  • 1. Data: 2013-02-23 12:13:33
    Temat: dvb-t leszno zaklocenia...
    Od: "Wojtek" <g...@w...pl>

    Witam!

    Mam antenę telmora: DIGITactiva.

    Odbieram nią w miejscowości Leszno (64-100) Mux 1 i Mux 2 z Jeleniej Góry
    oraz Mux 1 i Mux 3 ze Śremu.
    Antena zamontowana przy oknie na 1 piętrze bloku. Ze względu na
    ukształtowanie bloku, zamontowana w kierunku Jeleniej Góry.
    Odległość w linii prostej do Jeleniej Góry to około 100 KM, odległość do
    Śremu to około 30 KM. Podłączenie wykonane dobrym, podwójnie ekranowanym
    kablem.
    Sygnał jest silny i z praktycznie z zerową ilością błędów, nawet przy
    całkowicie skręconym wzmocnieniu. Jednak co jakiś czas pojawiają się
    zakłócenia w obrazie, wydaje mi się że powstają one w wyniku
    przejeżdżających pojazdów (niektórych).

    Ze względu na to iż w pobliżu jest wyjazd z osiedla na dość ruchliwą drogę,
    zakłócenia trwają czasem nawet po 40 sekund (samochody oczekują na możliwość
    włączenia się do ruchu). Jest to upierdliwe, czy jest na
    to jakaś rada?

  • 2. Data: 2013-02-23 13:22:57
    Temat: Re: dvb-t leszno zaklocenia...
    Od: a...@p...pl

    On Sat, 23 Feb 2013 12:13:33 +0100, "Wojtek" <g...@w...pl>
    wrote:

> [...]
    >zakłócenia trwają czasem nawet po 40 sekund (samochody oczekują na możliwość
    >włączenia się do ruchu). Jest to upierdliwe, czy jest na

    moj ojciec mial kiedys antene na balkonie skierowana na sasiedni blok
    i odbieral fale odbita (kierunek na nadajnik byl z drugiej strony
    bloku). Podobne zjawisko obserwowalismy, gdzy czasami przejezdzal
    jakis samochod (ale nie zawsze). Antena poszla na dach i skierowana na
    nadajnik i problem zanikl.

    U ciebie jest sytuacja bardziej skomplikowana, bo ty masz wiecej
    kierunkow. Wg mnie z kierunku jest ok, a zaklocenia pojawiaja sie dla
    mux'a odbieranego bokiem. Sprobuj to "obczaic" czy jest taka
    zaleznosc. A wtedy trzeba zainstalowac druga antene i skierowac na ten
    drugi/trzeci kierunek. Ale pewnie trzeba pozakladac zwrotnice strojona
    na poszczegolne kanaly. Ale to komplikuje uklad antenowy.

    A kiedys w Lesznie byl lokalny nadajnik dvb-t. Czy on jeszcze nadaje?

    --
    ThinkXtra

  • 3. Data: 2013-02-24 10:17:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 23 Feb 2013 12:13:33 +0100, Wojtek napisał(a):

> [...]
    > całkowicie skręconym wzmocnieniu. Jednak co jakiś czas pojawiają się
    > zakłócenia w obrazie, wydaje mi się że powstają one w wyniku

    No to zastosuj zwykłą wąskopasmową Yagi. Wzmacniacz może być podatny na
    zakłócenia. Niektórym wydaje się że antena jest tym lepsza czym bardziej
    "rasowo" wygląda. Nie bądź taki :)
    Jak chcesz obsłużyć dwa kierunki, to dwie anteny Yagi i sumator.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2013-02-24 11:25:27
    Od: "Wojtek" <g...@w...pl>

    net...

> [...]
    > "rasowo" wygląda. Nie bądź taki :)
    > Jak chcesz obsłużyć dwa kierunki, to dwie anteny Yagi i sumator.

    coś takiego:
    http://allegro.pl/antena-kierunkowa-yagi-16-21-69-dv
    b-t-dipol-yaga-i2989854569.html
    ?
    aukcja wybrana przypadkowo.

    Co do rasowego wyglądu, wziąłem taką bo polecił sprzedawca.
    Drugi kierunek (Śrem) sobie odpuszczę. Jednak zastanawiam się czy 100 KM dla
    tej yagi to nie za dużo?

  • 5. Data: 2013-02-24 11:27:07
    Od: "Wojtek" <g...@w...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    com...

    > U ciebie jest sytuacja bardziej skomplikowana, bo ty masz wiecej
    > kierunkow. Wg mnie z kierunku jest ok, a zaklocenia pojawiaja sie dla
    > mux'a odbieranego bokiem.

    problem jest dla wszystkich muxów, jedynie dla tych z odbicia bardziej
    odczuwalne.

