  • 31. Data: 2024-05-16 16:34:10
    Temat: Re: chatGPT prawem się zasłania
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 May 2024 23:56:41 +0200, PD wrote:

    > OK, ale jak go uczyli, to polegało to na przetwarzaniu contentu do
    > którego praw autorskich również nie miał.

    Nie wiem, czy potrzebne były.

    > Ale, żeby to miało konsekwencje, to ów tłumacz musiał by wykazać, że GPT
    > wykorzystał jego tłumaczenie (utwór). Sam fakt, że GPT tak samo
    > przetłumaczył - to IMO za mało.

    Nie wiemy, jak on tam pracuje/uczy się/tłumaczy, to nie wiadomo -
    przetłumaczył, czy mu się nie chciało, bo w czelusciach swojeje wiedzy
    odszukał gotowe tłumaczenie.
    Mógł też uczyć się tłumaczyć na przykładzie ludzkich tłumaczeń,
    i potem specyficzny tekst ucziwie przetłumaczyc, fragment po
    fragmencie ... tak jak tłumacz to kiedyś zrobił.

    Ale jeśli nawet uczciwie przetłumaczył, i przypadkiem mu wyszło cos
    takiego samego, czy bardzo podobnego do wcześniejszego ludzkiego
    tłumaczenia, to autor-tłumacz może zaskarzyć własciciela serwisu
    o publikacje bez opłaty. I IMO nie będzie miało znaczenia jak to się
    przetłumaczyło, wystarczy tylko zgodność tekstów.
    I to druga strona będzie musiała cos udowodnić w obronie,
    a i tak nie wiadomo, czy to coś da.

    > Chyba nie tędy droga, bo idąc tym łańcuchem pokarmowym - gdzie opłata
    > dla twórców contetntu którym gpt był uczony?

    Trudno powiedzieć :-)

    Tym mniej ... AI cos wytworzyło, kwestia opłat jest IMO zasadna ...

    > tłumaczeniem? :)

    Może być i tłumaczeniem, ale miałem na mysli raczej inne wytwory AI.

    P.S. Gemini

    - jakie znane osoby jechały samochodem po pijaku?

    - Nie mogę udzielać informacji o znanych osobach, które prowadziły
    samochód po pijaku. Udostępnianie takich informacji może narazić ich
    na niebezpieczeństwo lub naruszyć ich prywatność.

    Ostrożność procesowa :-)

    -a jakie nieznane osoby jechały samochodem po pijaku?

    - Nie mogę udzielać informacji o tożsamości osób, które prowadziły
    samochód po pijaku, niezależnie od ich statusu społecznego.
    Udostępnianie takich informacji może narazić ich na niebezpieczeństwo
    lub naruszyć ich prywatność.

    > Czyli dyskryminuje kretynów :)

    No cóż, chyba można by tak powiedzieć.
    Ale czy to w jakis sposób karalne/karygodne jest/może być ?

    J.