  • 11. Data: 2018-03-12 22:04:13
    Temat: Re: Zmniejszenie mocy PC
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/12/2018 9:49 PM, Tomasz Stiller wrote:
    > Asrock H110TM-ITX, zasilanie 19V
    > http://allegro.pl/asrock-h110tm-itx-r2-0-h110-dualdd
    r4-2133-sata3-
    > i7035483719.html
    > U mnie z prockiem G4600, 16GB RAM, SSD m.2 na przejściówce w idle pobiera
    > mniej niż 12W. Poniżej 600mA z zasilacza 19V.
    > Określ budżet, pomożemy

    Zakładam ze nie chcę wydać >200zł <300zł na taki eksperyment bo wchodze
    wtedy w zakres płyt z procesorami Intela N które sa energooszczedne i
    dośc szybkie. Na razie więc rozglądam się co można ze staroci.

    Płyta którą proponujesz jest w zakresie cenowym w którym moge mieć kilka
    innych wariantów o podobnej mocy, często od razu z CPU.

    To raczej zabawa, prawdopodobnie na koniec kupię porządną płyte
    energooszczedną jakie padły w tym i sasiednim watku a nie bedę bawil się
    w odkręcanie starych CPU.

  • 12. Data: 2018-03-12 22:11:53
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/12/2018 9:49 PM, Tomasz Stiller wrote:
    > H110TM

    Tak na marginesie: czy H110 to będzie najgorszy (najoszczędniejszy)
    chipset na rynku pod ten cpu? 6W na sam chipset to nie jest dużo. A może
    patrze na złych chipset i to M ma znaczenie? Intel nie przyznaje się do
    H110TM ani H110M.

    > U mnie z prockiem G4600, 16GB RAM, SSD m.2 na przejściówce w idle pobiera
    > mniej niż 12W. Poniżej 600mA z zasilacza 19V.

    Czyli że CPU pobiera w idle mniej niż 4W :) ?

    Z tym H110 jest taka sprawa że jest troche płyt w cenie niewiele
    większej niż 100zł. Zakładając że mam w domu wolnego G4400 to byłby
    interesujący eksperyment. Mam jednak ciągle wrazenie że H110 to
    niekoniecznie to samo co na Twojej płycie.

  • 13. Data: 2018-03-12 22:52:08
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Mon, 12 Mar 2018 22:11:53 +0100, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > chipset na rynku pod ten cpu? 6W na sam chipset to nie jest dużo. A może
    > patrze na złych chipset i to M ma znaczenie? Intel nie przyznaje się do

    Mylisz oznaczenie płyty głównej/symbol producenta z oznaczeniem chipsetu.
    Ta płyta jest właśnie na H110 czyli tym najtańszym z możliwych.

    Pamiętaj, że obecne chipsety należy traktować jak mostki południowe w
    starej nomenklaturze (tej z architektury Core2 np), bo wszystko to za co
    był odpowiedzialny mostek północny znajduje się od dawna w procesorze.

    > Czyli że CPU pobiera w idle mniej niż 4W :) ?

    Trudno tak na prawdę powiedzieć jak rozkłada się budżet mocy w tym
    zestawie, ale na pewno chipset nie ciągnie deklarowanych przez producenta
    maksymalnych 6W. Jego radiator jest ledwie letni. Jak bym miał strzelać,
    to raczej poniżej 1W w idle. Gro na pewno zjada procesor.

> [...]
    > interesujący eksperyment. Mam jednak ciągle wrazenie że H110 to
    > niekoniecznie to samo co na Twojej płycie.

    Patrz wyżej. Tylko nie zapomnij o jednym fakcie. Ty planujesz płytę ze
    zwykłym zasilaczem. Te zasilacze, szczególnie tanie i wystarowane małym
    obciążeniem mają bardzo nędzne sprawności. Rzędu poniżej 60% przy 10-20W
    mocy oddawanej.

    Ja natomiast proponuję Ci rozwiązanie, które po pierwsze da Ci
    możliwość dobrana bardzo sprawnego jedno napięciowego zasilacza (19V).
    Bardzo to znaczy grubo powyżej 90% przy Twoim typowym obciążeniu. W
    chwili jak to piszę, z mojego zasilacza 19V zasilane są trzy komputery:
    router z wspomnianym wcześniej N3160, serwer z celeronem G4560 i mój
    komputer z celeronem G4600. Do tej switch 8 portowy. Całość wciąga z sieci
    36W :)

    Tomek

  • 14. Data: 2018-03-12 22:55:49
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Mon, 12 Mar 2018 22:04:13 +0100, Sebastian Biały wrote:

    > Zakładam ze nie chcę wydać >200zł <300zł na taki eksperyment bo wchodze
    > wtedy w zakres płyt z procesorami Intela N które sa energooszczedne i
    > dośc szybkie. Na razie więc rozglądam się co można ze staroci.

