    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: VeloBank przejęty przez amerykanski fundusz
    Date: Thu, 4 Apr 2024 12:09:32 +0200

    On Tue, 2 Apr 2024 19:27:30 +0200, Marcin Mokrzycki wrote:

    > Franki na pewno nie dawały szans na wyjście na plus.

    Hm, przez lata to one IMHO przynosiły zysk.
    Tylko ostatnio z ryzykiem, że trzeba będzie wszystko zwrócic.

    Jak to księgowo rozwiązywali, to nie wiem - fundusz rezerwowy,
    obnizona wycena kredytów ... no i tu można cały zysk schować.
    Choć może to złe słowo, to raczej zysk był iluzoryczny w obliczu
    zagrożenia wyrokami :-)

    > Ale też ostatni rok to
    > rekordowe zyski ze względu na wysokie stopy procentowe. 97% wyniku to
    > odsetki, niecałe 3% są z prowizji.

    Stopy kredytów wysokie, ale też stopy depozytów wysokie.
    No chyba, ze nie wszyscy klienci dbają, sporo trzyma pieniądze na
    niski procent.

    Swoją drogą - ciekawe, ze banki tak lubią promocje "na nowe środki".
    To klientów zmusza do wypłacania ... i czy tu nie powstaje ryzyko?

    > Raczej klienci zwiększają depozyty, więc i bank musi podnosić kapitał
    > własny, żeby spełniać warunki kapitałowe.

    no ale tak patrzę w raport
    https://www.velobank.pl/o-banku

    Kapitały własne 1.028 mld.

    I ktos to kupił za 375 mln? Super interes.

    Można też przeczytać
    "W dniu 27 listopada 2023 roku został dokonany w rejestrze
    akcjonariuszy wpis o przeniesieniu własności akcji
    zwykłych imiennych serii A należących do Systemu Ochrony Banków
    Komercyjnych Spółka Akcyjna na Podmiot
    Zarządzający Aktywami S.A. (dalej: ,,PZA"), który powstał na mocy art.
    224 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r.
    o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów
    oraz przymusowej restrukturyzacji"

    Ten PZA miał 49% akcji i 0% głosów.
    Cos mi się widzi, ze te inne banki troche wych*li..

    > Pewnie na pokrycie strat lat ubiegłych.

    Teoretycznie GNB ciągle miał jakies kapitały własne.
    Juz gdzies w okolicach zera, ale jesli ponizej to niby niewiele.
    Jakby nowi udziałowcy pokryli straty z lat ubiegłych ... to nowy bank
    miałby spore kapitały własne, a ma raczej umiarkowane.

    Tylko potem nastąpiła wyzsza kombinacja. Depozyty i zdrowe kredyty
    przeniesiono do nowego banku, a frankowe zostały w starym.
    Na mój gust to w nowym banku powstaje dziura w bilansie,
    którą trzeba jakoś uzupełnić.
    Albo ktoś wpłaci, albo się wpisze zobowiązanie starego banku, które
    się wydaje zasadne, ale możliwości zwrotu ... pod dużym
    znakiem zapytania.

    https://www.money.pl/banki/getin-noble-bank-przejety
    -6817626783157088a.html

    "Na przeprowadzenie przymusowej restrukturyzacji oraz zapewnienia
    nieprzerwanej obsługi klientów banku i bezpieczeństwa ich środków
    przeznaczono kwotę 10,34 mld zł bezzwrotnego wsparcia, z czego 6,87
    mld pochodzi z funduszy własnych BFG, a 3,47 mld zł to zaangażowanie
    środków SOBK. Z oszacowania przygotowanego przez Deloitte Advisory
    wynika, że Getin Noble Bank miał ujemne kapitały własne na poziomie
    -3,6 mld zł. "

    to jak - 10 mld, czy "do 10 mld" ?

    I wlasnie tych 10mld przepadło, czy gdzies tam czeka do zwrotu?

    Niby ten stary bank powinien mieć teraz spore zyski, ktore syndyk
    mógłby wypłacać ... ale komu?
    No i ten zysk może się blyskawicznie zamienić w stratę, jak klienci
    zaczną w sądach wygrywać.
    Ale nie wiem czy opłaca im się wygrać, czy lepiej podpisać jakąś
    zerową ugodę. Bo wygrana może się łatwo zamienić w dużą przegraną :-)

    J.