  • 1. Data: 2022-11-15 19:10:35
    Temat: karta SDXC (128GB) na SPI - działa, ale nie do końca
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam urządzenie zbudowane na STM32F107 (to samo, które opisywałem w kilku
    poprzednich postach). Jest ono wyposażone w dwie możliwości podłączenia
    pamięci masowych: slot kart microSD oraz gniazdo USB do podłaczenia
    PenDrive'a. Karta micorSD pracuje na magistrali SPI.
    FatFS jest skonfigurowany i do tej pory działał perfekcyjnie z
    PenDrive'ami (dysk 0:). Przeprowadziłem też parę testów z różnymi
    kartami microSD (dysk 1:), które też zdawały się pracować poprawnie.

    Dzisiaj zainstalowałem w urządzeniu kartę SDXC 128GB SanDiska. Ma ona
    pełnić podwójną funkcję: z jednej strony magazynu na media odtwarzane
    przez urządzenie, z drugiej będą się na niej znajdowały pliki
    konfiguracyjne.

    Po włączeniu zasilania system plików na karcie SD został zamontowany.
    Jednak przy próbie otwarcia pliku konfiguracyjnego został zwrócony błąd
    FR_NO_FILE, chociaż ścieżka była poprawna i plik znajdował się na
    karcie. Spróbowałem na próbę wyłączyć LFN i UTF w konfiguracji FatFS -
    nie pomogło. Przywróciłem w kodzie działanie w oparciu o PenDrive i
    momentalnie wszystko zaczęło działać.

    Z ciekawości postanowiłem przeprowadzić eksperyment z inną kartą - starą
    4GB, chyba nawet był to jakiś NoName. Ta karta nie tylko się
    zamontowała, ale też urządzenie bez problemu zaczęło otwierać i czytać
    zapisane na niej pliki konfiguracyjne.

    Tak więc sytuacja jest dziwna, bo:
    1. Karta SDXC przechodzi poprawnie inicjalizację.
    2. Karta jest poprawnie montowana.
    3. Przy próbie otwarcia pliku nie jest zwracany błąd wskazujący na jakiś
    problem z komunikacją lub systemem plików (np. FR_DISK_ERR, FR_INT_ERR
    albo FR_NOT_READY) ale błąd informujący, że pliku nie ma.
    4. Przy innej (mniejszej i dużo starszej) karcie problem magicznie znika.
    5. Nie chodzi też raczej o sam rozmiar nośnika albo konfigurację FatFS,
    bo przy identycznej konfiguracji bez problemu obsługiwany jest PenDrive
    250GB.

    Ktoś kiedyś zetknął się z takim problemem?

  • 2. Data: 2022-11-15 19:53:18
    Temat: Re: karta SDXC (128GB) na SPI - działa, ale nie do końca
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Nov 2022 19:10:35 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    > karcie. Spróbowałem na próbę wyłączyć LFN i UTF w konfiguracji FatFS -
    > nie pomogło. Przywróciłem w kodzie działanie w oparciu o PenDrive i

    Granicą dzialania FAT na kartach bylo 32GB. I to juz był nowy standard
    SDHC. SDXC powinien uzywac exFAT.

    Dziwna to granica, i nie bardzo wiadomo dlaczego ... ale moze masz cos
    w bibliotekach zaszytego.

    https://pl.easeus.com/manage-partitions/format-sd-ca
    rd-windows-10.html

    ponoc najlepiej dziala stare dobre polecenie FORMAT, z parametrami.

    J.

  • 3. Data: 2022-11-15 21:39:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 15.11.2022 19:53, J.F wrote:

    > Granicą dzialania FAT na kartach bylo 32GB. I to juz był nowy standard
    > SDHC. SDXC powinien uzywac exFAT.

    Jedną z rzeczy których próbowałem było przeformatowanie karty z użyciem
    exFAT - nic to nie zmieniło.

    > https://pl.easeus.com/manage-partitions/format-sd-ca
    rd-windows-10.html

    > ponoc najlepiej dziala stare dobre polecenie FORMAT, z parametrami.

