  • 1. Data: 2010-10-29 18:44:34
    Temat: kodowanie
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    istnieje jakieś wyższe kodowanie liczb niż szesnastkowe?
    jakie wykorzystywane są znaki dla kodowań >16?

  • 2. Data: 2010-10-29 20:07:23
    Temat: Re: kodowanie
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    W dniu 10/29/2010 8:44 PM, identifikator: 20040501 wrote:
    > istnieje jakieś wyższe kodowanie liczb niż szesnastkowe?
    > jakie wykorzystywane są znaki dla kodowań >16?

    Systemy liczbowe o wyższych podstawach istnieją, bo to tylko kwestia
    przyjęcia podstawy. Ich używanie to całkiem inna sprawa - jako
    ciekawostkę można tu przytoczyć, że Majowie używali systemu
    dwudziestkowego. W programowaniu z podstawą wyższą od 16 się nie
    spotkałem, ale gdyby takie coś wystąpiło, to logicznie można oczekiwać,
    że kolejnymi cyframi byłyby kolejne litery alfabetu.

    Pozdrawiam,
    Arkadesh

  • 3. Data: 2010-10-29 20:11:14
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 10/29/2010 08:44 PM, identifikator: 20040501 wrote:
    > istnieje jakieś wyższe kodowanie liczb niż szesnastkowe?
    > jakie wykorzystywane są znaki dla kodowań >16?

    Istnieje nieskończenie wiele.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Systemy_pozycyjne

    W Babilonie używali sześćdziesiątkowego.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Babylonian_numerals

    JD

  • 4. Data: 2010-10-29 20:16:45
    Od: Boguś <n...@i...net>

    Dnia 29-10-2010 o 20:44:34 identifikator: 20040501
    <N...@g...pl> napisał(a):

    > istnieje jakieś wyższe kodowanie liczb niż szesnastkowe?
    > jakie wykorzystywane są znaki dla kodowań >16?

    Szeroko wykorzystywane jest także base64, istnieje też base32.

    --
    Boguś

  • 5. Data: 2010-10-30 07:13:42
    Od: klops <k...@k...pl>

    > W Babilonie używali sześćdziesiątkowego.

    To z tamtąd się wzięło 60s==1min i 60min==1h?

  • 6. Data: 2010-10-30 14:23:46
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    a istnieje jakiś prosty algorytm przeliczania liczby dziesiętnej na inną
    podstawę?
    sam mógłbym coś wymyśleć, ale może istnieje jakiś cwany trik w tej kwestii?
    może jakaś funkcja php?

  • 7. Data: 2010-10-30 14:43:41
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 10/30/2010 09:13 AM, klops wrote:

    > To z tamtąd się wzięło 60s==1min i 60min==1h?

    Podobno tak.

    JD

  • 8. Data: 2010-10-30 15:30:53
    Od: qwak <q...@w...pl>

    W dniu 30.10.2010 16:23, identifikator: 20040501 pisze:
    > a istnieje jakiś prosty algorytm przeliczania liczby dziesiętnej na inną
    > podstawę?
    tak

    kolejne reszty z dzielenia przez podstawę systemu na który przeliczamy
    dadzą kolejne cyfry od najmniej znaczącej

    indeks_cyfry = 0;
    while (liczba != 0) {
    cyfry[indeks_cyfry++] = liczba % podstawa_systemu;
    liczba = liczba / podstawa_systemu;
    }

    --
    Piotr Beling - http://qwak.w8.pl http://warcaby.w8.pl http://bcalc.w8.pl
    http://kiedygdzie.co

  • 9. Data: 2010-10-30 15:46:23
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 30 Oct 2010 16:23:46 +0200, "identifikator: 20040501"
    <N...@g...pl> wrote:

    >a istnieje jakiś prosty algorytm przeliczania liczby dziesiętnej na inną
    >podstawę?

    Nie.

    A.L.

  • 10. Data: 2010-10-30 16:27:09
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Sat, 30 Oct 2010 09:13:42 +0200, klops napisał(a):

    > To z tamtąd się wzięło 60s==1min i 60min==1h?

    A ja myslalem, ze 1s wynika z 360°...