  • 11. Data: 2014-07-08 17:32:00
    Temat: Re: "Znaki Specjalne" w SMS
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    Trybun <I...@j...com> wrote:
    > Kolejny mądry mądrością Wiki. I nie to mnie przeraża, ale
    > bezgraniczne dawanie wiary propagandowym bzdurom jakie tam są
    > wypisywane. Pomyśl logicznie - co ma jedna kreska przy literze że
    > aż tak zmienia charakter znaku, że obcina o połowę wartość?

    Co ma jedna kreska przy literze? Bardzo duzo.

    Otoz standard ASCII, pochodzacy z 1963 roku, uwzglednial to co sie wtedy
    dzialo - m.in. to, ze liczyli sie tylko anglojezyczni. Wystarczylo 127
    liczb, by ponumerowac nimi wszystkie mozliwe znaki (i jeszcze pare
    zostalo). 127 liczb mozna zakodowac binarnie w 7 bitach.

    Pare dekad pozniej powstaje standard GSM (w 1990 roku). Ma to byc
    transmisja glosu, a jako ciekawostke dodano mozliwosc przeslania... nie,
    wcale nie znakow, tylko bitow: dokladnie 1120 bitow (w kanale kontrolnym,
    a nie danych, ale to mniej wazne). Owczesnie oznaczalo to 160 znakow
    ASCII.

    Mniej wiecej w tym samym czasie powstaje dziwaczny standard Unicode,
    ktory pozwala zapisac rozne znaki (np. klingonskie). Jest ich jednak
    znacznie wiecej niz 127, i w najczesciej stosowanym kodowaniu na jeden
    ZNAK poswieca sie 16 bitow, czyli ponad 2× wiecej niz w kodowaniu ASCII.
    Standard dziwaczny, bo komu potrzebne jakies litery spoza lacinskich...

    Standard GSM sie nie zmienia - gdyby sie zmienil, to stare telefony nie
    bylyby w stanie odbierac/wysylac SMSow (a zapewne i w ogole dzialac, jako
    ze - jak wspomnialem - SMSy sa w kanale kontrolnym). SMS pozostaje jako
    1120 bitow.

    Twoj telefon do tych 1120 bitow moze wpakowac 160 znakow 7 bitowych,
    albo 140 znakow 8 bitowych (=1120 bitow), albo 70 znakow 16 bitowych (=
    1120 bitow), albo 35 znakow 32 bitowych (tak, jest tez taka
    reprezentacja).

    Moze slyszales kiedys pojecia typu Mazovia, code page, i tak dalej?
    Kiedys czesc znakow redefiniowano, i tak powstala np. polonizacja Mazovia
    - gdyby dwa telefony poslugiwaly sie kodowaniem Mazovia, to SMS
    zawierajacy polskie litery naprawde by mogl zawierac 160 polskich znakow.

    Przy okazji. Telefon moze Ci zrobic jeszcze wiekszy numer - i takie "ó"
    (ktore notabene ma inaczej umieszczona kreske niz w polskiej typografii)
    zakodowac jako DWA ODDZIELNE znaki: jako "o" oraz jako akcent acute,
    kazdy kodowany po 32 bity (czyli jeden SMS zawieralby jedynie 35 takich
    liter). Ale to juz zalezy od telefonu.
    Z punktu widzenia operatora jeden SMS to ciag 1120 bitow. I operator to
    ci liczy, w ogole nie sprawdzajac co jest w srodku.

    Ale wejdz sobie do menu telefonu. Znajdz opcje "use Unicode", i wylacz.
    Nie bedzie polskich liter ('zetnie ogonki'), ale zmiesci ci sie w SMSie
    160 znakow :)

    No i ogolna uwaga: z reguly jest tak, ze poznanie narzedzia z ktorego
    sie korzysta pomaga w efektywnym z tego narzedzia korzystaniu.

  • 12. Data: 2014-07-08 18:07:59
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2014-07-08 15:51, Trybun pisze:

    > Oszustwo nazwane inaczej nadal pozostanie oszustwem.
    >
    > Nie wiem, nie mam najmniejszego pojęcia.

    Ty lepiej wyrzuć ten telefon, bo sobie krzywdę zrobisz.

  • 13. Data: 2014-07-08 19:00:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Trybun I...@j...com ...

> [...]
    > I niedyskretne pytanie - rozgłaszasz już na około z mądrą mina że
    > Guevara to nie bojownik o sprawiedliwość społeczną a bezwzględny

    ROTFL
    No po prostu Trybun w pełnej krasie...!

  • 14. Data: 2014-07-08 19:16:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Karocki" napisał w wiadomości grup
    .168...
    > Co ma jedna kreska przy literze? Bardzo duzo.
    >Otoz standard ASCII, pochodzacy z 1963 roku, uwzglednial to co sie
    >wtedy
    >dzialo - m.in. to, ze liczyli sie tylko anglojezyczni.

    to jest "American Standard Code for Information Interchange".
    pieprzyc Anglikow, niech sie sami martwia jak w tym funta zapisac.