    Formatowałem pod Debianem, przy pomocy domyślnego narzędzia dostępnego w
    Gnome. Poza FAT pozwalało także wybrać linuksowe systemy plików oraz
    NTSC, w opcjach zaawansowanych był jeszcze dostępny exFAT.
    Zacząłem od normalnego FAT. Karta sformatowała się poprawnie, była
    widoczna w systemie, przyjęła kilkadziesiąt GB danych. Jeśli faktycznie
    maksymalnym rozmiarem jest 32GB, to być może exFAT został włączony w
    tle. Potem - jak mówiłem - zaznaczyłem tę opcję przy kolejnym
    formatowaniu i nic to nie dało.

    PenDrive'y fomatowane w dokładnie taki sposób działają na tym samym
    urządzeniu bez najmniejszego problemu.

  • 4. Data: 2022-11-15 22:35:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Nov 2022 19:53:18 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Granicą dzialania FAT na kartach bylo 32GB. I to juz był nowy
    > standard
    > SDHC. SDXC powinien uzywac exFAT.

    Eh lame.. Wiesz co to jest fatfs w kontekście poruszanym przez
    Atlantisa?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2022-11-17 14:01:33
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 15.11.2022 o 19:10, Atlantis pisze:
> [...]
    > 250GB.
    >
    > Ktoś kiedyś zetknął się z takim problemem?

    https://community.st.com/s/question/0D50X00009XkY1LS
    AV/specific-sd-card-returning-error-with-fatfs

    Może to ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 6. Data: 2022-11-17 14:08:12
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 15 Nov 2022 19:10:35 +0100, w <6373d61c$0$564$65785112@news.neostrada.pl>,
    Atlantis <m...@w...pl> napisał(-a):

> [...]
    > karcie. Spróbowałem na próbę wyłączyć LFN i UTF w konfiguracji FatFS -
    > nie pomogło. Przywróciłem w kodzie działanie w oparciu o PenDrive i

    Może po prostu nie działa z SDXC? A próbowałeś z innymi SDXC?

  • 7. Data: 2022-11-19 11:14:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.11.2022 14:08, r...@k...pl wrote:

    > Może po prostu nie działa z SDXC? A próbowałeś z innymi SDXC?

    Sęk w tym, że gdyby sterownik nie działał z kartami SDXC, to problem
    wyszedłby na warstwie sprzętowej. Prawdopodobnie nie przeszłaby w ogóle
    procedura inicjalizacji i nie udałoby się zamontować systemu plików.
    Tymczasem te operacje przechodziły bez problemu i dopiero próba odczytu
    pliku dawała błąd sugerujący, że taki plik nie istnieje.

    W każdym razie udało mi się rozwiązać problem bez znalezienia jego
    przyczyny. Wszystko zaczęło działać po sformatowaniu karty jeszcze raz w
    FAT32, ale tym razem za pomogą gparted.

    Formatowanie kart w exFat nie pomagało, ale z innego powodu -
    STM32CubeMX dołącza do projektu starszą wersję FatFS-a, jeszcze
    nieposiadającą obsługi tego systemu plików. Jednak nie chodziło tutaj o
    jakieś ograniczenie rozmiaru, ponieważ PenDrive 250GB, sformatowany w
    FAT32 działał bez najmniejszych problemów. To dziwne zachowanie było
    widoczne tylko w przypadku karty SDXC.

  • 8. Data: 2022-11-19 11:49:30
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Jednak nie chodziło tutaj o jakieś ograniczenie rozmiaru, ponieważ
    > PenDrive 250GB, sformatowany w FAT32 działał bez najmniejszych problemów.

    To ciekawe, bo FAT32 nie obsługuje takich rozmiarów. Może została tam
    założona partycja 32 GB?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2022-11-19 12:01:32
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Grzegorz Niemirowski <g...@g...net> napisał(a):
    > To ciekawe, bo FAT32 nie obsługuje takich rozmiarów. Może została tam
    > założona partycja 32 GB?

    Eh, moja pomyłka. FAT32 obsługuje partycje do 2 TB. Jedynie microsoftowe
    narzędzia nie chciały formatować partycji >32 GB w FAT32 ze względu na słabą
    wydajność tego systemu plików przy dużych partycjach.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2022-11-20 00:44:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 19 Nov 2022 11:14:28 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Formatowanie kart w exFat nie pomagało, ale z innego powodu -

    Ale czym formatowałeś? O ile dobrze kojarzę fatfs ma już w API f_mkfs
    (fat/exfat). Próbowałeś tego?

    --
    Marek