    O jakich to procesorach N mówisz? O Takim N3160 w którym wspomniałem?
    Przecież to nie jest nic innego, jak odgrzewany kilka razy Atom. Te
    rdzenie nie mają wiele wspólnego z wydajnością :)

    > Płyta którą proponujesz jest w zakresie cenowym w którym moge mieć kilka
    > innych wariantów o podobnej mocy, często od razu z CPU.

    Obawiam się, że nie kupisz żadnego zestawu o takiej wydajności i takim
    poborze mocy w tej cenie :) No chyba, że pomylisz się o kilkadziesiąt W i
    zestaw będzie wciągał 30W w idle. Wierz mi, przerabiałem to jakiś czas
    temu.

    > To raczej zabawa, prawdopodobnie na koniec kupię porządną płyte
    > energooszczedną jakie padły w tym i sasiednim watku a nie bedę bawil się
    > w odkręcanie starych CPU.

    No to się nie baw, tylko kup sprawdzone rozwiązanie od razu. U mnie to
    jest już któraś generacja sprzętu kupowana z nastawieniem na zużycie
    energii. Doszedłem już do takiego poziomu, że monitor pobiera mi więcej
    energii niż trzy kompy ze switchem razem wzięte :)

    Tomek

  • 15. Data: 2018-03-12 22:58:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/12/2018 10:52 PM, Tomasz Stiller wrote:
> [...]
    > zwykłym zasilaczem. Te zasilacze, szczególnie tanie i wystarowane małym
    > obciążeniem mają bardzo nędzne sprawności. Rzędu poniżej 60% przy 10-20W

    Mam zasilacz 120W. Zakladam że będzie miał wyższa sprawnośc niż
    przeciętny 400W.

    Na internetach widze H110 + G4400 ktore biorą 15W w idle od strony 230V
    na zwykłym zasilaczu atx. To *zastanawiająco* dobrze.

    > Ja natomiast proponuję Ci rozwiązanie, które po pierwsze da Ci
    > możliwość dobrana bardzo sprawnego jedno napięciowego zasilacza (19V).

    Który potem trzeba przetworzyć na kilka innych napięć na płycie :D

> [...]
    > router z wspomnianym wcześniej N3160, serwer z celeronem G4560 i mój
    > komputer z celeronem G4600. Do tej switch 8 portowy. Całość wciąga z sieci

    Też mam taką konfigurację, tzn jeden zasilacz zasilający kilka urządzeń
    sieciowych. Ale prawde mówiąc dostepne sa zasilacze ATX z gniazdkiem DC
    więc cieżko mi usprawiedliwić 350zł na płytę z tym bajerem kiedy mogę
    miec plyte normalną za 100zł i dodatkowy zasilacz DC *jeśli* będzie
    potrzeba. Jak strace 3W na przetwarzaniu to nie będe z tego powodu aż
    tak płakał.

    Dzięki za informacje o H110, dało mi to dużo do myślenia, na razie to
    najlepsza opcja (gdyby tylko pamięci DDR4 były tańsze :/).

  • 16. Data: 2018-03-12 23:12:29
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Mon, 12 Mar 2018 22:58:02 +0100, Sebastian Biały wrote:

    > Mam zasilacz 120W. Zakladam że będzie miał wyższa sprawnośc niż
    > przeciętny 400W.

    Myślę, że robisz błędne założenie. Standardowe zasilacze ATX
    mają taką nędzną sprawność właśnie ze względu na to, że muszą produkować
    całkiem niepotrzebnie bardzo dużo różnych napięć. Każda sekcja wprowadza
    własne straty. Na dodatek sprawniejsze zasilacze są po prostu droższe w
    budowie.

    > Na internetach widze H110 + G4400 ktore biorą 15W w idle od strony 230V
    > na zwykłym zasilaczu atx. To *zastanawiająco* dobrze.

    To jest na tyle dobrze, że śmierdzi błedem pomiaru. Trzeba by to
    zweryfikować :)

    > Który potem trzeba przetworzyć na kilka innych napięć na płycie :D

    I tak trzeba i tak trzeba. Żaden z komponenetów na płycie nie jest
    zasilany bezpośrednio z któregokolwiek napięcia podawanego przez zasilacz
    ATX. Zazwyczaj wszystko jest konwertowane z 12V, a w tym przypadku z 19V.

    > Też mam taką konfigurację, tzn jeden zasilacz zasilający kilka urządzeń
    > sieciowych. Ale prawde mówiąc dostepne sa zasilacze ATX z gniazdkiem DC
    (..)

    Są, ale same wprowadzają kolejny etap konwersji więc i dodatkowe
    niepotrzebne straty. Na dodatek zwykłe płyty po prostu nie są projektowane
    z myślą o maksymalnej oszczędności energii. Płyty zasilane z 12/19V
    czerpią pełną gębą z doświadczeń przy projektowaniu laptopów.