    > A kiedys w Lesznie byl lokalny nadajnik dvb-t. Czy on jeszcze nadaje?

    nie mam pojęcia, w każdym razie nic nie odbieram.

  • 6. Data: 2013-02-24 13:14:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 24 Feb 2013 11:25:27 +0100, Wojtek napisał(a):

    > oś takiego:
    > http://allegro.pl/antena-kierunkowa-yagi-16-21-69-dv
    b-t-dipol-yaga-i2989854569.html
    Zły wybór. Za zysk anteny odpowiadają tylko (drobne uproszczenie) dipole
    przed wibratorem. Masz tu ich 6 (ten najbliższy praktycznie się nie liczy).
    To mało, sugerowałbym liczbę kilkunastu. Ponadto to antena szerokopasmowa.
    Twój Śrem nadaje na kanałach 23,28,39 i mniej więcej na taki zakres ma być
    wykonana antena (praktycznie pytaj o anteny na IV pasmo VHF a nie na IV i
    V)

    > Co do rasowego wyglądu, wziąłem taką bo polecił sprzedawca.
    Echh, sprzedawcy... Oni są od sprzedaży a nie od poradnictwa.

    > Drugi kierunek (Śrem) sobie odpuszczę. Jednak zastanawiam się czy 100 KM dla
    > tej yagi to nie za dużo?
    Przecież z Leszna do Śremu jest dwa razy bliżej niż do Sobótki, czy
    Jeleniej?? A poza tym, o wszystkim decydują warunki lokalne. Kup antenę (to
    tylko kilkadziesiąt zł) powieś i pokręć nią i wszystko się wyjaśni.

    --
    Jacek

  • 7. Data: 2013-02-24 13:16:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 24 Feb 2013 11:27:07 +0100, Wojtek napisał(a):

    > nie mam pojęcia, w każdym razie nic nie odbieram.

    Tu niezłe źródło informacji:
    http://www.sat-charts.eu/dvb-t.php
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2013-02-24 14:00:54
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    v...@4...net
    *Jacek Maciejewski* napisał(-a):

    b-t-dipol-yaga-i2989854569.html
    > Zły wybór. Za zysk anteny odpowiadają tylko (drobne uproszczenie)
    > dipole przed wibratorem. Masz tu ich 6 (ten najbliższy praktycznie
    > się nie liczy).

    dipol <=> wibrator. pozostałe elementy to direktory i reflektor

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 9. Data: 2013-02-24 14:46:43
    Od: "Wojtek" <g...@w...pl>

    et...

    > Przecież z Leszna do Śremu jest dwa razy bliżej niż do Sobótki, czy
    > Jeleniej?? A poza tym, o wszystkim decydują warunki lokalne. Kup antenę
    > tylko kilkadziesiąt zł) powieś i pokręć nią i wszystko się wyjaśni.

    tylko, że Śrem zasłania mi blok i całe osiedle, w stronę Jeleniej Góry mam
    znacznie lepszą widoczność.
    Co do kupowania anten, ta obecna to już któraś z kolei i nie chce mi się
    kupować kolejnej bo może akurat.
    Fakt, że wszystkie poprzednie to były szerokopasmowe ze wzmacniaczem.

    Mogę prosić o link do konkretnej anteny albo jej model, która powinna mi
    pomóc?

  • 10. Data: 2013-02-24 15:31:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 24 Feb 2013 14:46:43 +0100, Wojtek napisał(a):

    > Mogę prosić o link do konkretnej anteny albo jej model, która powinna mi
    > pomóc?

    1. Moje teoria że zakłócenia wchodzą przez wzmacniacz nie ma mocy prawdy
    objawionej :)
    2. Skoro Śrem odpada, to w grę wchodzą Śnieżne Kotły i Sobótka. Oba nadają
    w pasmie V, więc potrzebujesz anteny o wyższym zakresie niż w przypadku
    Śremu. Tyle że jak poprzeglądałem oferty, to nie robią jak widzę anten na
    IV pasmo. Wszystkie są na IV+V. Zatem kup coś takiego:
    http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_uhf_atx-9
    1_A3710.htm
    Będzie dobra i do prób ze Śremem i do prób z południowymi stacjami.
    3. W przypadku zakłóceń z poziomu ziemi dobrze jest odsunąć antenę w górę i
    do środka dachu budynku, będzie ją trochę ekranował. Przemyśl ustawienie
    anteny na dachu, zwłaszcza że jej konstrukcja średnio się nadaje do
    mocowania do ściany, a jakbyś chciał MUX3 to i tak ci zostaje jedynie Śrem
    do którego się nie dostaniesz dopóki nie postawisz anteny na dachu.
    --
    Jacek