  • 1. Data: 2017-04-29 18:37:41
    Temat: elektrownia wodna kinetyczna
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Takie cos
    http://www.hcp.eu/pl/oferta/systemy-energetyki-odnaw
    ialnej/hydrokinetyczna-elektrownia-wodna

    W zasadzie - kolo lopatkowe czesciowo zanurzone w rzece.

    Jak policzyc dostepna moc rzeki ?
    Skad ona sie wlasciwie bierze ?

    Bo cos duza mi sie wydaje ... a wody przeciez spowolnic nie mozna,
    ile doplywa to turbiny, tyle musi wyplynac ..

    J.

  • 2. Data: 2017-04-29 19:36:11
    Temat: Re: elektrownia wodna kinetyczna
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-04-29 o 18:37, J.F. pisze:
    > wody przeciez spowolnic nie mozna
    Ale się spiętrza przed łopatką.

    Robert

  • 3. Data: 2017-04-29 19:46:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Apr 2017 19:36:11 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
    > Ale się spiętrza przed łopatką.

    Ale to chyba pojedyncze cm beda ?
    Z tego sie raczej 30 kW nie uzbiera ?

    A czy w takim razie te plywaki nie powinny miec poionowych płetw, aby
    taki "tunel" wytworzyc i sprawnosc podniesc ?

    J.

  • 4. Data: 2017-04-29 20:33:51
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]

    > Bo cos duza mi sie wydaje ... a wody przeciez spowolnic nie mozna,
    > ile doplywa to turbiny, tyle musi wyplynac ..

    W korycie otwartym energia właściwa strumienia jest sumą jego energii
    potencjalnej oraz energii kinetycznej.

    Dużym zaskoczeniem dla mnie było to, że energia właściwa posiada minimum
    dla pewnej głębokości.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Przep%C5%82yw_krytyczn
    y_(koryto_otwarte)

    Spadek energii na łopatkach, może powodować obniżenie, lub podwyższenie
    poziomu wody za łopatkami.

    WM

  • 5. Data: 2017-04-29 21:13:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Apr 2017 20:33:51 +0200, WM napisał(a):
> [...]
    y_(koryto_otwarte)

    > Spadek energii na łopatkach, może powodować obniżenie, lub podwyższenie

    Tylko, ze w tym przypadku obok plynie czesc tej samej rzeki,
    niezakloconej.

    Jak poziom sie zmieni, to poplynie na boki.

    P.S. Prawo Bernouliiego sie tu jakos stosuje ?
    Jakby tak w rzece plynela struga szybciej ... to niby moglaby miec
    wieksza wysokosc niz woda obok, wolniej plynaca.
    Ale takich cudow to ja nie widzialem, predzej wiry na roznicy
    predkosci

    J.

  • 6. Data: 2017-04-29 21:23:01
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 29.04.2017 18:37, J.F. wrote:

> [...]
    ialnej/hydrokinetyczna-elektrownia-wodna

    > W zasadzie - kolo lopatkowe czesciowo zanurzone w rzece.

    Z prędkości.

    > Bo cos duza mi sie wydaje ... a wody przeciez spowolnic nie mozna,
    > ile doplywa to turbiny, tyle musi wyplynac ..

    Musi byś stały przepływ, prędkość może spaść.

    Choć to oznacza niezbyt intuicyujny efekt - poziom wody za elektrownią
    powinien się nieco podnieść ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 7. Data: 2017-04-29 21:33:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Apr 2017 21:23:01 +0200, bartekltg napisał(a):
> [...]

    > Musi byś stały przepływ, prędkość może spaść.
    > Choć to oznacza niezbyt intuicyujny efekt - poziom wody za elektrownią

    Chcialbym to zobaczyc w praktyce ... albo choc na fotce :-)

    J.

  • 8. Data: 2017-04-30 00:08:41
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-04-29 o 21:13, J.F. pisze:

    y_(koryto_otwarte)

    > Tylko, ze w tym przypadku obok plynie czesc tej samej rzeki,
    > niezakloconej.
    >
    > Jak poziom sie zmieni, to poplynie na boki.

    Otoczenie wyrówna niedobory energii.

> [...]
    > wieksza wysokosc niz woda obok, wolniej plynaca.
    > Ale takich cudow to ja nie widzialem, predzej wiry na roznicy

    Może energia właściwa jest stała dla kanałów otwartych?

    WM

  • 9. Data: 2017-04-30 09:25:04
    Od: "szczepan bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    > On 29.04.2017 18:37, J.F. wrote:
    >>
    > Musi byś stały przepływ, prędkość może spaść.
    >
    > Choć to oznacza niezbyt intuicyujny efekt - poziom wody za elektrownią
    > powinien się nieco podnieść ;-)

    Z Toba coraz gorzej.
    Lopatka to przeszkoda.
    Poziom przed przeszkoda musi byc wyzszy.
    Jak zamiast lopatek jest kamien to energia kinetyczna zamienia sie w cieplo.
    S*

  • 10. Data: 2017-05-01 16:03:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=1kdbwo0Swrg

    No, leciutkie spietrzenie widac.

    Ale oni tylko 1-3kW, rzeka rwaca, a srednica ?
    Wyglada mi to na ~metr, ale pisza o glebokosci 0.5m ...

    https://www.youtube.com/watch?v=49DhljMOa7Y
    przeplyw ciekawy, ale tylko 1kW.

    I wesja mega
    https://www.youtube.com/watch?v=R9_8c7d-cIM

    I dwie ciekawostki
    https://www.youtube.com/watch?v=Htemt4Wu_iY
    https://www.youtube.com/watch?v=JgGaB068ayM

    Zabawka dla naiwnych, przyklad zle wydanych pieniedzy, czy w
    niektorych miejscach jak najbardziej ma to sens ?

    J.