Ziemia obiecana
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >dzieci i dorosłych)
    >https://sites.google.com/site/childlabornctextilemi
    lls/Home/day-in-the-life-of-a-mill-child/childrensjo
    bs
    >Rozkład dnia (początek 5 rano).
    >https://sites.google.com/site/childlabornctextilemi
    lls/Home/day-in-the-life-of-a-mill-child

    https://www.focus.pl/artykul/mali-niewolnicy

    ale spojrz na calosc. Oprocz wyzysku, byly jeszcze ... normalia:
    -kto nie pracuje, ten nie je, bo nie ma za co.
    -kto nie pracuje, ten kradnie,
    -a co ma robic, skoro szkola platna ?

    takie czasy. W krajach o ugruntowanym "wyzysku" - nikogo nie dziwilo.

    J.

    --
    WM

  • 4. Data: 2020-02-12 21:55:37
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Przeglądam często muzealne strony i stąd trafiłem na tego fotografa.
    Lewis Hine dokumentował pracę dzieci a potem walczył o zakaz ich
    zatrudniania.

    Ten chłopak z jego fotografii pracował w kopalni.
    https://clampart.com/2013/02/young-miner/hine-young-
    miner/
    Sądząc po bacie, pewnie poganiał jakiegoś Łyska z pokładu Idy.

    WM

  • 5. Data: 2020-02-13 14:15:29
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-12 o 21:55, WM pisze:
> [...]
    miner/
    > Sądząc po bacie, pewnie poganiał jakiegoś Łyska z pokładu Idy.

    Tak opuszczano konie w szybie windy kopalnianej.
    https://i.skyrock.net/5136/40685136/pics/2081338519_
    1_3_yecJ1VTE.jpg

    Winda kopalniana z napędem konnym.
    https://images.theconversation.com/files/228186/orig
    inal/file-20180718-142423-188qw42.png

    WM

  • 6. Data: 2020-02-14 05:08:06
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 13.02.2020 o 14:15, WM pisze:
    > Tak opuszczano konie w szybie windy kopalnianej.
    > https://i.skyrock.net/5136/40685136/pics/2081338519_
    1_3_yecJ1VTE.jpg
    i przyszedł rok 1956, gdzie w PL w ramach humanizacji pracy wycofano
    konie z kopalń. Od tego czasu wozy pchali ludzie.
    Jacek

  • 7. Data: 2020-02-14 17:26:54
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-14 o 05:08, Jacek pisze:
    1_3_yecJ1VTE.jpg
    > i przyszedł rok 1956, gdzie w PL w ramach humanizacji pracy wycofano
    > konie z kopalń. Od tego czasu wozy pchali ludzie.
    > Jacek

    W Anglii były trudne do zmechanizowania kopalnie, gdzie jeszcze w 1984
    roku pracowało 55 koni.
    Ostatniego brytyjskiego konia wycofano z kopalni węgla "Robbie" w 1999.
    https://www.wikiwand.com/en/Pit_pony

    WM