    J.

  • 15. Data: 2014-07-08 19:40:32
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-07-08 19:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik Trybun I...@j...com ...

    > ROTFL
    > No po prostu Trybun w pełnej krasie...!

    Z ubolewaniem jestem zmuszony powtórzyć to co już kiedyś napisałem, choć
    w trochę innej formie - totalnym wrogiem jest ci samodzielne myślenie..

  • 16. Data: 2014-07-08 19:41:34
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-07-08 16:24, MichaelData(R) pisze:
> [...]
    >
    > Mnie przeraża jak mozna być tak bezdennie zadufanym w sobie i
    > ignorować PODSTAWY przesyłu znaków siedmiobitowych a równocześnie
    > próbowac dyskutowac na tematy jakby pojadło się wszystkie 'rozumy' :>
    >
    > No pomyśl Szerloku :> Ciagle MYLISZ ANALOGOWĄ LITERĘ ze znakiem 7
    > bitowym. Wróć zatem do szkoły i doucz się co to jest znak
    > siedmiobitowy. NIE, TO NIE SIEDEM KRESEK jakbys próbował kombinować :>
    > Rence mnie opadają, zupełnie jakbym był w piaskownicy i próbował
    > wytłumaczyć dziecku co to jest "bakteria' i dlaczego nie należy lizać

    Dajmy już spokój tej jałowej dyskusji. A poza tym nie lubie mentorskich
    słów, tym bardziej od kogoś kogo uważam za zwykłego bufona wyszkolonego
    na Wiki. I taka z tobą dyskusja - ma być jak ktoś kiedyś tam postanowił,
    bo inaczej się nie da...

  • 17. Data: 2014-07-08 19:42:06
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-07-08 17:18, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Bo ta jedna kreseczka powoduje, ze kazdy ze znakow zamiast 7 bitow ma 16.
    >
    > J.

    Dlaczego? Przecież w dalekopisach sprzed IWŚ używanie liter z ogonkami
    nie powodowało jakichś perturbacji.. Dzisiaj Polska to podobno dzięki
    obecności w Unii i NATO elita świata, a nie możemy w komunikacji używać
    swojego języka bo mamy to utrudnione..

  • 18. Data: 2014-07-08 19:43:33
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-07-08 17:32, Piotr Karocki pisze:
> [...]
    >

    > No i ogolna uwaga: z reguly jest tak, ze poznanie narzedzia z ktorego
    > sie korzysta pomaga w efektywnym z tego narzedzia korzystaniu.

    Dzięki za rzeczowe objaśnienie problemu. Jednak nie usprawiedliwia to
    niedogodności związanych używaniem tekstu przez Polaków w łączności GSM.

  • 19. Data: 2014-07-08 20:08:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Dlaczego? Przecież w dalekopisach sprzed IWŚ używanie liter z
    >ogonkami nie powodowało jakichś perturbacji..

    Bylo cos takiego ?

    Niemcy w Enigmie nie mieli ani swoich literek, ani cyferek.

    > Dzisiaj Polska to podobno dzięki obecności w Unii i NATO elita
    > świata, a nie możemy w komunikacji używać swojego języka bo mamy to
    > utrudnione..

    W Nato obowiazuje angielski.

    Alez mozemy. Tylko ze zostalismy wepchnieci do jednego worka z cala
    reszta swiata. I mamy uzywac UTF.
    Troche dziwne, biorac pod uwage ze Finowie swoje znaczki tez maja, i o
    siebie nie zadbali. Ale dla nas pewnie i tak by zabraklo.

    Ale przeciez operatorzy wychodza Ci naprzeciw i nielimitowane pakiety
    sms oferuja.
    Mozesz sobie pisac po polsku tak samo drogo jak po amerykansku.

    J.

  • 20. Data: 2014-07-08 20:08:55
    Od: "NetiaAbonent" <n...@a...invalid>

    Użytkownik "Trybun" <I...@j...com>

    > Czy aby operatorzy nas klientów nie oszukują w biały dzień? Standardowo w
    > SMsie znaków rzekomo można wysłać 160, jednak jeden, jedna kreseczka przy
    > literze "L" robiąca z l - ł obcina całą wartość o połowę, kolejne, ponad
    > limitowe wiadomości w tym samym SMSie także z automatu są obcinane o
    > połowę. O co tu chodzi, chęć zarobku czy faktycznie istnieje spisek mający
    > okradać Polaków z mowy ojczystej? To do porzygania propagowane w mediach
    > "grilowanie" czy "długo łikendowanie" nasuwa przypuszczenie że jednak
    > chodzi o coś więcej niż o zagrabienie paru groszy na SMSie.

    Do zakodowania pewnych znaków potrzeba szerszego kodowania, którym w SMS'ach
    jest Unikod w formie któregoś UTF-16 czyli po dwa bajty na jeden znak a
    normalnie jest jakiś base64 czyli po 7 bitów na znak. Spisek to to nie jest,
    ale prymitywizm SMSów, że za kilka bajtów płaci się całkiem konkretne kwoty.