    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialność PORTALU za reklamy
    Date: Sat, 4 May 2024 14:44:05 +0200

    W dniu 04.05.2024 o 13:25, _Mster_ pisze:
    > Ale jak główna strona MS w Edge największym zdjęciem reklamuje bezczelny
    > przekręt inwestycyjny opierający się na niezgodnym z prawem uzyciem
    > wizerunku celebryty i podszywjąc się pod wygląd np. gazeta.pl to mi się
    > scyzoryk otwiera w kieszeni.

    Problem w tym, że to nie reklama jest pobierana z zewnętrznego źródła.
    Równie dobrze mógłbyś mieć pretensje do autora samej przeglądarki, że
    wyświetla oszukańcze reklamy.

    Dawniej pisałem do admininów, aż FaceBook zagroził mi banem, bo ich
    spamuję (chodziło o oszustwo na ORLEN akurat). Od tego czasu piszę do
    CERT-u. Dyżurny robi, co może. Czasem po prostu blokują IP, z którego
    reklama idzie. Czasem piszą do adminów, ale CERTu nikt banować raczej
    nie będzie.

    Nie wiem, czy administratorzy przeglądają te reklamy, ale weź pod uwagę,
    że to może się zmieniać w czasie. Dziś wyświetla się reklama kremu, a
    jutro milionowych zysków. Może się to jeszcze zmieniać w zależności od
    tego kto na to patrzy. Nie wiem, czy akurat w tym wypadku, ale na pewno
    serwer "widzi", z jakiego IP oglądasz i może być tak oprogramowane, że
    przykładowo Polak zobaczy co innego, niż Słowak - oczywiście z tym
    zastrzeżeniem, że można "oszukiwać" z tą lokalizacją. Administrator może
    widzieć co innego, niż Ty.

    Jeśli chodzi o stronę prawną, to powyższe wynika z art. 12 Ustawy o
    świadczeniu usług drogą elektroniczną. Kiedyś się zastanawiałem, czy
    taki FaceBook za takie oszukańcze reklamy nie powinien ponieść
    odpowiedzialności, bo w sumie mechanizm FaceBook odpowiada za to, komu
    sa wyświetlane reklamy. Ale przeszło mi :-)
    --
    (~) Robert Tomasik