  • 11. Data: 2022-01-05 10:03:07
    Temat: Re: Zwiększenie tarcia
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 5 January 2022 at 08:10:11 UTC+1, Wharton wrote:
> [...]
    poliuretan - żeliwo. Znalazłem takie coś:

    Blizgowy.do.pask%C3%B3w...hart..spray.html

    niewykwalifikowanego pracownika. Może zamiast sprayu jakaś taśma?

    mogę ci go zdradzić. Mimo wszystko, musisz mi podać odpowiedź.
    zmienić tę obróbkę tak żeby współczynnik tarcia się podniósł?
    trzymające nieruchomy przedmiot, czy jakiś kloc napędzany poliuretanowymi rolkami?
    się z nimi dzieje w trakcie operacji?
    niewykwalifikowanego pracownika? Dlaczego nałożenie taśmy miałoby być prostsze?
    > 1. Surowy odlew. duży, waga 15 ton - stojan turbiny wiatrowej. Można odlew
    szlifować ręcznie.
    > 2. Kloc napędzany poliuretanowymi rolkami.
    > 3. Resztki piasku, trochę zendry, może chemii, może rdzy. Powierzchnia sucha.
    > 4. Sporadycznie, może dwie na godzinę. Odlew musi zostać obrócony o x stopni by
    dalej go wstępnie obrabiać np. od spodu.
    > 5. Nic nie jest. Pytałem czy ktoś już takiego preparatu próbował.

    Kiedyś miałem podobny temat, projektowałem obrotnik do spawania obwodowego stalowych
    zbiorników. Ponieważ przewidziałem że tarcie na rolkach napędowych będzie za słabe,
    od razu dałem tam dwa największe i najszersze zębate koła pasowe jakie znalazłem w
    katalogach, na nie jebitny pas zębaty pokryty miękką gumą . W efekcie uzyskałem
    powierzchnię styku na ponad 1/3 obwodu, na szerokości zdaje się 100 mm, zamiast
    punktowych styków z rolkami. Używane to było do seryjnej produkcji, kilkadziesiąt
    zbiorników na zmianę, przez ileś tam lat. Zero poślizgu.

  • 12. Data: 2022-01-05 13:13:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

> [...]
    >Używane to było do seryjnej produkcji, kilkadziesiąt zbiorników na
    >zmianę, przez ileś tam lat. Zero poślizgu.

    Szkolna fizyka mowi, ze sila tarcia nie zalezy od powierzchni, i sie
    to dosc dobrze sprawdza.

    Przy podparciu na kilku rolkach natomiast:
    a) moze byc jedna mniej obciazona, szczegonie ze surowy odlew
    nierowny. Naped musi byc wiec na kilka,
    no chyba ze jedna napedzana i jakis system wyrownywania naciskow -
    sprezyny, dzwignie, silowniki hydrauliczne ...

    b) przy 15t to rolki moga byc miejscowo przeciazone, wiec lepiej duze.

    J.

  • 13. Data: 2022-01-05 13:41:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 5 January 2022 at 13:13:08 UTC+1, J.F. wrote:
> [...]
    ..
> [...]
    > sprezyny, dzwignie, silowniki hydrauliczne ...
    >
    > b) przy 15t to rolki moga byc miejscowo przeciazone, wiec lepiej duze.

    Ja bym tu szkolnej fizyki nie mieszał. Szkolna fizyka nie powie że przy wysokim
    nacisku powierzchniowym w punkcie styku rolek z toczącym się po nich płaszczem ten
    śliczny poliuretan zamienia się w twardy jak drewno czarny syf, który nie ma żadnej
    przyczepności, tylko robi rysy na metalu. Obejrzyj sobie kółka od starego paleciaka,
    szczególnie takiego który przez wiele lat był eksploatowany na brudnej posadzce.

  • 14. Data: 2022-01-05 14:37:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    On Wednesday, 5 January 2022 at 13:13:08 UTC+1, J.F. wrote:
    ..

> [...]
    >rysy na metalu. Obejrzyj sobie kółka od starego paleciaka,
    >szczególnie takiego który przez wiele lat był eksploatowany na

    Masz na mysli resztki piasku formierskiego, wiory czy pył po
    szlifowaniu, co sie przykleja/wbija w rolki?
    A w gumowy pasek sie nie wbija ?