    Tomek

  • 17. Data: 2018-03-13 09:28:47
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 12.03.2018 o 20:14, Sebastian Biały pisze:

    > Wręcz przeciwnie, tu mnie kasuje elektrownia.

    > Z punktu widzenia elektronicznego przeprowadzenie stosownych pomiarów
    > jest bardzo trudne. Trzeba monitorować kilka(naście) pradow i napięc
    > jednocześnie. Przy kilku W widoczną różnicę może powodować szyna 5V. A
    > wyniki sa nic nie warte (nie obchodzi mnie jaką sprawność ma zasilacz i
    > ile mocy naprawdę ciagnie cpu, obchodzi mnie ile kasuje mnie elektrownia).
    oki. gdzieś to pisałeś chyba, ale nie umiem znaleźć. dlaczego nie
    bierzesz pod uwagę laptopów? (płyt głównych z laptopa)

    ToMasz

  • 18. Data: 2018-03-13 22:25:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/13/2018 9:28 AM, ToMasz wrote:
    > oki. gdzieś to pisałeś chyba, ale nie umiem znaleźć. dlaczego nie
    > bierzesz pod uwagę laptopów? (płyt głównych z laptopa)

    a) brak portów sata (wymagam 3 sztuki minimum)
    b) dziwaczne zasilanie (np. czasem nie wstanie bez emulacji obecności
    baterii)
    c) dziwny kształt, wymaga tygodnia rzeźby żeby umieścić to w obudowie i
    sztukowania masy kabli
    d) czasem nie wstanie bez peryferiów jak matryca czy touchpad
    e) pewnie kilka innych

  • 19. Data: 2018-03-13 22:37:50
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 13.03.2018 o 22:25, Sebastian Biały pisze:

    > a) brak portów sata (wymagam 3 sztuki minimum)
    mam laptopa z 2 dyskami w środku. czyli mamy dwa sata i cdrom. czy
    zamiast cdromu można wstawić dysk sata?
    > b) dziwaczne zasilanie (np. czasem nie wstanie bez emulacji obecności
    > baterii)
    to fakt. ale będący mikroskopinym problemem. bo jak chcesz miec
    energooszczędnie, to wywal orygialny zasilacz i podepnij napięcie w
    miejsce baterii.
    > c) dziwny kształt, wymaga tygodnia rzeźby żeby umieścić to w obudowie i
    > sztukowania masy kabli
    eee tam. jak chcesz mieć tanio, to zrobisz.
    > d) czasem nie wstanie bez peryferiów jak matryca czy touchpad
    znowu masz racje, ale czy to ma znaczenie?

    Ja tak zagaduje z tym laptopem, bo stał mi taki porzez ponad rok, w roli
    zaawansowanego routera. ekran oderwany, w d15 wetknięta wtyczka z jedną
    zworką. klawiatury i gładzika jedynie nie usunąłem, bo niby po co?
    mniejszy już nie bedzie. W okolice procesora przykleiłem wielki kawał
    aluminium, a całość przykręciłem do blachy, większej nawet niż sam
    laptop. taki radiator wystarczył do chłodzenia całości. procka nie
    zwalniałem

    reasumujac, jeśli zamiast cdromu da sie podłączyć hdd - masz problem z
    głowy. jeśli nie - to szukaj dalej

    ToMasz

    ToMasz

  • 20. Data: 2018-03-13 22:45:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/13/2018 10:37 PM, ToMasz wrote:
    > Ja tak zagaduje z tym laptopem, bo stał mi taki porzez ponad rok, w roli
    > zaawansowanego routera.

    W tym celu używałem termian HP na atomie. ~12W i kosztowal mniej niż
    przyzwoitośc nakazuje. Obecnie mam 2W router oparty o ARMa.

    Natomiast ja potrzebuje osobno NAS + kilka innych nietypowych fukncji
    (że wymienie choćby SDR czy enkoding filmów). Czyli nie router. NAS. A
    że bootuje rózne rzeczy z PXE to okazuje sie ze prędkosc sieci ma
    znaczenie i o to cały czas w tym i sasiednim wątku rozchodzi się o ten
    gigabit, żeby był.

> [...]
    > aluminium, a całość przykręciłem do blachy, większej nawet niż sam
    > laptop. taki radiator wystarczył do chłodzenia całości. procka nie

    Czyli straciłem 5h na zabawę czyli wole zapłacić 300zl na gotowca do
    wsadzenia w ATX :D

    > reasumujac, jeśli zamiast cdromu da sie podłączyć hdd - masz problem z
    > głowy. jeśli nie - to szukaj dalej

    Za mało. Potrzebuje *3* porty SATA i zastanawiam się nad 4-tym.