    P.S. troche poliuretanow w domu po ~10 latach zaczelo efektownie
    pekac. Jakies strasznie kruche sie zrobily.
    Ale moze te przemyslowe lepsze ...

    J.

  • 15. Data: 2022-01-05 17:52:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 5 January 2022 at 22:39:04 UTC+9, J.F. wrote:
> [...]
    ..
    ..

    > Masz na mysli resztki piasku formierskiego, wiory czy pył po
    > szlifowaniu, co sie przykleja/wbija w rolki?
    > A w gumowy pasek sie nie wbija ?

    Ten pasek pracował ileś tam lat bez zarzutu, po pierwsze że miał naniesioną słoninę,
    jakieś 10 mm miękkiego silikonu czy czegoś podobnego, czyli nacisk nawet od lokalnego
    syfku rozkładał się na dużej powierzchni, więc nic się nie wbijało. Po drugie technik
    przemywał go raz w miesiącu alkoholem, żeby zmyć ewentualne zabrudzenia, zanim
    zdyfundują pod powierzchnię i zaczną robić bałagan.

    > P.S. troche poliuretanow w domu po ~10 latach zaczelo efektownie
    > pekac. Jakies strasznie kruche sie zrobily.
    > Ale moze te przemyslowe lepsze ...

    Znaczy to nie były poliuretany, tylko pcw z dziadowskim plastyfikatorem.

  • 16. Data: 2022-01-05 22:26:07
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-01-05 o 08:10, Wharton pisze:

> [...]
    dalej go wstępnie obrabiać np. od spodu.
    > 5. Nic nie jest. Pytałem czy ktoś już takiego preparatu próbował.

    Dać więcej równoległych rolek, współpracujących z zakładanym na kloc i
    mocowanym pierścieniem wielorowkowym, co zwiększy tarcie.

    WM

  • 17. Data: 2022-01-06 00:13:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-03, Wharton <k...@y...com> wrote:
> [...]
    >
    > Warunek jest taki, aby była to prosta aplikacja na żeliwo przez
    niewykwalifikowanego pracownika. Może zamiast sprayu jakaś taśma?

    Ten środek, według opisu jest dla gumy. PU to chemicznie nie guma
    (zwulkanizowane kauczuki dienowe), to inna klasa materiałow, inne
    powinowacwo fizyczne. Według MSDS, który można sobie wygóglać, ten
    srodek składa się głownie z węglowodorów alifatycznych i izopropanolu z
    niewielkim udziałem węglowodrów aromatycznych. Taka mieszanka rozpuści
    produkty utleniania na powierzchni gumy i odrobinę spęczni powierzchnię.
    To może zwiększyć tarcie (lepiej powiedzieć pprzyczepność). Natomiast
    dla PU, przy takim składzie sprayu, to niekoniecznie musi cokolwiek
    zmienić z rozpuszczeniem brudu/produktów degradacji włącznie. Nie
    zdziwiłbym się, gdyby to się po tym zaczeło bardziej ochoczo ślizgać.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2022-01-08 10:46:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    On Wednesday, 5 January 2022 at 22:39:04 UTC+9, J.F. wrote:
    ..

    >Ten pasek pracował ileś tam lat bez zarzutu, po pierwsze że miał
    >naniesioną słoninę, jakieś 10 mm miękkiego silikonu czy czegoś
    >podobnego,

    Ale nie poliuretanu ? :-)

> [...]
    >raz w miesiącu alkoholem, żeby zmyć ewentualne zabrudzenia, zanim
    >zdyfundują pod powierzchnię i zaczną robić bałagan.

    A moze wystarczy rolki pokryc takim silikonem i przemywac co miesiac
    :-)

    >Znaczy to nie były poliuretany, tylko pcw z dziadowskim
    >plastyfikatorem.

    PCW na pewno nie. Ale czy poliuretan to nie dam glowy.
    Np podeszwy butow, czy inne "gumopodobne" elementy.

    Moze i problem w plastyfikatorze ... to PU sie dodaje?

    J.